Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur signera mail i Leopard med certifikat?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha gjort en ren installation av Leopard (+10.5.1) så får jag inte mail.app att fungera med mitt Thawte-certifikat.

Laddade ner certifikatet med Safari och det ligger nu snyggt och prydligt under "Mina certifikat" i Nyckelhanteraren.

Jag får dock inte "knapparna för signering" när jag skapar nya mail.

Detta fungerade utan problem i 10.4.x, men jag kanske gjort något fel den här gången...
Någon som har något tips på lösning?

(borde kanske ha postat i Mac OS X istället)

Problemet är löst.
Det visade sig att e-postadressen är case-sensitive.
Måste vara exakt lika i certifikatet och i mail.app.
Jag hade använt inledande versal i e-postadressen i mail.app.

Nu funkar allt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-23 14:38

Jag har samma problem, dock kollat att mejladresserna är likadana. Jag får upp utgråade knappar i Mail, de går alltså inte att klicka på.

Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-25 09:25

Tillägg:

Det fungerade att signera mejl ett tag igår, men idag när jag väcker datorn från vila så är knapparna grå igen...och jag har inte gjort några förändringar.

Hemma kör jag Tiger, där fungerade allt smärtfritt.

Har någon fått certifikat att fungera med exchange konton i mail.app? Jag fixade nycklar med Thawte och det fungerar prima, förutom mitt exchange konto som inte får upp knapparna för signering. I adress book visas att min e-postadress har certfikat men av nån konstig anledning fungerar det inte i mail.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-27 11:40

Jag tror min dator kanske är lite konstig. Jag kan nämligen skicka signerade mejl om (och endast om...) jag har "rätt" slags mejl markerat när jag trycker på "nytt mejl". Har jag "fel" mejl markerat - oavsett om jag trycker reply eller vill skriva ett helt nytt mejl, vägrar Mail erkänna att jag har certifikat installerade och alla knappar är grå.

"Rätt mejl" är i sammanhanget att det är skickat på en mejlinglista jag står med i, "fel" är att det är skickat till min adress direkt.

Det känns inte som helt sunt beteende, så vad ska jag göra?

1
Bevaka tråden