Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite mer PHP.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-05-13 08:32

Jag håller på att bygga ett väldigt enkelt system för att underhålla websidan på mitt jobb.
Då jag är den enda som kan html-kod här så vill jag försöka göra det lite smidigare...
Tex, om man ska lägga in en länk i en text, så istället för att använda <a href="blabla">Länk</a> så ska man kunna skriva [link [url="[url"]http://blabla[/url]]Länk[/link] och få det att funka.
Som när man lägger in länkar osv i sinna inlägg här alltså.
Finns det någon bra tutorial eller liknande på hur man gör detta på ett enkelt sätt?
Har letat på devshed, men hittade inget där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 08:51

Det blir nog till att sätta sig in hur regular expressions funkar. Använd till exempel funktionen preg_replace()'. Här finns en tutorial.

Alternativt kan du kanske hitta ett projekt som använder samma konvertering (som vBulletin) och låna koden därifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 08:51

Du kan ju alltid leka lite med str_replace eller liknande, det hade nog jag gjort rent spontant.

Edit: Följ HL's anvisningar

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-05-13 08:59

Ska man behöva lära sig själv, det var det värsta.
Nåja, ska kika lite på dom där funktionerna, tack för tipsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 09:08

Inte för att jag är regexp-kungen direkt... Jag skulle behöva läsa på en hel del själv.

Det finns lite regexp-info i BBEdits manual också. Jag tror det var den jag använde när jag behövde kolla upp nåt sist.

1
Bevaka tråden