Behövs Apple Care?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-06 16:55

Hej
Funderar på att köpa en Mac Pro och då rekommenderar Apple förstås "Appe Care Protection Plan". Vad säger ni, är det något som är värt pengarna? Jag är allmänt skeptisk till alla tilläggsgarantier. Och grejen med att köpa Mac är ju förhoppningsvis att man betalar för att slippa en massa strul.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-06 17:26
Ursprungligen av dynamiq:

Hej
Och grejen med att köpa Mac är ju förhoppningsvis att man betalar för att slippa en massa strul.

Hårdvaran är som vilken annan pc som helst - fast snyggare. Så - risken för måndagsex finns alltid - den risken är lika stor/liten vare sig du köper en Mac eller en Dell. Delarna inuti är samma kinesiska mojänger.
Det unika med Mac - förutom att dom är snygga - är operativsystemet - och att man får fantastiska program gratis eller till mycket reducerade priser. Men som sagt; själva burken som sådan är av samma skrot och korn som vilken annan pc som helst.

AppleCare? Jag vet inte. Sådana där grejer erbjuder dom ju när man köper teve och andra typer av hemelektronik. En fördel med AppleCare är att man kan köpa burken först - och sedan köpa AppleCare inom ett år (tror jag). Själv har jag aldrig brytt mig om AppleCare och mina Mac's har alltid varit klockrena och gåt och gått och gått. Nu har jag beställt en ny iMac - om den spinner fint första 10 månaderna så skiter jag i AppleCare (då spinner den säkert fint i 5-10 år). Om den däremot krånglar inom denna smekmånadstid så köper jag till en AppleCare innan erbjudandet faller.
Så tänker jag.

Med vår konsumtionslagstiftning kommer vi ganska långt utan alla dessa extraförsäkringar som marknaden dräller av.

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-10 13:54
Ursprungligen av mjg:

Hårdvaran är som vilken annan pc som helst - fast snyggare. Så - risken för måndagsex finns alltid - den risken är lika stor/liten vare sig du köper en Mac eller en Dell. Delarna inuti är samma kinesiska mojänger.
Det unika med Mac - förutom att dom är snygga - är operativsystemet - och att man får fantastiska program gratis eller till mycket reducerade priser. Men som sagt; själva burken som sådan är av samma skrot och korn som vilken annan pc som helst.

Du menar som vilken annan märkes-pc som helst? Grejen med märkesdatorer (mac & pc) är väl ändå att hårdvaran är mer eller mindre integrerad? Varför annars köpa märkesdator över huvud taget?

Nå, köpa eller inte. Har ca 3 veckor kvar på 1-års garantin, har inte haft några som helst problem med datorn. Känns inte så motiverat med priset tycker jag

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-06 17:55

Jag köpte inte direkt APP när jag köpte min Mac Pro. Utan jag vänta tills det var en månad kvar på garantin. Det är en säkerhet och mer som en investering, att köpa APP. Min MP har fungerat felfritt i över ett år nu. Men det känns tryggt att om det skulle uppstå fel som jag själv inte orsakat. Du har ett år på dig att köpa APP och aktivera det. Läs om APP i en relaterad tråd:

Samlingstråd: Garanti och service av Appleprodukter

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-06 18:07

AppleCare köper man inte främst för att slippa "strul" med hårdvaran, utan för att få den reparerad/ersatt när/om den går sönder. All hårdvara kan gå sönder, särskilt när det gäller bärbara datorer som inte står stilla på ett skrivbord hela tiden. Olyckor händer. Själv skulle jag aldrig köpa en bärbar dator utan AppleCare eller motsvarande garanti/försäkring.

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-06 18:10

Jogin, du satte pricken över iet där. Min garanti går ut i December och jag ska försöka komplettera med AppleCare. Har bärbart som är betydligt mer känsligt.

Yes!!

www.atava.se kanske kan vara något?

345 kr om året, men då täcker den alla datorer, dvd, tävttmaskiner etc som man köper.

självrisk 300 kr och inget avdrag för värdeminskning.

(tryggahansa som ligger bakom)

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-06 19:12

Det är också bra med 3 års obegränsad support!

Ursprungligen av dynamiq:

Vad säger ni, är det något som är värt pengarna?

Kolla in dessa:
Har du AppleCare på din bärbara Mac?
AppleCare - värt pengarna?

Jag tittade på Atavas försäkring. Såg riktigt bra ut. Men jag läste detta:

"Självrisken är 300 SEK oavsett vilken pryl som gått sönder eller hur dyr den var. Men för att det ska bli någon ersättning måste skadan överstiga 1000 SEK i värde."

Hur ofta kostar nått över tusenlappen för att laga? Tycker det låter lite väl mycket när det gäller datorer. Men kanske drar iväg lite om dom räknar in servicetimmarna.

/Niclas

Ursprungligen av hjulström:

Hur ofta kostar nått över tusenlappen för att laga? Tycker det låter lite väl mycket när det gäller datorer. Men kanske drar iväg lite om dom räknar in servicetimmarna.

/Niclas

Vad kostar _inte_ över tusenlappen om det gäller en laptop? Skärm, moderkort, tangentbord osv ligger ju på flera tusen bara i form av reservdelar.

Men för att återgå till MacPro är det nog tveksamt om AC är värt pengarna, åtminstone som privatperson där tid inte är pengar i samma utsträckning som på ett företag. MP verkar ju dessutom vara en av de allra mest driftsäkra och stabila macarna i dagens produktutbud (och samma gäller väl PowerMac G5 förutom strul med snikmodellerna med enkelproppar?)

1
Bevaka tråden