Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kör IE på OS X

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Du behöver inte utvecklarverktygen för att installera X11. På Mac OS X-skivan finns Optional Installs.mpkg. Öppna den och välj X11 under Program.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-21 11:49
Ursprungligen av Marcus K:

Du behöver inte utvecklarverktygen för att installera X11. På Mac OS X-skivan finns Optional Installs.mpkg. Öppna den och välj X11 under Program.

Aha, är det där de ligger, hade för mig att det var utvecklarverktygen jag. My bad.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2007-11-21 14:41

Först tänkte jag att detta är perfekt, för då kan jag köra filmer i Sf-anytime men det går visst inte ändå. På Sf-anytimes hemsida står det att det krävs IE 6 eller senare, Windows mediaplayer 9 eller mera, flash 6, Windows 98 eller senare men också DRM 7. Mac har tydligen bara DRM 1.

Nu kan jag hyra filmer på Sf-anytime på min Mac med hjälp av BootCamp och alltså windows men visst hade det varit ännu enklare om jag inte hade behövt starta om datorn utan bara öppna Explorer. Tror ni att Darwine går vidare med windows mediaplayer eller att jag i någon framtid kommer närmare att hyra film på nätet direkt i Macen?
Just nu har såväl Sf-anytime, Film2home och homeTV krav på Windows och windows mediaplayer.

Är det problem med prestanda i emulatorerna från Parallels eller WMWare? Annars bör det väl funka rent tekniskt menar jag.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Är det problem med prestanda i emulatorerna från Parallels eller WMWare? Annars bör det väl funka rent tekniskt menar jag.

Det är väl inga större fel på dessa men, framförallt som privatperson, känns det skönt att slippa lägga ut pengar på VMware och två Windows-licenser.

Ursprungligen av staed:

...två Windows-licenser.

Varför skulle det behövas två licenser? Det går väl bra med samma Windows-licens oavsett hur du kör Windows i din Mac?

  • Oregistrerad
  • 2007-11-21 17:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför skulle det behövas två licenser? Det går väl bra med samma Windows-licens oavsett hur du kör Windows i din Mac?

Eftersom det här är ett lagligt forum.
Du får inte köra Windows Vista i överhuvudtaget i en emulerad miljö (Det bryter mot licensavtalet). Däremot går det bra att köra det på Windows Vista Pro eller Ultimate. Dock har du bara rätt att ha vista installerat på en fysiskt hårdvara (Vmware är en egen fysisk hårdvara din mac en annan). Så det behövs två licenser

Ursprungligen av studiox:

Du får inte köra Windows Vista i överhuvudtaget i en emulerad miljö (Det bryter mot licensavtalet). Däremot går det bra att köra det på Windows Vista Pro eller Ultimate.

De två meningarna förstår jag inte. De motsäger ju varandra. Först säger du att man inte får köra Vista överhuvudtaget. Sen säger du att det går bra i Vista Pro och Ultimate. För det första så finns det ingen Vista Pro. Och för det andra - vad är det som går bra, om man nu inte får köra Vista överhuvudtaget?

Senast redigerat 2007-11-21 20:53
  • Oregistrerad
  • 2007-11-21 23:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De två meningarna förstår jag inte. De motsäger ju varandra. Först säger du att man inte får köra Vista överhuvudtaget. Sen säger du att det går bra i Vista Pro och Ultimate. För det första så finns det ingen Vista Pro. Och för det andra - vad är det som går bra, om man nu inte får köra Vista överhuvudtaget?

Ja, jag slant där. Windows Vista Home Basic och Windows Vista Home premium får du inte köra i en virtualiserad eller emulerad miljö. Det går bra med Windows Vista Business (Den jag kallade Pro) samt Windows Vista Ultimate.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-22 08:57
Ursprungligen av studiox:

(Vmware är en egen fysisk hårdvara din mac en annan). Så det behövs två licenser

Hur då egen..? Har du/MS en annan definition av fysisk än resten av världen?

(Att det inte är tillåtet att emulera kan jag acceptera, men inte motiveringen ovan.)

Ursprungligen av Marcus K:

Min erfarenhet är att det där inte funkar nåt vidare. Jag kommer inte ihåg på rakt arm vad som strulade, men bl a skickades samma user agent string för alla versionerna, vilket hade rätt lustiga effekter på siter som sniffade.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2007-11-21 17:01
Ursprungligen av Anders Täpp:

Är det problem med prestanda i emulatorerna från Parallels eller WMWare? Annars bör det väl funka rent tekniskt menar jag.

Jag kör som sagt BootCamp och har inte testat Parallels eller WMWare. Vet bara att på den gamla tiden med Virtual PC gick emuleringen för sakta för att få en fungerande filmupplevelse.

Varken VMWare Fusion eller Parallels Desktop emulerar. De virtualiserar och då får du i princip full processorkraft.

Man vill ju gärna ta hänsyn till hur sidorna ser ut i både IE6 och IE7. Eftersom man inte kan ha båda dessa installerade samtidigt på samma installation så måste man köra dem på två separata Windows-installationer. D v s två Windows-licenser behövs.

Det kommer man ju helt ifrån med ies4osx, och som bonus får man 10 GB mer ledigt på hårddisken än om man skulle ha två Windowsinstallationer där.

Ursprungligen av staed:

Man vill ju gärna ta hänsyn till hur sidorna ser ut i både IE6 och IE7. Eftersom man inte kan ha båda dessa installerade samtidigt på samma installation så måste man köra dem på två separata Windows-installationer. D v s två Windows-licenser behövs.

OK, då förstår jag vad du menade.

Jag har redan fått användning utav IE. Kollade min blogg, och den såg rent ut sagt förjävlig ut i IE. Så nu har jag ändrat lite och nu ser det mycket bättre ut. Kalas!

Fan va bra. Lycka! Tack för tipset. Inte ens Windows kan ju köra flera IE brevid varandra.

Ursprungligen av bjelkeman:

Fan va bra. Lycka! Tack för tipset. Inte ens Windows kan ju köra flera IE brevid varandra.

Ser ut att gå utmärkt

Ursprungligen av Marcus K:

åh fn.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag har testat det där och det funkar inte om man ska använda det som webbutvecklare. Bland annat blir det helt fel när det ska renderas PNG o.s.v. (ännu mer fel än vanligt)

Med det här knepet borde det välan funka då att få ordning på "Handelsbanken-problemet"... eller?

De vill ju installera ngt certifikat och verkar bara gilla Explorer...

eller? Säg ja och jag börjar installera...

Ursprungligen av Goflorp:

Med det här knepet borde det välan funka då att få ordning på "Handelsbanken-problemet"... eller?

De vill ju installera ngt certifikat och verkar bara gilla Explorer...

eller? Säg ja och jag börjar installera...

Ta upp den här frågan i en aktuell SHB-tråd för det här blir offtopic. Senaste Firefox funkar hur bra som helst i OS X.

By the way, om någon hittar något sätt att köra 3ds Max direkt i OSX - meddela då mig bums!

Ok, en dum fråga men jag ställer den.

Om man kör IE den här vägen. (Via ies4osx) Är säkerheten lika hög/låg som om man sitter på en pc eller kör IE via tex parallels?

Kör little snitch och den började skrika lite i början. Men det kanske var en bisak.

Jag har lite problem, tänkte någon kanske har nåt tips?

Försöker köra ies4osx på en MBP med Leopard 10.5.1. I övrigt fungerar det, men av någon anledning så ritar den inte upp menyerna, scrollbar, navigeringsbaren, osv.

Se bild: http://pici.se/p/uoyzvTuaW/

Samma sak gäller för ALLA versioner av IE. Menyerna finns där men är "osynliga", om man för musen över dem kan man se en dropdown där dom "disableade" texterna syns.

Bevaka tråden