iMac vs Mac mini?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iBook G4 börjar närma sig fyra år och det har länge känts som att den lever på övertid. Det är med andra ord dags att börja titta på ny mac, men frågan är vilken?

Funderade inledningsvis på att en iMac skulle vara fint. Tycker det verkar vara en prisvärd dator i förhållande till prestanda. Tänkte först på en 20" men efter att ha läst om den usla skärmen förflyttades mitt intresse till en 24". Det blir dock en hel del pengar, runt 15 000 för mig som student, och jag börjar tveka. Även 24" verkar ju ha skärmproblem och det känns på något sätt lite dumt med en dator som blir värdelös om någon del pajar. Hade skärmen kunnat användas som extern skärm hade det ju varit en annan sak men är det inte allt lite "onödigt" och prylslöseri med en allt-i-ett-dator?

Funderar även på en Mac mini. I så fall den värre varianten med 2gb minne. Detta plus en schysst skärm på 22" borde resultera i kring 7500 + 3000 = 10 500
Frågan är ju bara hur mycket sämre en Mac mini är i jämförelse med en 2,4 ghz iMac med 3gb ram? Det jag gillar med minin är att jag i så fall kan köpa en extern skärm som kan användas till andra (även framtida) datorer vid behov. Dessutom blir det ju en hel del billigare plus att jag får en skärm som är bra mycket bättre än Apples budgetskärmar. Nackdelarna är väl att minin är segare, att den helt enkelt känns lite "budget".

Det jag kommer använda datorn till är, förutom surf å mail, bildredigering och kanske lite filmredigering.

Vad tror ni är bäst?

Kommer inte ihåg vad det heter men man ska ju kunna mäta prestandan på datorer, någon som har info om resultat mellan iMac och Mac mini?

Hej!

Jag bytte upp mig från en G4 mini till iMac core2duo (den sista utgåvan av de vita)
och det var en otrolig prestandaökning, jag gjorde det mest för att iMac'en har jag varit kär i sen jag såg en G5 första gången och äntligen kunde jag köpa drömdatorn...
Men därmed sagt att första generationens mini inte räckte till att göra de saker som du vill göra och köper du då dagens mycket snabbare mini så lär den säkert räcka till dina behov.
För pengarna du sparar köper du en rejäl extern disk för att använda ihop med timemachine och ändå har du pengar över (kanske till lite programvara)

mvh
Peter

Har faktiskt en extern hårddisk på 320 gb så minins lilla hårddisk känns inte direkt som ett problem

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 11:22

Funderat på Macbook?

Tycker Gustens svar är helt rimligt, däremot är det väl så att du kanske kommer ångra dig i köpet av en stationär när du nu är van vid en bärbar. Jag har själv en iBook som förmodligen snart går ur tiden och har bestämt mig för att stanna mobilt.

Så du kanske ska fundera över Macbook + Extern skärm också.

//Oskar

Hur kan man leva utan en dator man släpar med sig överallt. Upptäcker nätverk där det går at koppla upp sig på alla möjliga och omöjliga ställen.
Med datorn och nätverk har man alltid tillgång till svaren på "alla" frågor och möjlighet att förströ sig.
Håller med ezzin, skulle inte klara mig med en stationär dator nu. Har köpt några MB till användare på jobbet som har dem uppkopplade til en stor skärm på jobbet, De är jättenöjda.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Hur kan man leva utan en dator man släpar med sig överallt. Upptäcker nätverk där det går at koppla upp sig på alla möjliga och omöjliga ställen.
Med datorn och nätverk har man alltid tillgång till svaren på "alla" frågor och möjlighet att förströ sig.
.

men sånt klarar väl en ibook ganska hyfsat, även om man köper en ny imac?

Ursprungligen av gabriela:

men sånt klarar väl en ibook ganska hyfsat, även om man köper en ny imac?

Jag körde med två datorer ett tag det vart väldigt splittrat i ordets rätta bemärkelse allt jag behövde just då låg på den andra datorn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 16:07

Visst funkar iBooken fint, men poängen var väl denna:

Ursprungligen av oskarrr:

Min iBook G4 börjar närma sig fyra år och det har länge känts som att den lever på övertid. Det är med andra ord dags att börja titta på ny mac, men frågan är vilken?

Jo det är trevligt med en bärbar, det kan jag hålla med om. Men ärligt talat använder jag datorn hemma i 95% av tiden så en stationär känns nog mest intressant för mig just nu. För nog lär väl en iMac hålla längre än en macbook + skärm? Känns som att bärbara är lite mer slit å släng och att de därför inte håller lika bra...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-10 17:24

Mitt råd: Köp Både och! iMac hemma, MacBook på galej!

Ursprungligen av Odd Bob:

Mitt råd: Köp Både och! iMac hemma, MacBook på galej!

Bjuder du?
Nä det lutar nog åt en iMac

Jag är i precis samma sits, iBook G4 som skall bytas mot mini eller iMac. Efter mycket om och men har jag kommit fram till att det blir den "billigaste" iMacen, 20" och 2 GHz. Kostar ungerfär 1000 kr mer än mini + skärm, och för den tusenlappen får man riktigt grafikkort, dubbla HD:n, högre max ram, kamera... känns som om det är värt det!

Håller dock med om resonemanget om att det kan vara skönt att kunna byta dator utan att byta skärm och tvärtom.

Jag skulle aldrig klara mig med stationär som "huvuddator" längre. Att inte kunna sitta tillbakalutad i soffan och slösurfa eller maila vore katastroft. Vara tvungen att sätta sig vid skrivbordet för att surfa lite känns så 90-tal!

Däremot har jag en mini till TVn. Fattar inte att jag orkade köra med TV-ut på min gamla PowerBook innan.

Ursprungligen av Capeman:

Jag skulle aldrig klara mig med stationär som "huvuddator" längre. Att inte kunna sitta tillbakalutad i soffan och slösurfa eller maila vore katastroft. Vara tvungen att sätta sig vid skrivbordet för att surfa lite känns så 90-tal!

Man behöver naturligtvis en bärbar i hushållet, just till de sakerna

Ursprungligen av Gustav.E:

Man behöver naturligtvis en bärbar i hushållet, just till de sakerna

Exakt!

1
Bevaka tråden