Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-minnen - tuta och kör?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte skaffa ett USB-minne. Behöver man tänka på att de ska fungera på mac eller fungerar de alltid på både och? Och hur är det med strömförbrukningen? Läste att någon inte kunde använda det på tangentbordet pga för lite ström. Någon som testat Clas Olsons USB-minne?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-19 11:02

Jag har ett SanDisk cruzer 4GB från Clas Olsson, det funkar perfekt. Var dock tvungen att använda en Windowsdator för att få bort en förinstallerade programvaran på stickan...

De flesta USB minnena fungerar inte via tangentbordet då de behöver mer ström än vad gamla USB1 tangentbord klarar av att dela med sig av.

Clas Olsons 4 GB funkar utmärkt. Vissa minnen har "U3" program för filsynkning i XP/Vista detta gör att man får upp en extra volym på skrivbordet som inte kan användas till något i OS X. Irriterande innan man avinstallerat U3 men inte mer en irriterade..

Ursprungligen av DrBoar:

De flesta USB minnena fungerar inte via tangentbordet då de behöver mer ström än vad gamla USB1 tangentbord klarar av att dela med sig av..

Vad gäller portabla 2,5" USB-hårddiskar, ja. Men USB-minnen brukar funka (i alla fall samtliga mina).

För övrigt har mitt bästa USB-minne alla kategorier varit ett Kingston 1GB från Clas Ohlson. Har funkat i samtliga datoreroch situationer hittills. På andra plats kommer ett SanDisk Cruzer 512 MB, också från Clas-Olle. No name-minnen har ibland varit mer opålitliga, i synnerhet vad gäller överföring av många och/eller stora filer. Ett par har dessutom brunnit...

  • Medlem
  • 2007-11-28 07:49

Kan bara hålla med om Clas O:s 4GB SanDiskminne (finns tydligen också hos Kjell & Co för samma pris, 299 pix). Funkar perfekt, liksom en 2GB SanDisk från InWarehouse (dock betydligt dyrare). Köpte förresten nyligen på impuls ett par gamla USB-minnen på Myrorna för några tior styck. Det ena, anonymt, på 1GB beter sig också helt som det ska. Det andra, ett antikt Kingstonminne på 500 MB, är det enda som inte funkar i tangentbordet utan måste pluggas direkt i burken. Det är också lite större än de andra - men attan så mycket mindre än den första yttre hårddisk jag köpte direkt från USA någon gång på 80-talet. Den var på gigantiska 100 MB och kostade genom denna direktimport bara 12.000 spänn

Corsair Flash Survivor 4GB USB 2.0 kör jag med efter otal olyckor med minnen i tvättmaskinen, kört över dom med bil/gaffeltruck etc

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CFSUR-4GB

Men annars skall dom fungera direkt med OSX då dom har fat16 som filsystem.

Själv kör jag med detta. Perfa, får plats i myntfacket på plånboken och jag har således med mig det överallt.

Har kört ett Kingston 1GB "DataTraveler" som jag använder på Macen hemma och PCn på jobbet vilket alltid fungerat kanon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-27 18:19

Är det någon som vet om det finns något motsvarande U3 och som funkar till mac?

cruzer 4GB

Jag har ett cruzer 4GB från Classe. Har använt det både på mac o PC, skyfflat saker emellan
och inte haft problem förrän jag skulle göra en lite backup mellan två macar. Nu har jag fått en massa konstiga filer samt skadade filer som inte går att läsa. Bl.a så var flertalet (dock inte alla) worddokument skadade. Vad göra? Går dom att återskapa? Hur göra minnet "rent" så att det inte kommer med en massa kryptiska PC-filer?

Sandisk har sitt eget lilla system (U3 tror jag det kallas) för att ordna "säkerhet" på sina USB-minnen. Detta funkar endast på PC - på macen händer ingenting. Sök på nätet efter typ Sandisk+Cruzer+U3+removal så bör det dyka upp saker (finns även på Sandisks hemsida någonstans). Man behöver nog en Windowsmaskin för att bli av med alla U3-rester från minnet

Ursprungligen av johan_tanying:

Man behöver nog en Windowsmaskin för att bli av med alla U3-rester från minnet

Japp. Det är enkelt, det finns i den meny som kommer fram om du sätter in minnet i en PC. Mitt Cruzer 4Gb har fungerat helt perfekt sedan dess. På den ena datorn kopplas det dock bort ibland, men det har nog med USB-kabeln att göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-26 18:13
Ursprungligen av Johan S:

Kolla gabriel.fjellanders inlägg.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-26 21:01

Det är bara tuta o köra.

Själv har jag ett 0.5G från Microsoft där texten är lagom fint nött så man inte längre ser att det står Microsoft

1
Bevaka tråden