Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kommer jag till nätet via ADSL??

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här inlägget borde inte behövas. Jag har suttit över 12 timmar i telefonkö och i samtal med Xpress On-Lines ADSL-support, utan att att jag fått några råd jag kan använda.
"Det hade varit enklare om du hade haft en PC!" har jag fått till svar.
Xpress är den enda bredbandsleverantör som erbjuder tjänster där jag bor. Jag har tecknat ett abonnemang och jag har fått ett ADSL-modem - SpeedTouch 570 Wireless ADSL router. Enligt Xpress och enligt tillverkaren Alcatel ska modemet kunna användas till Mac. Men ingen verkar veta hur.
Finns det någon här som kan hjälpa mig?
Jag har en G4 Cube med Mac OSX 10.2.3. Modemet har kontakt med linjen och datorn har kontakt med modemet via Ethernetporten - det går att få modemets inställningar i HTML-format.
Men jag får inte konatkt med nätet. Var ska jag göra mina inställningar? Var ska jag skriva in de anslutningsuppgifter jag fått?
Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag litar inte på att supporten på Xpress kommer att klara det, om jag lyckas komma fram en gång till.

Observera. Läs noga igenom de kontouppgifter du fått INNAN du börjar med inställningarna.

Vad jag förstår har Xpress Online en ADSL-tjänst där man får fast IP-nummer. Det betyder att du skall ha fått följande uppgifter med respektive typiska utseenden:

IP-nummer (195.162.64.5)
Nätmask (255.255.255.0)
Router (195.162.64.1)
DNS-servrar (195.162.64.2)

Dessa uppgifter skall du fylla i på respektive ställe under nätverksinställningarna (System Preferences : Network eller motsvarande på svenska - jag använder engelskt system och skriver de engelska beteckningarna).

Gör en ny "location" som heter t.ex. "xpress online".

Välj "Built-in Ethernet"

Klicka på fliken "TCP/IP"

Välj att konfigurera "manually", och fyll sedan i de nummeruppgifter du fått på respektive ställe; "IP Address", "Subnet Mask", "Router", "DNS Serves"..

Spara genom "Apply now"

Klart

Testa genom att starta en webbläsare och se om du kan nå adressen.

//Mikael

Tack så långt!

Men ännu är jag inte ute på nätet.
Jag antar att de uppgifter du kallar "router" är de uppgifter jag fått för "Standard gateway"
Du säger "starta en webbläsare och se om du kan nå adressen".
Vilken adress avser du?
Vilka inställningar ska göra under flikarna PPPoE, Apple Talk och Proxyservrar. Vilka inställningar ska jag göra på webläsaren (Explorer 5.2.1)

Lasse

Router och standard gateway är detsamma, ja.

Jag skrev lite slarvigt om "adressen" - jag menade vilken adress som helst.

I övrigt skall du inte behöva göra några inställningar för att få det att fungera; vare sig under de andra flikarna eller i Internet Explorer.

//Mikael

Det låter enkelt, och jag gör som du säger. Trots det kan jag inte få kontakt med nätet.
Finns det någon felsökning jag kan göra? Under fliken Info i Nätverksverktyg visas en länkhastighet på 100 MB, det betyder väl att jag bara har kontakt med modemet, men inte vidare.
Kan det finnas någon brandvägg jag ska igenom/stänga av?

Lasse

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hansus
Tack så långt!

Men ännu är jag inte ute på nätet.
Jag antar att de uppgifter du kallar "router" är de uppgifter jag fått för "Standard gateway"
Du säger "starta en webbläsare och se om du kan nå adressen".
Vilken adress avser du?
Vilka inställningar ska göra under flikarna PPPoE, Apple Talk och Proxyservrar. Vilka inställningar ska jag göra på webläsaren (Explorer 5.2.1)

Lasse

PPPoE, AppleTalk och Proxy behöver du nog inte bekymra dig över.
Testa att pinga gatewayadressen. Öppna Nätverksverktyg och skriv in adressen (typ:217.214.14.1) till Gateway under "Ping" fliken. Send pingar du lite.
Kan funka.

Vilka jubelidioter på supporten!

Det är väl som så att modemet är samtidigt en router? Configurera den (förmodligen via webläsaren men kan även få göras med terminal/telnet) och kör sedan med DHCP mot den.

Jo, modemet är samtidigt en trådlös router med en fast ethernetport. Det kan konfigureras med hjälp av webläsaren. Men inte heller det har supporten på Xpress lyckats att klara av. Xpress gjorde en .ini-fil med den konfiguration jag ska ha, jag har laddat ner den och rebootat modemet, men utan något resultat.
Jag vet inte vad .ini-filen innehåller, jag kan inte öppna den.
Vilka uppgifter är det jag behöver ha för att konfigurera modemet/routern, och var skriver jag in dem?
Tacksam för alla tips!

Lasse

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-05-11 10:15

Ahh, kockar, kockar... Och inte ska väl jag vara sämre på min födelsedag(!) med att koka lite själv. Missförstå nu inte ironin!

De kontouppgifter som du har fått på papper till ditt abbonemang ska matas in i ditt ADSL-modem - inte i din Mac! Jag tror att det är här som det strular nämligen.

I ditt ADSL-modem ska du också ställa in att alla datorer bakom ADSL-modemet, alltså på ditt privata nätverk, ska tilldelas IP-adresser med hjälp av DHCP. Troligtvis krävs det om omstart av ditt ADSL-modem. På motsvarande sätt i din Mac ska du ställa in att du får IP-adressen mha DHCP. I nätverksinställningen ska du också klicka på utför.

Nu hoppas jag att du har kommit en bit längre, om inte rent av ut på Internet!

Frazze har rätt och jag hade fel. Du skriver ju faktiskt router och inte modem!

I alla fall, jag laddade ned manualen för routern, och jag tycker det verkar ganska rättfram att installera.

På sidan 24 i manualen finns en ganska bra beskrivning om hur man får igång modemet/routern med annat operativsystem än Windows.

På sidan 29 (till cirka 40) finns vidare en beskrivning av hur man gör i webbgränssnittet, inklusive uppdatering av routern.

Enklast är nog att börja om från början och systematiskt lösa en uppgift efter en annan i tur och ordning.

//Mikael

Om du inte har fått manualen finns den på http://www.dslsource.co.uk/downloads/ST570/st570_manual.pdf

Tack för manualen!
Om jag nu bara visste vilka uppgifter som ska skrivas in, och var, så kanske jag kan komma ut på nätet.
De anslutningsuppgifter jag har fått är fast IP-adress, nätmask, standard gateway, primär DNS och sekundär DNS.
Ska uppgifterna in i IP address table? Eller i IP route table? Eller någonstans under DHCP, eller någon annanstans.
För mig som inte är tekniker, är detta inte självklart, hoppas att någon annan begriper.
Nu känns det i alla fall som om det finns en lösning!

Lasse

ps Grattis på födelsedagen!

1
Bevaka tråden