Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPS lösning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-16 15:42

Hej, forumet!
Gjorde en sökning på "VPS" (virtual private server) och hittade i princip ingenting. Hur som helst är jag på jakt efter en sådan lösning. Helst inom Sverige, men det är kanske inte ett absolut måste. Verkar hur som helst som det finns en del att välja på, både i Sverige och utomlands.

Den naturliga frågan blir ju så klart - vilket av alla dessa alla alternativ ska man välja? Och nu tänker jag inte i första hand på det så finns att läsa på sidorna, utan personliga erfarenheter.

Alla tips, erfarenheter och rekommendationer är välkomna!

Pris är en ganska viktig faktor, men inte på hur mycket bekostnad av prestanda som helst.

Vilka krav har du? Vad ska det användas till? VMware har ju lösningar för alltifrån hobbyhackare till datacentrum gigantum. Deras billigaste server-lösning är gratis, men jag tror inte den får användas i kommersiella sammanhang. Dessutom saknar den en del av de riktigt balla grejerna som finns när man langar fram tusenlapparna. (Flytta virtuella maskiner som är igång mellan fysiska maskiner utan avbrott och sånt)

Sen finns det en del Open Source-lösningar med, OpenVZ är ett exempel. (Endast Linux dock)

Ang. den personliga erfarenheten så har jag bara lekt med VMwares gratislösningar, och det är en positiv erfarenhet. Smidigt helt enkelt, det enda jag saknar är möjligheten att ändra storleken på virtuella maskiners hårddisk i efterhand.

  • Medlem
  • 2007-11-20 13:33

Hej, och tack för svar.

Kraven är väl inte 100% fastställda ännu, tyvärr. Därför börjar vi gärna lite blygt och köper till resurser allt eftersom.

Produkten i fråga kommer att bli ett slags community/forum/portal. Vi är två som kommer att arbeta på detta och vi bor i olika länder, så jag antar att vi kommer försöka lägga upp något slags repository på servern att arbeta mot.

OpenVZ verkade intressant, men vi är inte så intresserade av att hosta själv. Skönt med garanterade uppetider, rejäl lina, riktiga backuper m.m..

Anledningen till att vi inte kör på ett vanligt webhotell är i första hand till att där är man oftast låst till vissa grejer, oftast PHP, MySQL osv. Våran portal, som i o f bara är löst skissad ännu, kommer att bli en J2EE applikation så vi kommer att behöva total frihet att installera vad vi nu känner för, t.ex. JBoss applikationsserver osv...

Med andra ord kommer VPSen i första hand vara till för utveckling, men vi vill ju så klart även att den skarpa versionen ska kunna snurra på den senare också. Däremot är det inte så kritiskt om vi bli tvingade till små avbrott vid uppdateringar och sånt. Det är inget jätteprojekt vi pratar om. Skulle det mot förmodan bli aktuellt senare så får vi kika på det då.

Lagom nivå i början känns som någonting i klassen upp till max 400:-/mån (så klart gärna billigare), som lätt kan uppgraderas eftersom behov uppstår. Windows eller Linux spelar egentligen ingen stor roll, även om vi båda är mer bevandrade i windowsvärlden.

Fortsätt gärna komma med förslag!

Ahh, du menade en VPS-tjänst.

I så fall har jag enbart erfarenhet utav FSdata. Det fungerade helt ok, med tanke på att jag var kund precis i början när de lanserade tjänsten. Den blev bättre allteftersom, och deras support var kalasbra. Mot slutet (ca 6 mån sedan) fungerade det felfritt. Bristerna (någon omstart jag inte var med på och dyl.) i tjänsten kan troligtvis mest skyllas på min egna inkompetens (felkonfigurering bl a), men man lär sig av sina misstag. Ekonomiskt sett så ligger FSdata helt ok till med, priserna börjar på 175kr/mån för Linux och 275kr/mån för Windows. Just nu har de dessutom en kampanj där de erbjuder dubbelt av allt för samma pris.

1
Bevaka tråden