Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att reparera behörigheter i Leopard

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon annan som har problem att reparera behörigheter (permissions) i Leopard?

När jag försöker får jag bara upp en evigt roterande polkagris som aldrig övergår till att bli en sakta men säkert växande progressions-stav (eller vad det nu kan tänkas heta....)

/mvh David

Har läst lite om det...
http://www.hardmac.com/news/2007-11-05/#7413

Det kan ta upp till en timme i äldre maskiner!!

Samma problem här. Jag provade att köra en reparation igår... Det tog några minuter innan den började "göra något". PowerMac G5 2x2.0

Ursprungligen av elsevero:

Har läst lite om det...
http://www.hardmac.com/news/2007-11-05/#7413

Det kan ta upp till en timme i äldre maskiner!!

Jösses!
Nu nästan ångrar jag min uppgradering.... usch....

Ursprungligen av David Slättne:

Jösses!
Nu nästan ångrar jag min uppgradering.... usch....

Pga detta? Hur ofta reparerar du skivbehörigheter?

Det är ju bara att vänta en liten stund. Reparationen fungerar ju, även om den tar längre tid än tidigare.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Pga detta? Hur ofta reparerar du skivbehörigheter?

Det är ju bara att vänta en liten stund. Reparationen fungerar ju, även om den tar längre tid än tidigare.

Det har jag lärt mig att göra omedelbart före och efter varje viktigare installation eller uppgradering. Och med tanke på hur ofta behörigheterna visat sig vara skruvade på ett eller annat sätt så har jag betraktat det som en tråkig rutinåtgärd man bär ägna sig åt när man använder världens mest genomtänkta och utvecklade operativsystem.

Skulle jag dessutom råkat roa mig med Starcraft så är behörighetsreparation ett defnitivt måste innan jag tar i tu med exempelvis ljudredigering i Soundtrack Pro. (ja det är ju hyfsat oproffsigt att ens ha två såna app's på en å samma maskin, men va fan )

Ursprungligen av David Slättne:

Det har jag lärt mig att göra omedelbart före och efter varje viktigare installation eller uppgradering. Och med tanke på hur ofta behörigheterna visat sig vara skruvade på ett eller annat sätt så har jag betraktat det som en tråkig rutinåtgärd man bär ägna sig åt när man använder världens mest genomtänkta och utvecklade operativsystem.

Det skulle jag rekommendera dig att inte göra. När man kör "reparering av skivbehörigheter" så reparerar man inte något i ordets sanna betydelse. Skivverktyg läser av vad filer hade för behörigheter när de installerades från filer i /Library/Receipts. Men det finns inget som säger att den listan är mer "korrekt" än de behörigheter som filerna har. De kan ha ändrats av andra omständigheter och då förstör du dem snarare än att du reparerar dem.

Installera program och uppdateringar rakt av. Om det hade varit någon poäng med att köra reparering av skivbehörigheter och annan voodoo hade Apple lagt in det att köras automatiskt.

DaringFireball-bloggen har en läsvärd artikel angående att "reparera" behörigheter.

http://daringfireball.net/2006/04/repair_permissions

Ursprungligen av Martin Pettersson:

DaringFireball-bloggen har en läsvärd artikel angående att "reparera" behörigheter.

http://daringfireball.net/2006/04/repair_permissions

Ja det var intressant.
Jag har ju trott att jag varit rätt ute med mina behörighetsreparationer då loggen nästan alltid visat på ett antal reparerade behörigheter.
Är det alltså bättre att ha ett gäng korrupta behörigheter än att reparera dom?
Kan det vara så illa att mitt idoga (nåja) behörighetsreparerande gjort min interna hd obrukbar?

/mvh David (något förvirrad och en smula orolig)

Krasch!

Nu vet jag varför det tog tid.... Min hårddisk led av ett begynnande haveri. Gud vad jag önskar att jag haft fantasi nog att 'kontrollera hårddisken' med skivverktyg. Tillslut gick det inte ens att göra en backup. Min interna hårddisk är numer omöjlig att boota från. Jag har gjort en ny installation på en extern hd och kan därifrån fortfarande läsa den interna och än så länge föra över de flesta filerna.
Så nu ägnar jag all tid åt att försöka bärga det viktigaste från den interna hårddisken - en ny hårddisk är beställd och väntas landa under dagen.

Så har du problem med sega behörighetsreparationer - glöm för guds skulle inte att kolla hårddiskens hälsa en extra gång!

Den här gången klarade jag mig trots allt ganska helskinnad undan den ändå pågående katastrofen.

/David

1
Bevaka tråden