Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåliga DVD-spelare/brännare

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag börjar undra om det här är normalt. Hur länge håller en DVD-spelare? Nog ska man kunna använda dem någorlunda mycket utan att de lägger av?

Jag har FEM DVD-brännare som allihop är dåliga på att både läsa och skriva. De läser inte ens pressade köp-DVD. Det är en i Powerbook G4, en i PowerMac G5, en som jag hade i en Pismo (det är lätt att byta så jag har nu en som än så länge fungerar), en liten extern (knädatortyp, samma sort som i Pismon) och en stor extern (samma som i stationära).

Det är bara för många! Jag har inte använt dem onormalt mycket, sällan tittat på långfilmer, mest bränt arkiv-DVD och sånt.

Stoppar man in en DVD så startar DVD-spelaren, men det fåniga felmeddelandet "Skiva som stöds är ej tillgänglig" (!) kommer upp om man försöker spela upp. Den kommer inte upp på skrivbordet men syns i Skivverktyg. Skivan är i fimt skick.

Bränna DVD är inte att tänka på.

Är jag ensam om detta problem? Jag hade inte sagt något om det varit en eller rentav två enheter, eller någon som gått väldigt hårt, men fem!

Har du försökt att rengöra spelarna? Har själv aldrig haft problem med macars DVD-uppspelning. T.o.m en gammal mycket välanvänd G3 iBooks DVD-drive från 90 talet fungerar perfekt.

Hur rengör man en DVD-spelare? Speciellt slot-in?

Nåt som denna? http://www.netonnet.se/?sid=1002564&gclid=CJKkwOycyo8CFSXaXgod%2DyiYyQ

Senast redigerat 2007-11-07 08:36
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Hur rengör man en DVD-spelare? Speciellt slot-in?

Nåt som denna? http://www.netonnet.se/?sid=1002564&gclid=CJKkwOycyo8CFSXaXgod%2DyiYyQ

Produkten i länken kanske kan fungera, har själv dålig erfarenhet av diverse "skivtvättar" så jag skulle rekomendera att enbart testa på en av dina spelare tills du ser att det ev funkar. En liten undran, hur gamla är dina dvd-spelare/brännare? Monteras skivan på skrivbordet eller ej? Om skivan monteras men ej kan läsas kan du behöva program typ VLC. Om det är 4-5 år gamla spelare så skulle jag rekomendera byte i främst den externa med 5,25" spelare och använda den till alla med FW.

Ursprungligen av macuddevalla:

Produkten i länken kanske kan fungera, har själv dålig erfarenhet av diverse "skivtvättar" så jag skulle rekomendera att enbart testa på en av dina spelare tills du ser att det ev funkar.

Jag är också skeptisk, att nåt påstår sig rengöra men man vet inte hur, då är risken stor för att man blir besviken eller att man inte gör rätt.

Citat:

En liten undran, hur gamla är dina dvd-spelare/brännare?

Åldern varierar, från ca ett år till original i Powerbook G4 (1 GHz) och G5 (1.8).

Citat:

Monteras skivan på skrivbordet eller ej? Om skivan monteras men ej kan läsas kan du behöva program typ VLC.

Syns inte på skrivbordet, men Skivverktyg anser att skivan finns och borde finnas på skrivbordet (erbjuder att ta bort den från skrivbordet...)

Citat:

Om det är 4-5 år gamla spelare så skulle jag rekomendera byte i främst den externa med 5,25" spelare och använda den till alla med FW.

De två äldsta kan man möjligen skylla på åldern, men inte de andra tre.

För mig har det varit tvärtom - CD/DVD-spelare i datorer har bara gått och gått medan stationära DVD-spelare har snabbt blivit apdåliga på att läsa främst CD.

1
Bevaka tråden