Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Time Machine

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-06 21:09

Lyckas inte få Time Machine att göra första backupen.

Den anger att den ska kopiera 118GB.
Första försöket stannade den på ca 30 och hängde maskinen så att jag fick rycka ur batteriet för att få liv i den igen.
Andra gången stannade den på 64GB (efter två timmars kopierande) utan att säga varför och det enda sättet att få bort progressfönstret var att starta om maskinen.

Backupdisken är en LaCie Porsche 250GB USB formaterad som Mac Os Extended (Journaled) och datorn är en MBP C2D.

Några förslag?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-06 21:19

Det tar en himla tid att backa upp så mycket. Jag hade ca 40GB och det tog typ 45 min för inläsning och sedan backup första gången. Om du har så mycket att backa upp så fylls din LaCie-disk på två omgångar. Dock slutar den inte att fungerar utan den ersätter versioner bakifrån. Kanske bäst att rensa bort lagrade filer och få ner mängden data som ska backas upp?

Edit: Kanske flytta över stora filer till den externa. Och sedan backa upp den interna hårddisken med system och de viktigaste filerna?

USB-anslutning kan bidra till längre tid också.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-06 21:31

Men problemet är ju inte tiden det tar...problemet är att den fryser och slutar kopiera...jag hör klart och tydligt att driven varvar ner och ställer sig i viloläge och mätaren i progressfönstret stannar...sedan står den där...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-06 21:42

Hm, märkligt. Ser ingen lösning på det här... Hoppas någon känner igen och har upplevt samma/liknande problem som löst det.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-06 21:49

Har läst på Apple support att det är fler än jag som har detta problem...men ingen har någon lösning...
Orkar snart inte bry mig om att bråka mer med TM...tror att jag avvaktar tills SuperDuper är fullt Leopard-kompatibelt och kör vidare på det...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-06 21:54
Ursprungligen av lasselu:

Har läst på Apple support att det är fler än jag som har detta problem...men ingen har någon lösning...
Orkar snart inte bry mig om att bråka mer med TM...tror att jag avvaktar tills SuperDuper är fullt Leopard-kompatibelt och kör vidare på det...

Ja, det är klokt att köra vidare med SuperDuper. Det är ett bra program. Och räcker väl i väntan på lösningen av ditt TM-problem. Använde själv SD innan jag uppgraderade.

1
Bevaka tråden