Flashlösning ger videomöjligheter för Adium

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På Adiums utvecklarblogg tipsas om MeBeam som verkar intressant, jag har inte testat det själv, men såhär beskrivs det:

During all our work on integrating audio and video into Adium, it seems that a company called MeBeam was way ahead of us. They implemented a cross-platform, protocol-agnostic videochat solution using Flash. The best of all: They allowed us to integrate with their service!

What this means is that starting today, Adium has support for videochat!

MeBeam has very compelling features:

• Cross-platform

• Cross-service

• No installation necessary on the invitee side, except for some IM client, a web browser and the Flash plugin

• Up to 15 people in a multiuser-videochat, not required to use the same IM network

• Fewer issues with firewalls than other solutions

What do you have to do to make use of it? First, you need a webcam obviously, and a headset is recommended. Then, download the plugin and double-click it, so Adium can place it into the right location. Relaunch Adium, and you're good to go.

When you want to videochat with someone, ctrl-click (or right-click) them and choose "Initiate MeBeam Videochat". That's all!

Taget från: A/V for Adium!
Läs mer här: MeBeam Integration

Detta är inte den slutgiltiga lösningen (eller ens en "riktig" lösning), det handlar mera om ett tillfälligt sätt och den är förstås inte lika bra som om det fanns riktigt videostöd. Men jag ville ändå tipsa om det, utifrån kommentarerna på Adium-bloggen verkar det fungera.

Ett förtydligande: MeBeam är alltså en webbaserad lösning för videochat och har egentligen ingenting med Adium att göra.

Jag testade MeBeam (helt utan Adium-plugin:en) med tre andra och det fungerade faktiskt över förväntan. Lite långa fördröjningar i talet (hörde mig själv hos andra). Men som en gruppchat där man ser varandra är det rätt kul faktiskt. Fungerade tvärs igenom routrar och annat.

Testade tidigare idag med en kompis och det funkade riktigt bra, tycker jag med!
Fast ljudet var, som redan skrivet, fördröjt.

1
Bevaka tråden