Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP Server i Leopard går inte att ansluta till

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har fått den inbyggda FTP-funktionen i Leopard att fungera?
Jag får bara "server closed connection" när jag försöker ansluta.

Jag kan haka på den här tråden. När jag går in under Fildelning i systeminställningarna och lägger till en mapp som jag enbart vill dela via FTP (ej AFP och SMB), får jag det visserligen att fungera om jag ansluter med mitt eget konto.

Problemet uppstår när jag lägger till en annan användare ur adressboken som behörig att ansluta till just den FTP-mappen. I min FTP-klient (Transmit) får jag då upp en felmeddelanderuta som säger att användaren inte har rätt att ansluta med FTP.
Den säger alltså inget om att servern inte hittades, eller att användarnamn och lösen var fel, utan enbart att anvndaren inte har rätt att ansluta med FTP.

Någon som upplevt samma sak?
Jag kör Leopard 10.5.2.

Ursprungligen av Noumenon:

Är det någon som har fått den inbyggda FTP-funktionen i Leopard att fungera?
Jag får bara "server closed connection" när jag försöker ansluta.

Jajamänsan fick oxå det meddelandet. Lyckades komma förbi detta genom att göra något av följande två (jag var tvungen att göra båda)

1. I min router lägga till port forwarding på den port som min ftp server lyssnar på.
2. I min router slå av brandväggen som min ISP-provider (Bandbreddsbolaget) satt upp.

Hur som helst nåt av de två eller båda borde funka

jag har inte fått igång min ftp server i leopard + att den kan väl bara läsa?
själv kör jag cyberduck. hur bra som helst

är cyberduck en ftp-server??

jag kör PureFTPd. dock är den knäpp som allt annat. om folk kan läsa så kan de även ändra och radera, trots att katalogerna endast är satta på "read only", ändrar jag dock behörigheten på mappen i finder till "read only" så blir det rätt, men det är ju värdelöst.

oj, var diskussionen om att ha använda datorn som server? trodde det var om att ansluta till server med leoparens ftp funktionen. my bad.

Jag vill verkligen bumpa den här tråden nu.
Mitt problem kvarstår, inte bara på min dator, utan även på min brors nya iMac.

Som jag skrev tidigare är fildelning aktiverat i systeminställningarna. En separat mapp är skapad i Finder och sedan tillagd i fildelningsinställninarna.
Den mappen har en användare ur adressboken tillagd i sig. Dessutom är det ikryssat att det är okej att använda FTP.

Men som sagt, när jag ansluter med användarens namn och lösen står det bara att användaren inte har rätt att använda FTP. Försöker jag använda ett användarnamn inte finns blir felmeddelandet "login incorrect". Alltså kommer jag så långt att användaren släpps in, men inte har rätt använda FTP.

Någon som har samma problem och som har en lösning?

Fredrik, kör du aktiv eller passiv FTP?

Båda delarna har jag provat. Jag har provat dels över internet mot min brors dator, men även mot localhost på min egen burk.
Inget fungerar.

1
Bevaka tråden