Den eviga frågan (MB eller MBP?)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska köpa en Macbook innan jul, och saken är den att jag har en deal med programmet jag studerar på nu om att köpa datorer till reducerade priser tillsammans med en subvention av institutionen.

Förra året blev priset ~5000 för en MB och ~11 000 för en MBP, så jag gissar på att priserna kommer landa i närheten även detta år.

Så nu är frågan, är det så bra pris att det inte är något att fundera, ta MBP utan att tveka, även fast man är något oklar med om man kommer behöva grafiken och större skärmen i MBP...

Har himla svårt att bestämma mig, hur skulle ni andra ha gjort?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-05 23:09

Ojdå, ifall jag hade fått välja med ditt erbjudande, så hade jag valt MBP. Och givetvis om jag hade haft råd till antingen eller. Det är ju himla bra, reducerade priser. Se till ditt behov först och främst. Ska du bara utföra vanliga, icke-krävande saker som t ex surfa, maila, lyssna musik, hantera standardprogram, osv. Så räcker ju MB. Men behöver du mer kraft och framförhållning, så är MBP ett bättre val.

Edit: Skärmstorleken stör inte i valet mellan 13 och 15. Tycker jag iaf.

Även för vanligt, dagligt ordbehandlande är ju en MBP med sin större skärm att föredra. Om du inte kör med separat skärm förstås. Lev på nudlar ett par veckor och välj en MBP! (sitter själv med en iBook - *avundsjuk*...)

• Medlem
  • 2007-11-06 02:05

Macbook är lite lättare att bära med sig. Personligen skulle jag nog låta det avgöra. Har du alltid datorn med dig skulle jag valt den. Annars inte.

Lyckas någon övertala mig om att det inte är så stor skillnad på 13" jämfört med 15" så blir det MBP på stört... är ju inte så jättemycket annat som skiljer dem i storlek, MB är nån centimeter kortare på bredden och kanske 1 på djupet, sedan lite tjockare.
Och vikten, det är väl bara några hundra grams skillnad?

Som det är nu behöver jag inte prestandan MBP erbjuder, men vem vet i framtiden?
Och med detta förmånliga erbjudandet är det kanske "lika bra" att dra till med en Pro

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-06 12:57
Ursprungligen av chinobar:

Lyckas någon övertala mig om att det inte är så stor skillnad på 13" jämfört med 15" så blir det MBP på stört... är ju inte så jättemycket annat som skiljer dem i storlek, MB är nån centimeter kortare på bredden och kanske 1 på djupet, sedan lite tjockare.

Som det är nu behöver jag inte prestandan MBP erbjuder, men vem vet i framtiden?
Och med detta förmånliga erbjudandet är det kanske "lika bra" att dra till med en Pro

Det bästa hade varit om du går in i en fysisk butik och "känner och klämmer" på båda modellerna.

• Medlem
  • Motala
  • 2007-11-06 13:18

Som sagt så är det bäst att du själv går in i en butik och klämmer lite på båda .. Då får du en bättre uppfattning om dem.
Men jag skulle nog personligen inte tveka på att köpa MBP om du får den för 11k.
Nackdelen med MBP är väl att det är svårare att byta hårddisk och sånt i den jämfört med Macbook. Du får ju iofs 2 macbook för en MBP typ
Jag tycker också det är skönt med en ganska liten dator och där är ju Macbook riktigt trevlig. Dock är ju inte MBP särskilt stor den heller .. Nej som sagt, gå ut och känn själv vilken som passar dig bäst. MBP presterar ju en del mer än MB..

Som du själv säger; MBP fyller funktionen även när behoven växer. Dessutom kan jag inte nog lovorda den helt underbara LED skärmen på MBP. Absolut bästa laptop skärmen på marknaden! MB skärmen är inte dålig, bara ordinär om du förstår. Och en bra skärm är alltid din bästa vän för att hålla arbetsmoralen och kreativiteten levande. Dessutom kan MBP driva alla andra skrivbordsskärmar optimerade till sina egna upplösningar vare sig du kär speglad eller utdraget skrivbord. Och med ett sådant erbjudande du har fått så är valet givet; välj MBP fortast möjligt innan de drar tillbaka erbjudandet!:D

Har varit ner på Macoteket i stan förra veckan, den känslan jag fick då att skillnaden är inte så stor beträffande storleken, så jag börjar mer och mer luta åt MBP som det är i dagsläget.

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-06 22:46

Är lite i samma läge, vilken jag ska välja av MB eller MBP. Köper jag MB så blir det även med en extern 20-tums skärm från apple eller ska jag välja MBP men då blir det inte någon skär utan bara datorn. Vilket alternativ ska jag välja, arbetar med med Office och lite i photoshop. Samt kör något program från linuxsmiljö, vilket borde funka fint med bootcamp.

Tacksam för alla tips!!!!

Sant, fast nu har jag även börjat fundera på mobiliteten.

Jag är inte helt säker på att jag kommer behöva prestandan på MBP, och en MB är ju himla liten och smidig.
Men den där blanka skärmen är jag skeptisk till... får ta mig ner till macoteket en gång till och kolla på den lite närmare.

Senast redigerat 2007-11-08 19:38
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-07 17:01

Vilket program skall man söka in till för att få dessa erbjudanden? ;D

Hehe, Civilingenjör inriktning InformationsTeknologi i Uppsala, under ditt andra år får du möjlighet att "leasa" en laptop i två år, efter att du betalat av den under de två åren och fortsätter ta dina poäng är den din, annars får du snällt lämna tillbaks den.

Det är flera företag inblandade: apple, dell och kanske HP i år, vilket gör att priserna brukar pressas ganska fint, plus att universitet köper in utan moms

Nej, nu har jag nästan bestämt mig för en Pro, men det tåls att fundera på lite till, nästa vecka skulle det tydligen vara en visning tillsammans med de inblandade företagen, hoppas det ger ytterligare klarhet i denna "svåra" fråga

1
Bevaka tråden