Skillnad mellan nya & gamla Macbook?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-11-11 21:11

Köpte en ny Macbook (2GHZ 1GB RAM) hos Onoff i slutet av oktober. Visste då inte om detta med att Macbooken skulle uppgraderas, några dagar senare fick jag reda på just detta & självklart så sitter jag här nu men den äldre modellen. Känns självklart lite tråkigt då man kunde fått den nya ist om jag köpt den på ett annat ställe.

Min fråga till er är vad som igentligen skiljer mellan den äldre & den nya modellen? Vet att den har nytt grafikkort osv, men är det ngt man kommer att märka av när man sitter framför datorn?
Det jag använder datorn till mest är internet, musik, skrivprogram osv + att jag spelar ett & annat spel emellanåt, dock har jag inte testat detta än & vet att Macbook inte é gjorda för spel, men spelar mindre spel såsom wow & liknande som jag vet inte kräver så mkt.
Hade först tänkt att uppgradera ram minnet i denna till 2 Gb men på dom nya modellerna kan man klämma in 4 Gb, hur är detta i skillnad från varandra?

Detta är min första mac så har inte alls mkt & jämföra med.
Men har iaf öppet köp hos Onoff & kan återlämna denna datorn till en kostnad av 995:- Men frågan är om det kommer att vara värt det eller ej?
Kommer ändå ha dator sen i några år framöver, så därför har jag funderat på om det inte vore bäst att återlämna & vänta med köp tills onoff får in dom nya modellerna. Men som sagt, känns trist om det nu med sen visar sig inte va ngt större skillnad mellan datorerna, utan att denna kanske duger ändå?
Så hoppas på lite respons från er om hur man bör göra

Btw köpte datorn på avbetalning med en månadskostnad på ca 300:-, därav mitt val av köpet via onoff.. Kan man köpa en Macbook på avbetalning hos applestore för ca 300:-/mån?

Tack på förhand!

Bland annat har nya MacBook en bättre systembuss, och har numera stöd för upp till 4 GB minne mot 3 GB som det var tidigare. Grafiken är bättre, och spelar du något spel kommer du kunna märka av skillnader. För de andra sysslorna är det dock inget som spelar någon större roll.

• Medlem
  • Svedala
  • 2007-11-17 16:37

Hejsan jag vet inte skillnaden mer än det kostar pengar. jag vet inte om man kan lägga den nya skivan över den andra så löser det sig själv. Jag skulle vara yacksam för snabbt svar

MVH Sixten

Den förra Macbooken kan ha 3 GB minne, tro det eller ej. Alltså kan du installera 1+2 GB. Den nya kan ha 4 GB, precis som du skriver.

Förra Macbooken hade grafikkortet GMA 950, och den nya har GMA X3100. Spelar du spel vill du såklart ha så bra grafik som möjligt, och X3100 är rejält bättre än 950. Jag har benchmarkat lite (samt spelat Quake 3) och GMA X3100 är ungefär som ett gammalt Radeon 9600 från år 2003.
Säg såhär; för spel är varken X3100 eller 950 bra, men X3100 är mindre dåligt.

Jag hade nog inte lagt ut 1000 kronor för att byta upp mig. Lyckligtvis hann den nya komma innan jag köpte, så det är ju lätt för mig att säga, å andra sidan.

Fråga dig själv om det är värt kostnaden, om du kanske aldrig märker av någon prestandaskillnad.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-09 09:46

På macoteket kan man köpa den gamla för tusen kronor billigare. Kanske är nåt för dom som vill spara pengar

1
Bevaka tråden