Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphoto - spara bilder från Photoshop

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har en liten fråga angående iPhoto. Jag använder iPhoto som "katalogprogam", jag har med andra ord bilderna i iPhoto och redigerar bilderna i Photoshop.
Problemet är bara det att när jag har redigerat klart bilden i Photoshop(PS) så dyker inte den redigerade bilden upp i iPhoto.
Den redigerade bilden finns i iPhoto när jag söker på den, men den dyker inte upp i programmet när jag öppnar det för att se på bilderna...
Hur kommer det sig?

Jag känner mig rätt låst iPhoto även om man får en grymt bra översikt över bilderna... Det kanske finns bättre alternativ? Går det till exempel att exportera bilderna från iPhoto till Bridge?

Vore hemskt tacksam om någon har ett bra svar!

(och ja, jag är nästan helt grön när det gäller Mac )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 14:39

Vilken version av iPhoto använder du?
Hur gör du för att öppna filen i PhotoShop? Använder du "extern redigerare" från iPhoto?

Jag använder iPhoto '08 och öppnar bilden via "extern redigerare" i iPhoto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 14:55

Och då du redigerat klart gör du "Spara" (och inte Spara som... nytt namn) i Photoshop?

I så fall vet jag inte. Det fungerade bra för mig med iPhoto och Photoshop Elements 2.0 i Tiger, men efter att ha uppgraderat till Leopard slutade PSE att fungera så jag kan inte testa...

Ok. Men vad händer med originalbilden då? Blir det två varianter av bilden eller är originalbilden förändra för alltid?
Jag får testa med en bild och se vad som händer..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 16:39
Ursprungligen av Bstriker:

Men vad händer med originalbilden då?

Om man redigerar ett foto i iPhoto så sparas alltid originalbilden utan att man behöver göra något speciellt. Man kan alltid backa tillbaka till originalet genom att välja menyn Bilder->Återgå till original.

Vill man göra flera kopior i iPhoto (för att man vill göra olika redigeringar?) väljer man menyn Bilder->Duplicera (Äpple-D).

Mitt arbetsflöde är att jag helt enkelt redigerar bilden i en extern redigerare (menyval från iPhoto) och väljer spara där. Då "ersätts" bilden med den redigerade bilden. iPhoto sparar automatiskt originalet om jag någon gång skulle behöva det.

Om jag i framtiden ser en redigerad bild och tänker "hmmm.. undrar hur originalet var" så gör jag först en kopia, och sedan visar jag originalet på kopian. Då förstörs inte redigeringarna i "ursprungsbilden".

Nej det verkar inte fungera...

Om jag högerklickar på en bild och väljer visa fil, så startar ju findern. I findern finns den redigerade bilden men det presenteras ju som sagt inte i iPhotos vanliga vy.
Det är synd för iPhoto är faktiskt bra för övrigt...

Redigerade bilder

Kan det vara så att du fått fler lager, ofta är det ju jpg-bilder som man lagt in direkt från kamera i iPhoto och om man redigerar dem i Photoshop och bildar fler lager kan den ju inte längre vara i jpg-format och blir då en ny bild. Slår man däremot ihop lagren kan man fotsätta att spara dem i jpg och bilden uppdateras i iPhoto.

Nej jag brukar "slutföra" min bilder, så de är inte i flera lager när jag sparar.
När man ska spara en bild som öppnats som en Raw-fil så kan man inte bara välja "spara". Utan det blir automatiskt "spara som" och då uppdaterar inte iPhoto, vad det verkar, bildyn.

1
Bevaka tråden