Den eviga frågan (MB eller MBP?)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska köpa en Macbook innan jul, och saken är den att jag har en deal med programmet jag studerar på nu om att köpa datorer till reducerade priser tillsammans med en subvention av institutionen.

Förra året blev priset ~5000 för en MB och ~11 000 för en MBP, så jag gissar på att priserna kommer landa i närheten även detta år.

Så nu är frågan, är det så bra pris att det inte är något att fundera, ta MBP utan att tveka, även fast man är något oklar med om man kommer behöva grafiken och större skärmen i MBP...

Har himla svårt att bestämma mig, hur skulle ni andra ha gjort?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-05 23:09

Ojdå, ifall jag hade fått välja med ditt erbjudande, så hade jag valt MBP. Och givetvis om jag hade haft råd till antingen eller. Det är ju himla bra, reducerade priser. Se till ditt behov först och främst. Ska du bara utföra vanliga, icke-krävande saker som t ex surfa, maila, lyssna musik, hantera standardprogram, osv. Så räcker ju MB. Men behöver du mer kraft och framförhållning, så är MBP ett bättre val.

Edit: Skärmstorleken stör inte i valet mellan 13 och 15. Tycker jag iaf.

Även för vanligt, dagligt ordbehandlande är ju en MBP med sin större skärm att föredra. Om du inte kör med separat skärm förstås. Lev på nudlar ett par veckor och välj en MBP! (sitter själv med en iBook - *avundsjuk*...)

• Medlem
  • 2007-11-06 02:05

Macbook är lite lättare att bära med sig. Personligen skulle jag nog låta det avgöra. Har du alltid datorn med dig skulle jag valt den. Annars inte.

Lyckas någon övertala mig om att det inte är så stor skillnad på 13" jämfört med 15" så blir det MBP på stört... är ju inte så jättemycket annat som skiljer dem i storlek, MB är nån centimeter kortare på bredden och kanske 1 på djupet, sedan lite tjockare.
Och vikten, det är väl bara några hundra grams skillnad?