Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CakePHP vs Symfony

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har spanat lite på ramverk i PHP att gräva ner mig i, och kommit fram till att det står mellan CakePHP och Symfony. Dock är jag lite kluven. Symfony är "stort" och kan allt, men är i mina ögon omständigt att jobba med. (terminalkommandon, eviga konfigurationsfiler, osv...) CakePHP är inte riktigt samma helhetslösning, men verkar på samma gång väldigt mycket smidigare att jobba med. Det kanske inte är lika flexibelt, men jag får intrycket att det hjälper mig att jobba snabbare än Symfony, där jag måste lära mig mer nytt för att åstadkomma samma sak.

Så nu undrar jag om det är nån annan där ute som kan peka på varför jag borde köra Symfony, eller varför jag gör helt rätt i att vara "lat" och pilla med CakePHP istället. Det kan vara värt att nämna att jag inte är världens mest avancerade programmerare, och inte behöver alla möjliga möjligheter. Jag vill få mer saker gjorda helt enkelt.

Jag har inte själv testat Symphony. Dock kör jag CakePHP en del och jag måste säga att det är grymt. Det kan dock vara bra att ha lite koll på OOP-programmering om du tänker skriva egna plugins eller komponenter (vilket nästan är ett måste).

Dock behöver man terminal till CakePHP också, iallafall om man vill nyttja funktioner som att skapa models, controllers och views automatiskt.

En sak som är bra med Cake är att det finns ett hjälpsamt och bra community som framförallt huserar på irc.freenode.net (#cakephp).

Förresten är det nog läge att köra 1.2 som just nu är i beta-stadiet. Den har en hel del förbättringar gentemot 1.1-versionen.

Lycka till!
Johan

1
Bevaka tråden