Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hamnar i textmode vid uppstart av OS X

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 17:03

Hej.

Jag har fått problem med min mac nu.. Jag satt och pillade lite i PureFTPD, och sen skulle jag försöka starta den men gick ej så jag startade om datorn. Då kom problemet.

Apple-loggan syns i knappt en sekund, sen kommer jag in i "textmode" med meddlandet:

/etc/master.passwd: No such file or directory
-sh-2.05#

Ingen aning vad jag skall göra.. Har knappast hållt på med admin lösenordet eller lösenord överhuvud taget på användarna i OS X. Har 2 konton, ett "vanligt" som jag använder med adminrättigheter. Och admin-kontot.
Och så klart var jag på väg att ta backuper ikväll på bilder, men de ligger i alla fall inte på systemdisken.

Jag har OS X 10.4.10, alltå har inte uppdaterat till 10.4.11.

Men är det någon som vet hur jag kan lösa problemet? Har lite panik då jag inte kan något..
Väldigt tacksam för hjälp!

Micke

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 18:41

Verkar som det har ordnat sig nu. Hittade till slut Mac OS X 10.4.10 mappen i programmet Startskiva, via OS X skivan. Dock var alla mina konton raderade(?) Intro filmen kom och jag fick skapa nytt konto. Gjorde sen ännu ett nytt som hette exakt likadant namn som mitt förra så kom jag till min huvudkatalog igen.

Men förvirrande att kontorna försvann?
Nu blir det full backup innan jag startar om datorn igen.

1
Bevaka tråden