Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oblyg iMac-kopia: Dell XPS One

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples integrerade iMac-koncept, med dator och skärm i ett, har länge varit en nagel i ögat på PC-nissarna. Tidigare har HP och Gateway gjort patetiska och något halvhjärtade försök att kopiera iMacen, men nu har självaste Dell givit sig in i matchen, med det mest hängivna och oblyga kopieringskonceptet hittills: XPS One.

Snygg? Tja, smaken är ju som baken, delad.
Funktionell? Onekligen, med en del portar, knappar och kontroller
lite smartare placerade än på iMac, t ex på sidan i st f baktill.
Och så har den inbyggd TV-tuner, ytterligare ett plus.

Kommer i fyra smaker/konfigurationer: Essential, Music, Performance och Entertainment,
alla med 20"-skärm och priser från $1500 till $2400.

Men till syvende og sidst är det ju ändå en PC...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-18 15:20

Onödiga "multimediaknappar" vid sidan av skärmen..vem vill sitta o flotta ner skärmen när man kan ha det på tangentbordet?

Ursprungligen av heinz_p:

Onödiga "multimediaknappar" vid sidan av skärmen..vem vill sitta o flotta ner skärmen när man kan ha det på tangentbordet?

Nog mer logiskt att de sitter på skärmen och "knapparna" verkar vara konstruerade så att de reagerar när fingret närmar sig "knappen" så skärmen slipper bli flottig.

Oblyg iMac-kopia?

Jag tycker faktiskt inte de är särskilt lika alls. Det är bägge all-in-one-datorer, men där tycker jag att likheterna upphör.

Foten i rökfärgat glas känns ju lite för stor (och tar upp stor plats på skrivbordet) - ungefär som om de inte riktigt fick till balansen med en smäckrare lösning. Men kudos för alla in- och utgångar, inkl FW. Dessutom ren och slät baksida utan den där apstora Dell-loggan som deras billighetsskärmar brukar ha.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-18 16:52

Att ha en skärm-och-dator-i-ett är ju knappast ett Apple-påfund. Och lik iMac är den ju inte heller.

Ursprungligen av Jogin:

Att ha en skärm-och-dator-i-ett är ju knappast ett Apple-påfund.

Åh. Mjo. Även om jag själv körde en sån här något år innan jag fick min första Mac.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-19 13:40
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Åh. Mjo. Även om jag själv körde en sån här något år innan jag fick min första Mac.

Att kalla den en Macintosh-ripoff ca 1984 är ännu mer långsökt än att kalla den en iMac-ripoff.

Nej, särsilt lik iMac tycker jag inte den är. Skulle väl vara att allt är inbyggt isåfall.
Men iMac alu, som jag har, tycker jag är bra mycket snyggare och bättre Bättre för att man slipper windows. Ett stort plus i kanten, för lilla mig ia f.

Men hoppsan, den ser ju helt ok ut ändå. Inte Apple-klass, men helt klart bättre än det mesta i PC-väg. Som vanligt så är det knappar lite varstans (som sagt, varför jämte skärmen? och kunde dom inte låta tangentbordet vara ett tangentbord?), men dom lär sig. Det som slår mig är att den hade varit mycket mer elegant om dom hade slopat högtalarna. Då hade den till och med slagit iMacen när det gäller kant runt skärmen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-18 23:29

Den har ju sämre grafikkort än iMacen och så kostar den mera också.

Three words: den är ful.

Ursprungligen av boris91:

Den har ju sämre grafikkort än iMacen och så kostar den mera också.

Three words: den är ful.

Den ser säkert bättre ut IRL och den verkar vara mer komplett som media PC eftersom den har inbyggd TV tuner..

Ursprungligen av boris91:

Den har ju sämre grafikkort än iMacen och så kostar den mera också.

Three words: den är ful.

Det är väl bara bra att den är dyrare än iMacen = mer gratisreklam för Apple då alla tester med någorlunda substans kommer att jämföra den med iMacen.

Sen tror jag att de designmässigt sneglat mer på dagens platt-tv-design än iMacen. Och som sådan är den ju ganska lyckad (även om foten känns tveksam och tangentbordet verkar vara lite onödigt stort). Men hur ser den ut i verkligheten? Inte piano-lack a la Samsung, eller hur? Ljudet? Inte heller möjlighet för väggmontering?

Men tror att Dell kommer att kunna kränga en hel del av dessa som kombinerad sovrumsdator/TV samt till studentrum/compact living tack vare inbyggda tv-kortet. Att kunna titta på tv "som vanligt" utan att behöva dra igång dator och mjukvara är svårslaget ur handhavande- och bekvämlighetssynpunkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-21 10:23
Ursprungligen av boris91:

Den har ju sämre grafikkort än iMacen och så kostar den mera också.

Three words: den är ful.

LOL

Finns det samre grafikkort an det som sitter i en iMac?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-18 23:32

Jag tycker personligen att det var ett smart drag att göra en lösning som iMacen. Dvs, kombinera datorlåda och skärm. Så har de som vill använda PC och möjligheten till en dator som tar mindre plats på skrivbordet.

Såg en PC som hade denna lösning för några år sen. Minns inte märke, men det var nog när plattskärmarna hade börjat komma ut på marknaden. Vem som var först, spelar ingen roll. Handlar om att skapa produkter som passar och kan tilltala marknaden just då.

Ett vinnande eller populärt koncept, tas ju alltid efter, t ex på mobilmarknaden. Dock vill jag understryka att Apple har och kommer att ha bland de snyggaste produkter, enligt min smak.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-19 01:37

Det brukar ju faktiskt vara tvärtom.. vilken Dell ser bättre ut - den på någons dammiga skrivbord eller den i fotostudion?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-19 03:11

Problemet är att varenda medelsvensson kommer att köpa den här. Folk vet inte vad Apple ÄR, än mindre hur deras datorer är prissatta. Man är rädd för en förändring, för någon nytt och okänt, som om det skulle handla om att upptäcka en ny kontinent. Folk kommer att köpa den gamla, beprövade PCn och det är inte ens säkert att just den här designen kommer att sälja bra.

För att verkligen framhålla vad det innebär att ha en allt-i-ett dator tycker jag att man borde köra en reklamkampanj med bilden som Steve Jobs visade upp på presentationen av senaste iMacen - en Dell + kabelhärva till vänter, och en "simply beautiful" iMac till höger.

Missförstå mig inte här - less is more. Få nu folk att inse det bara.

Ursprungligen av boris91:

Missförstå mig inte här - less is more. Få nu folk att inse det bara.

Precis. Och om något fler folk får upp ögonen för denna typ av design iom Dell (som ju har ett enormt genomslag tack vare sin myckna reklam och exponering på i princip alla arbetsplatser) så ökar ju chansen att samma allmoge får upp ögonen för Apples design.

Denna typ av konkurrens borde ju innebära mer plus än minus för Apple. Dessutom sätter det lite eld i baken att inte bli lata och förnöjda (bättre grafikkort och inbyggd TV i nästa generation iMac tack vare denna Dell?) Fler färger? (det är massor av folk här som vill ha en svart iMac (fast kanske inte nu när Dell kom först )

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-19 11:03

Ja, den är ful.

Men den har flera grejer som är typiskt iMac:
- one cord
- slot loaded disc drive (ganska ovanligt i PC-världen, standard på alla Apples maskiner)

En fördel den har emot iMac är inbyggd TV-tuner med antensladd-kontakt.
Jag fick min iMac 24" i fredags och är mycket nöjd, men för att se TV måste jag köra Elgato Eye-TV hängandes från en USB-kontakt. Där vinner Dell...

Ursprungligen av hego99:

...
- slot loaded disc drive (ganska ovanligt i PC-världen, standard på alla Apples maskiner)
...

Inte riktigt alla. Mac Pro har fortfarande släde.

Jag bara kommenterade din kommentar om "Att ha en skärm-och-dator-i-ett är ju knappast ett Apple-påfund". För det är det ju. Förutom ABC 802 som jag skrev och som var något år tidigare. Men de flesta andra datorer vid denna tid, från hemdatorer till persondatorer, hade ju skärm och dator separerade.

Så, jag vågar nog stå fast vid att skärm och dator i ett faktiskt är ett Apple-påfund.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Så, jag vågar nog stå fast vid att skärm och dator i ett faktiskt är ett Apple-påfund.

Jaså?

(Commodore PET 2001 från 1977) http://oldcomputers.net/pet2001.html

Tillägg: några fler jaså:

(Vectrex från 1982) http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=1018&st=2

(LP-omslag Kraftwerk Computerworld 1981)

Senast redigerat 2007-11-19 15:00
Ursprungligen av johan_tanying:

Jaså?

Vad duktigt, du kan Googla. Och googlar du ännu mer kanske du hittar en ritning av Leonardo Da Vinci som även den visar att Apple minsann inte var de enda. Kanske dags för en 99mac-version av Godwins Lag?

Men tycker du att någon av dessa uddatillverkare idag blivit speciellt kända för att bygga ihop dator och skärm?

Commodore Pet som du visar upp är ju mer kända för VIC-20 och Commodore 64 som sålde i miljoner där dator och skärm var separerade. Och Amiga. Och deras PC-serier.

Och hur relevant är Vectrex jämfört med de hundratals miljoner eller kanske miljard TV-spel som sålts utan inbyggd skärm?

Macintosh var enligt mig den första dator som på bred front lanserades där allt skulle vara inbyggt i en enda enkel och smidig enhet. Och jag tror det låg rätt mycket tankar och arbete bakom detta och som nu igen är aktuellt med iMac i alla dess skepnader.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-11-21 10:49

(Vectrex från 1982) http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=1018&st=2

OT: Oh herregud Vectrex med Mindstorm väcker goda minnen Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-21 02:16

..och naturligtvis måste den se ut som ett rymdskepp.. Nej, jag håller mig nog till min vita, stilrena iMac.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-21 09:44

Claes: Och ändå är den förmodligen inte på något vis en inspirationskälla till den dator från Dell som visas här ovan, det vill säga fullständigt irrelevant för diskussionen. Inte någon av de nämnda datorer som är 20+ år gamla har någonting överhuvudtaget med detta att göra. Ingenting alls.

Ursprungligen av Jogin:

...det vill säga fullständigt irrelevant för diskussionen.

Det var du som i mina ögon korkat nog påstod "Att ha en skärm-och-dator-i-ett är ju knappast ett Apple-påfund."

Vilket jag fan i mig tycker det är. Apples hela mac-äventyr har cirkulerat kring att ha en skärm och dator i ett de senaste 24 åren, mer eller mindre, från första 128K, via storsäljare som SE/30 till klunsar som 5200, jubileumsskråp till Steve Jobs återkomst med iMac, iMac lampmodell, snygg iMac och snyggaste iMac hittills.

Jag kan inte komma på någon annan tillverkare som ens varit i närheten att med en sådan iver och energi försöka bygga ihop skärm och dator i ett. Så jag tycker det i högsta grad är relevant för diskussionen.

Allt det andra är vi överens om. Hade Dell kopierat Apples iMac hade deras dator både varit snyggare och mer kraftfull.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-21 11:54
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Det var du som i mina ögon korkat nog påstod "Att ha en skärm-och-dator-i-ett är ju knappast ett Apple-påfund."

Apple var inte först, vilket redan har påpekats av andra i tråden. Men, vad jag främst menade var naturligtvis att den form-faktor som trådskaparen påstår är en iMac-ripoff inte är det. Sen att du valde att spela dum och köra ditt besserwisser-race, det är en annan sak.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-21 10:22

Basha microsoft istallet for varandra nu pojkar

Bevaka tråden