30% billigare i USA!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är slående mycket billigare att köpa sin MacBook på den amerikanska sajten än den svenska. Nästan 3.000 kr eller 30% billigare! Så jag överväger att låta en bekant där skicka den vidare hit.

Men: då är ju hela operativsystemet med program på engelska. Får man leva med det eller går det att...ändra?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-09 13:10

Amerikanska priser är utan moms (tax) skillnaden är ca 1000:- + moms.

Språket ställer du in - alla språk finns med
men tangentbordet blir ett amerikanskt om du inte specialbeställer
Sedan har du frågan om hur du tar in den till Sverige - import kostar!

Ursprungligen av macwitty:

import kostar!

Inte om den kompis köper den och skickar som "gåva".

Men om en privatperson ska skicka datorn från USA till en privatperson i Sverige lär nog den där tusenlappen i prisskillnad snart vara uppäten.

MOMS Einstein

Ännu en som multiplicerar ett amerikanskt exkl. moms-pris med svenska dollarkursen och tror att det går att jämföra med svenska priser rakt av.

Ursprungligen av Nyteknik:

Det är slående mycket billigare att köpa sin MacBook på den amerikanska sajten än den svenska.

Det är slående hur ofta vi får trådar här från folk som inte inser att svenska Apple måste lägga på 25% moms...

Det finns förstås ett påslag och svenska Apple kan inte följa med i dollarkursens variationer, så ja, det är dyrare i Sverige, men det är inte alls 30 procent.

Det måste väl vara något slags rekord...

Både "jämföra-med-USA-priser-och-glömma-momsen" och "operativsystemet-är-på-engelska" i samma tråd.

Två diskussioner som har varit uppe sisådär 100 gånger vardera...

Ursprungligen av Adrian B:

Det är slående hur ofta vi får trådar här från folk som inte inser att svenska Apple måste lägga på 25% moms...

Det finns förstås ett påslag och svenska Apple kan inte följa med i dollarkursens variationer, så ja, det är dyrare i Sverige, men det är inte alls 30 procent.

Oavsett orsak så är priserna 30% lägre på den amerikanska sajten. Den som får hjälp av en vän i USA att skicka den vidare hit i ett privat/anonymt paket kan tjäna en hacka.

Wow - vilken tris besserwisser-attityd från etablissemanget på forumet.

Oavsett orsak så är priserna 30% lägre på den amerikanska sajten. Den som får hjälp av en vän i USA att skicka den vidare hit i ett privat/anonymt paket kan tjäna en hacka.

Ja, men vännen i USA måste ändå betala moms (som är olika i olika stater, ca 6-10 %). Och sen tillkommer frakten (och kanske någon försäkring på paketet). Så visst kan du spara lite, men det är mycket mindre än 30 %.

Och angående besserwisser-attityd... ja, det kan det kanske kallas... men är man så lat så att man inte söker och hittar någon av alla de trådar som redan behandlat de här frågorna, så får man kanske vara beredd på lite sådant...

Jo, men är det en nyhet på något sätt? Att den som privat köper något i USA och inte betalar svenska momsen spar pengar. De flesta kan ju inte köpa på det sättet ändå. Och du behöver dessutom skaffa svenskt tangentbord om det är en bärbar dator (vilket det i sin tur finns många trådar om).

Det kan bero på att det gång efter annan startas trådar där det folk "rasar" över att Apple i Sverige är skurkar som tar ut ett överpris eller har mycket dålig dollarkurs när de i själva verket inte inser att de jämför priser med och utan moms.

Om du var medveten om den skeva jämförelsen och bara ville informera att man kan spara pengar om kan köper utan moms så kan vi ha missuppfattat dig, för det liknande väldigt mycket tidigare trådar.

(Dessutom: Om du köper i en affär i USA så tillkommer det oftast lokal skatt, den är klart mindre än momsen, men ändå ett påslag.)

Ett svenskt tangentbord lär bli ytterligt svårt att specialbeställa i USA, så där ryker ytterligare några hundralappar av den sparade tusingen...

Tillägg: Ett externt tangentbord, alltså. Att byta ut tgb på en bärbar handlar om tusenlapp(ar).

Senast redigerat 2007-11-09 16:47

Varför behöver man byta till ett svenskt tangentbord?

Jag beställde t o m min dator här hemma i Sverige med ett amerikanskt tangentbord, mycket skönare tycker jag Sen skriver jag för det mesta på engelska, vilket gör det lättare att slippa ha åäö och bättre placering av frågetecken och sånt.

Hade planerat att köpa den i usa i somras hos min dåvarande flickvän (och då även utnyttja deras studentrabatt = "gratis" ipod, man fick en mail-in rabatt på $200) och hade på det viset tjänat in momsen som hade varit här i sverige.
"Tyvärr" gjorde vi slut, så jag beställde den här i Sverige istället, men via företag. Det blev t o m billigare då, enligt dollarkursen i somras, bara det att jag inte fick en gratis nano. Men man kan inte få allt =p

om man koper en dator i usa. anvander den en viss tid..kommer till sverige..maste man betala import moms?? nar raknas den som anvand?
BEtalar man moms pa begangat?

Detta ämne har varit upp en mängd gånger tidigare. Jag stänger tråden och hänvisar de som vill veta mer hänvisar till sökfunktionen

1
Bevaka tråden