Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook (nov -07)

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-08 16:04

Testa lite spel already! (Ja jag vet att grafikkortet inte är för spel)
Borde bli ett lyft från det gamla kortet!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-08 16:42

Jag får inte fjärrkontrollen att fungera nå bra. Fick den att fungera hyfsat i showroom ett tag, men nu fungerar den inte alls. Ska den inte gå att få igång så att man kan styra quicktime, vlc, powerpoint osv också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 19:02
Ursprungligen av pieeetr:

Jag får inte fjärrkontrollen att fungera nå bra. Fick den att fungera hyfsat i showroom ett tag, men nu fungerar den inte alls. Ska den inte gå att få igång så att man kan styra quicktime, vlc, powerpoint osv också?

'Default' klarar fjärrkontrollen av att styra iTunes, Front Row och Keynote (kan vara något/några flera program). Om jag inte minns fel kan man numera även styra VLC med fjärrkontrollen, så ja det ska funka. Om du vill styra flera program behöver du tredjeparts-mjukvara, som t ex. Remote Buddy eller iRed Lite.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-09 11:03
Ursprungligen av .mp3:

'Default' klarar fjärrkontrollen av att styra iTunes, Front Row och Keynote (kan vara något/några flera program). Om jag inte minns fel kan man numera även styra VLC med fjärrkontrollen, så ja det ska funka. Om du vill styra flera program behöver du tredjeparts-mjukvara, som t ex. Remote Buddy eller iRed Lite.

Tackar för svaret. Det visade sig att jag själv klantat till det. Jag avaktiverade kontrollen via systeminställningar men trodde att jag aktiverat den. hehe.. den bjuder jag på.

tack igen

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-08 20:06

"Lurad" av Apple

Jag köpte min macbook den 30 oktober i en auktoriserad applebutik. Jag frågade mycket noga ifall man skulle vänta med att köpa då jag hört rykten om en ny macbook. De sa att de inte hört något och att det vore konstigt med tanke på hur ny macbooken är. Nu känner jag mig väldigt lurad och undrar om man kan göra något åt saken? Min 2.16 ghz vita macbook kostade lika mycket som 2.2 ghz gör idag.

Mvh / Viktor Eriksson

Var kan man numera spåra sin beställning mer än på på Apples "Shipment Status" som inte visar mycket. Vilka nummer ska man ange var? Apecode verkar ju tyvärr inte fungera längre, så har ni några tips? "In transit to final destination - carrier details to be updated shortly" står det under "Carrier Tracking Number"
Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-09 00:17

Hej alla!

Första inlägget på bra länge. Beställde precis (2007-11-08) en vit 2,2 Ghz Macbook med 250 Gb hårddisk samt en mini-dvi till dvi-kabel. Slängde även iväg en beställning på Inet för en 500 Gb extern hårddisk och 2*2 Gb internminne.

Vi får hoppas på det bästa, min Ibook som kommer övergå i min flickväns ägo har tjänat mig troget i ett par år nu.

Det stod att datorn skulle skickas från fabrik 2007-11-13 och vara i mina händer tidigast 2007-11-21. Får se vad som händer!

Jag hälsar mig själv välkommen tillbaka till 99.se eller rättare sagt 99mac.se, som det hette på min tid!

I min order står bl.a. följande:

Carrier Tracking Number
RTMLXXXXXXXX <--- det här numret ger mig inga resultat vid trackingsökningar
Assigned Carrier
KUEHNE & NAGEL

Estimated Delivery Date 08 Nov 2007 (Subject to change) <--- vad menas med det datumet, då det datumet var igår? På första ordersidan står det:
Beräknad leverans: 12 Nov, 2007 - 13 Nov, 2007

Jag förstår ingenting och kan inte söka på försändelsen någonstans. Någon som har tips?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-09 12:47

Finns det ingen vänlig själ som kan skriva en recension på denna dator?

Senast redigerat 2007-11-09 13:00

Nu har jag ringt TNT och snackat med dem. Ringde först till apple och fick ett trackingnummer (som jag enligt dem inte kunde använda ännu). Senaste som står i trackingen är :

08 nov 2007 21:14 Shanghai Shipped From Originating Depot
08 nov 2007 15:19 Shanghai Consignment Received At Transit Point
08 nov 2007 14:59 Shanghai Consignment Picked Up

I alla fall så sa TNT att planerad utlämning var på onsdag nästa vecka och att det gick bra med någon annan på samma adress som kvitterade den, jippii!! Hoppas de håller tiden för det är tidigare än vad apple räknar med och minnena och hårddisken har ju redan kommit

  • Medlem
  • 2007-11-09 22:44

hyppno > Vad har du fått för uppgifter av Apple? Du fick inget kolli-nr på apples inloggning eller?

Ursprungligen av coste:

hyppno > Vad har du fått för uppgifter av Apple? Du fick inget kolli-nr på apples inloggning eller?

Nej inte först, men man kan klicka på "skriv ut faktura". Sedan står det längst ner under Övrig Information, följesedel/datum.

Sedan om du loggar in på apple US så ser du vilka som sköter leveransen med och kan gå in på deras sida för att skriva in trackingnumret.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 00:34

Har hela dagen väntat på den brunklädda mannen, men ingen kom.
På trackingsidan står det:

"11:43 MOTTAGAREN VAR EJ TILLGÄNGLIG FÖR UNDERSKRIFT VID 1:A LEVERANSFÖRSÖKET. ETT 2:A LEVERANSFÖRSÖK KOMMER ATT GÖRAS / PAKETET KOMMER ATT LEVERERAS NÄSTA ARBETSDAG- INGEN LÖRDAGSGARANTI"

Jag har ju varit hemma HELA dagen!
Tack UPS. Verkligen tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 01:22

Fick min idag! Är supernöjd!

Jag fick min i onsdags tror jag det var, beställde samma dag den släpptes. Mellanmodellen. Har inte hunnit sitta så mycket vid den än men det lilla jag använt den så känns den väldigt pigg. Och tangentbordet är riktigt bra måste jag säga.
Köpte 4GB ram samt en samsung 250GB hårddisk från komplett. Satte i minnet och hårddisken direkt så jag har inte provat seagatehårddisken som följde med, men datorn låter verkligen ingenting när jag använder den så det kan inte bli annat än godkänt för ljudnivån. Även högtalarna får godkänt, gameboyhögtalarna i min gamla ibook spelade inte tillräckligt högt på maxvolymen men macbookens gameboyhögtalare klarar av att spela mycket högre.
Den enda saken jag hittat att klaga på är att skärmen är ganska känslig för hur man vinklar den. Färgerna ser oftast ljusare ut i botten på skärmen och mörkare i toppen. Det kan vara lite jobbigt, speciellt mot den gråa bakgrunden på 99mac-forumet. Däremot har jag inte ont av att skärmen är blank, jag ser inga spegelbilder eller liknande.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-10 16:04

Fick min Macbook (snikmodellen) i onsdags och än så länge är jag nöjd med mitt köp.
Har inte använt OSX tidigare så det är lite ovant, men än så länge inga större problem. Mycket handlar nog om att släppa tänktet och programmen man använde i Windows.

Om man ska ge ett omdöme om datorn i sig så kan jag säga följande. Tangentbordet kräver lite tillvänjning men faller snart på plats. Skärmen känns större än vad den är, vilket var något av ett orosmoment inför köpet. Den vassa kanten vid handlederna är något av ett störningsmoment. Beslöt mig för att testa batteriet lite och är lite förvånad att jag inte fick någon varning innan batteriet var helt slut :/

Har haft lite strul med WLAN:et som kopplat ner, men misstänker att det är routern som är boven i dramat. När jag kikar i iStat Pro så ligger Airport Card på 70c som mest vid belastning och då är det rätt varmt i rummet. Någon som vill dela med sig av sina mätvärden?

Ursprungligen av Eggert:

Beslöt mig för att testa batteriet lite och är lite förvånad att jag inte fick någon varning innan batteriet var helt slut :/

Du får både ett varningsljud och en dialogruta när det återstår några minuter av batteriet. Du måste ha missat det. Dessutom blir batterisymbolen i menyraden röd när batteriet börjar bli tomt.

Fick min MacBook i torsdags och är nöjd. Min första Mac någonsin så det tar ett tag att vänja sig, men det är hyffsat enkelt måste jag säga..

Dock märker jag att den dödar min Netgear WGT264 router när man tankar ner trailers etc. från iTunes. Har stängt av IPv6 för det trådlösa som jag änvänder men routern dör iaf.. någon som vet?

Ja, då var det dags för en uppgradering av maskinparken! (Enda Macen hemma just nu är en beige G3:a!) Blev en standard-konfigurerad MacBook 2.2Ghz. Skickas 12-13:e nov, leverans beräknas till 14-16:e... Håller tummarna för att jag slipper undan klåfingriga bud och döda pixlar...

Ni som också väntar på leverans... säg, har ni också svårt att sova på natten?

  • Medlem
  • 2007-11-12 09:30

franzman, JA! Den som påstod att den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge, var det största mongot i världshistorian tror jag.
Men:
12 nov 2007 01:11 Stockholm Import Received

Vågar man hoppas på idag?

Åh jag blir så förvirrad. Har väntat hela helgen på en uppdatering på Tnt's hemsida. Stod att den lämnade Shanghai den 8:e
"08 nov 2007 21:14 Shanghai Shipped From Originating Depot"
Hade sökt på fel trackingnummer. Nu står det rätt destination i alla fall, åååh denna oliidliga väntan!

Edit:
Whoho!
12 nov 2007 15:27 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
12 nov 2007 15:21 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Senast redigerat 2007-11-12 17:31
  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-12 17:14

Kan nu stolt titulera mig som en switcher. Det blev mellanmodellen av Macbooken, alltså den vita med 2,2GHz. Säljaren sa att jag kunde vänta mig den i slutet av nästa vecka.

Jag beställde min första mac någonsin, en svart macbook, 2,2ghz, 250gb hdd och 4gb ram (INTE från apple) i måndags, 5/11. Har inte någt trackingnummer eller leveransbesked, då jag beställde genom en lokal musikaffär. Fick minnet väldigt billigt och jag kommer få bra rabatt på mjukvara där också. Det är spännande som fan att sitta här och vänta! Önskar att den hade kommit, för jag ligger hemma och är sjuk och då är det ju toppen att bekanta sig med ny hårdvara och mjukvara

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-12 21:14

Herrejävlar! Har beställt min första mac någonsin (vit 2.2 250 gig) och blev daskad i ansiktet av levaranstiden. Beställde den 8:e och får beräknat leveransdatum 16:e - 19:e. Har med spänning följt TNT:s tracker och det har inte hänt så drastiskt mycket, men nu jäklar! Kolla!

12 Nov 2007 20:39 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
12 Nov 2007 16:51 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
12 Nov 2007 16:50 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
09 Nov 2007 20:03 Shanghai Shipped From Originating Depot
09 Nov 2007 16:17 Shanghai Consignment Received At Transit Point
09 Nov 2007 14:50 Shanghai Consignment Picked Up

Det var snabba puckar, från Holland till HBG på under fyra timmar! Antar att jag hade tur med avgångar!

Så nu ska den bara pallra sig upp till Växjö, vågar man hoppas på leverans imorgon, eller hur fungerar det? De borde väl sätta den på en bil så fort den kommer till Sverige eller? Jag kör fan och möter dom ifall de inte hinner upp till imorgon!

Och sen undrar jag ifall de kommer att ringa innan de kommer, för man jobbar ju som de flesta den tiden de brukar leverera...

Whaaa!

Ursprungligen av str3ber:

Och sen undrar jag ifall de kommer att ringa innan de kommer, för man jobbar ju som de flesta den tiden de brukar leverera...

Whaaa!

Nopes, de brukar inte ringa. Iaf inte UPS.

Ursprungligen av Mikael S:

Nopes, de brukar inte ringa. Iaf inte UPS.

De ringde mig. UPS i Göteborg har varit kanon. Mycket bättre än TNT.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

De ringde mig. UPS i Göteborg har varit kanon. Mycket bättre än TNT.

Ok, då varierar det kanske mellan olika orter? Ringde iaf inte mig och bor i Sthlm.

Har haft mkt kontakt med budbolagen på sistone känns det som. Första macbooken kom i onsdags men den var trasig. Apple skickade genast en ny och den kom idag, men då var jag inte hemma...

Den trasig datorn hämtade iaf TNT upp idag, och de kom på uppgjord tid och ringde även i förväg.

Märkligt att de inte använder ett och samma budbolag för hämtning och lämning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-12 23:45
Ursprungligen av Redglittercoffin:

De ringde mig. UPS i Göteborg har varit kanon. Mycket bättre än TNT.

Apropå ringa, när jag pratade med UPS så hävdade dom att de anställda inte hade mobiltelefoner (!). Det här var UPS i fredags.. helt otroligt.

men wow St3ber! Lyxigt för dig att den kommit så långt. Min Macbook kom ju före din till Arnhem, kan inte den också resa till Helsingborg då
TNT fraktar min med men den har inte kommit fram minsann.
=/

  • Medlem
  • 2007-11-12 22:14

Min kom idag kl 10.30, levererad till jobbet! Tror ni det var jobbigt att veta att man skulle jobba ända till 21.30 eller? Jaja, nu är jag här iaf, och den är underbar!

Bevaka tråden