OS X 10.5 Quicklook fungerar inte med Indesignfiler

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Upptäckte precis att min nya favorit Quicklook inte funkar med Indesign-filer. Indesign kan sedan CS2 spara riktigt stora previews men Quicklook ser dom inte. Jag antar att Adobe behöver skapa en plugin för Quicklook.

Begär funktionen här (feature request)
http://www.adobe.com/cfusion/mmform/index.cfm?name=wishform

Du kan nog utesluta att det kommer en sådan plugin för CS2, möjligen för CS3 men Adobe brukar vara lite motvilliga att utveckla plattformsspecifika lösningar. I just det här fallet så kanske det finns hopp ändå, för i och med att InDesign redan sparar förhandsvisningar så borde det vara ett bra sätt att sy ihop det befintliga filformatet med operativet.

Den som lever får se...

Det var så jag tänkte... det ligger en bitmapbild på plats redan. Det är väl 5 minuters jobb att göra en plugin som läser bilden. Dyker det upp någon tredjepartslösning så lägger jag en peng på det direkt.

Det är säkert inte så svårt nej, men Adobes policy brukar vara lite mot att lägga till funktionalitet i gamla programversioner.

Du känner väl till att de visas i Bridge? (och i Adobes egen variant på öppna-dialogrutor)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du känner väl till att de visas i Bridge? (och i Adobes egen variant på öppna-dialogrutor)

Quicklook är fantastiskt bra för en grej. "Vad tusan var det här för fil nu igen?"-frågor. Man pekar på filen och slår mellanslag. Sen tar man antingen hand om filen bättre eller kastar den. Inga program att starta. Inga dialogrutor. Bara trycka på mellanslag. This is the next big thing så att säga...

I jobbdatorn är upp till 50% av filerna Indesign vilket bryter hela den här underbara funktionen.

SneakPeek Pro

Citat:

Now Mac OS X Leopard users can preview their Illustrator, InDesign and EPS documents without launching an application. Introducing SneakPeek Pro. SneakPeek Pro is a Quick Look plugin that allows you to preview Illustrator, InDesign and EPS documents in the Finder, dialog boxes and other applications. SneakPeek Pro also allows you to see fonts, images and colors used in many CS3 documents.

Funnet via: Ars Technica

Lysande tips Hagelin!

Årets julklapp?

• Medlem
  • Lund
  • 2008-09-03 10:18

Är det någon som använder SneakPeek Pro?
Vad gillar ni det i så fall?

Jag har läst en del negativt tyvärr, men jag ska testa det lite nu tänkte jag, så jag får se vad jag tycker.

Har det dykt upp några andra alternativ som jag har missat, eller har de monopol fortfarande?

Ursprungligen av hugin:

Är det någon som använder SneakPeek Pro?
Vad gillar ni det i så fall?

Jag har läst en del negativt tyvärr, men jag ska testa det lite nu tänkte jag, så jag får se vad jag tycker.

Har det dykt upp några andra alternativ som jag har missat, eller har de monopol fortfarande?

Vad är det negativa du hört? Vi har använt det sen det lanserades och det har funkat klockrent.

Med SneakPeak ser jag vad dokumenten innehåller och utan ser jag det inte. Inget svårt beslut egentligen.

• Medlem
  • Harestad
  • 2008-09-03 10:21

Jag har det installerat, men tycker inte att det gör sitt jobb lika bra som övriga filer man tittar på via Quicklook. Kan säkert bero på att Indesign länkar in bilder osv. som Quicklook får svårt att visa.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag har det installerat, men tycker inte att det gör sitt jobb lika bra som övriga filer man tittar på via Quicklook. Kan säkert bero på att Indesign länkar in bilder osv. som Quicklook får svårt att visa.

InDesign sparar en bitmap-bild som förhandsvisning. Storleken på den bilden ställer man in i InDesigns grundinställningar. SneakPeak läser denna inbyggda jpeg och renderar alltså ingen data.

För att ändra grundinställning ser du till att inga dokument är öppnade. Gå sen till Inställningar : Filhantering. Välj extra stor 1024 pixlar så är det aldrig något bekymmer att se vad filen innehåller.

1
Bevaka tråden