Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken program för Win XP?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 21:28

Hej
Jag är så jäkla oteknisk och fattar 0 när jag läst trådarna här.
Skulle nån kunna förklara för mi, som för en treåring, vad jag behöver och hur jag ska göra.

jag har en Macbook 2,16 med 2 gb ram och kör på Tiger (och vill inte uppgradera till Leopard). Jag har ett windows xp med sp2 liggande.

Jag ska spela lite spel tänkte jag i Windows. typ det enda jag kommer att göra. Mest gamla spel, typ Police Quest om nån minns, men även kanske WOW.

Vad behöver jag och hur går jag tillväga? Vore mycket tacksam över en bra beskrivning.

tack!!

Om du inte vill köra Leopard där man kan använda BootCamp och därmed starta datorn direkt i windows finns bl.a. Parallels Desktop och WMware Fusion Dessa är program som gör att man kan köra windows samtidigt som Mac OS X "virtuellt". Sök efter dessa på Google så finns det bra beskrivning hur man installerar dessa.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-05 22:46
Ursprungligen av sebastian_r:

Om du inte vill köra Leopard där man kan använda BootCamp och därmed starta datorn direkt i windows finns bl.a. Parallels Desktop och WMware Fusion Dessa är program som gör att man kan köra windows samtidigt som Mac OS X "virtuellt". Sök efter dessa på Google så finns det bra beskrivning hur man installerar dessa.

FEL
Du behöver inte bootcamp för att få igång windows xp på din dator. Däremot måste du partitionera om din hårddisk. När du väl gjort det stoppar du helt enkelt i din windows cd och håller ner ALT tangenten så får du välja din windows cd som startskiva. Där gör du en installation och väljer sen din nya partitation som installations disk. Efter installationen bör du installera lite drivrutiner, framförallt grafikkort. Det gör du på Nvidia eller ATI's hemsida beroende på vad du har för kort i din dator.

Så du menar att att Windows XP stödjer EFI/"Intel OpenFirmware"? Trodde att man behövde ett lager mellan t.ex. BootCamp eller XOM för det.. men ibland har man fel. Vad har man BootCamp till då?!

Ursprungligen av sebastian_r:

Så du menar att att Windows XP stödjer EFI/"Intel OpenFirmware"? Trodde att man behövde ett lager mellan t.ex. BootCamp eller XOM för det.. men ibland har man fel.

Tvärtom. EFI har stöd för BIOS. Har du senaste firmware-uppdateringen installerad, eller din dator tillverkades för mindre än ett och ett halvt år sedan, så har dess EFI stöd för BIOS-kompatibilitet och du kan med andra ord köra Windows direkt på den.

Ursprungligen av sebastian_r:

Vad har man BootCamp till då?!

Att partitionera om en hårddisk för att skapa en ny volym utan att förlora data samt att bränna en skiva med drivrutiner för hårdvara som t ex iSight ska kunna användas i Windows.

Men många misstar Boot Camp för att vara det som över huvudtaget gör att datorn kan starta upp Windows, men så är det alltså inte alls.

Går Bootcamp betan (som behövs för TIger, 10.4) att installera nu när Leopard är släppt? Jag trodde att tidsfristen för detta hade gått ut.

BootCamp kan man köra för att välja Mac OS X eller WIndows vid uppstart, detta ger högsta prestandan för spel.

Vill man köra spelen innifrån Macen, alltså att man startar i Mac och därifrån startar Windows, då finns det främst två populära lösningar:

Parallels och VMFusion.
Vilket man föredrar är lite hugget som stucket. Jag kör Parallels och då behöver man en Windows XP skiva. I Parallels så kör man en Windows installation och sedan när man har Windows i så kan man installera de mjukvaror som man vill köra i Windows. Parallels kan köras som ett fönster i datorn eller i fullskärmsläge. Jag har kört Civilisation i Windows och det fungerar ju, så hastigheten tror jag räcker till för äldre spel. Dock - riktigt gamla spel kräver MS DOS - de fungerar inte i Windows XP. (de fungerar genom Windows 3 eftersom Windows 3 körs ovanpå MS DOS, men detta försvann i och med Windows NT)).

MS DOS tror jag går att köra i Parallels också, men jag har faktiskt inte provat.

Hälsar
R

Ahh vad trevligt, gör det lite enklare att få igång windows. Känner mig upplyst

1
Bevaka tråden