Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre powermac som NAS/htpc?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-21 13:43

Hej,

har börjat fundera lite på att införslaffa en äldre powermac g4 för att ha som htpc och NAS, är det någon som har erfarenheter av detta?

här är lite jag undrar över och inte har koll på eftersom jag egentligen är pc-räv:

vilka hårdiskar är kompatibla? sata/pata eller något eget format? kan jag installera tex en sata-raid controller?

Hur räcker prestandan till för videouppspelning? mac sägs ju vara bra på sånt men detta kanske är att hoppas på för mycket?

Hur är strömförbrukningen på en dylik tingest?

Hyr mycket låter de?

tack och bock!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 14:42

erimos,

Kolla in ex.v. www.everymac.com där du hittar specifikationerna på alla Mac-modeller sedan stenåldern…;)

Lycka till,

- Torkel

Gamla mackar kör IDE fram till ca 2003 bara med stöd upp till 128 GB sedan stöd för större volymer, nu har de SATA. Det finns en hel del kort och slikt på makoteket.se för PATA,SATA RAID. Det finns många modeller ladda ner programmet "mactracker" från www.versiontracker.com och kolla men många gamla G4 mackar kör med vanliga IDE diskar och PC 133 minnen (tänk Pentium 3 prylar)

Jag tror att som NAS är en köpeNAS från Netgear, D-link etc ett bättre alternativ.

Det finns tysta energieffektiva lådor som minimac och brummande effektslukande som "vindtunneln". Köper du en 5-8 år gammal G4 så har fläktarna slits i dessa år och samlat damm så de är inte tystare nu än när de var nya.

Själv gillar jag mac och OS X men om man bara vill ha ett kostnadseffektivt NAS och har PC vana skulle jag helre ta en billig Pentium III och bygga på den

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-21 15:52

nä det kanske är bättre att bygga en pc för ändamålet och slänga in freeBSD eller dyl.

tänkte som sagt inte bara ha den till NAS utan även en del andra serversysslor som jag inte vill belasta laptopen med.

En fråga kvarstår: Hur är det med videokapaciteten? (inser att det troligen skiljer en del från en dual 1,4 och en enkel 400) vad behövs?

Sist men inte minst så är det ju en så rar förpackning på elektronikskrotet!

1
Bevaka tråden