Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur konfigurerar man midiyoke?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-04 22:03

Sitter här och sliter mitt (fem millimeter långa) hår, får inte till det jag vill.

Vad vill jag då? Jo! Jag vill köra editorn till micro q samtidigt som en sequencer på datorn, dvs ha något som spelar på synten samtidigt som jag editerar den.

Sequencer + synteditor -> midi ut på datorn -> in till midi in på micro q.
Micro q midi ut -> midi in på datorn.

Som jag har förstått det så skall det här gå att få till genom att använda MIDI Yoke och MIDI-OX i kombination, men jag får inte till det trots att jag läst exemplen framlänges och baklänges. Är det någon som har gjort motsvarande, med dessa eller något annat program?

(hade jag inte lånat ut min syntecno teebee så hade jag löst problemet direkt med hårdvara...)

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-11-04 22:19

Hm.. hur fan vad det nu???

Midi Yoke har 4 portar va. In på 1 går ut på 1.. Kommer inte helt ihåg men prova om jack för windows har MIDI routing som det har när man kör Linux.

Ska räcka med Midi Yoke. Skicka ut från sequencer med Yoke 1 och ta emot i editorn på Yoke 1 och sen ut från editorn via ditt interface till Micro Qn. Men varför vill du ha Micro Qn tillbaka in i datorn? Men annars, sätt sequencern att ta emot från ditt interface så ska det inte vara några problem.

  • Medlem
  • 2007-11-04 22:33

Man vill ha den tillbaka in i datorn för att hämta patchdata från den, samt att editorn skall svara när man rattar på den. Är enklare att ställa in t.ex. filtret rätt genom att använda de fyra fysiska rattarna på den än att musa runt.

Skall kika på det här igen imorgon eller så, idag är jag för trött.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-04 23:02

I annat fall brukade det finnas virtuella draglådor inbyggda i sequencerprogrammen, på Cubase så tidigt som på Atari-tiden till och med. Det är möjligt att det finns någon MicroQ-draglåde-GUI för vad du nu sekvenciellmusikar med.

Alternativt kan du ju om du vill dra i filtret eller så assigna lite grejer till modulationshjulet i patchen. Kan också bli kul och definitivt mer hands on.

Senast redigerat 2007-11-04 23:14
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-11-04 23:22

I Mios studio kan man slussa midi hit och dit...

http://www.midibox.org/mios_studio/

Vet inte om det kan hjälpa, jag brukar ha det till helt andra saker!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-05 11:15

Det låter som den enklaste lösningen vore att bara avaktivera midi-in porten i Cubase (om det nu är det du kör) men låta den vara aktiv i editorn...?

1
Bevaka tråden