Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Screen Sharing - Kom ihåg hosten?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Screen Sharing är en av de saker jag använder allra mest i Leopard. Det är ju dock lite omständigt att öppna Findern och klicka på Shared varje gång jag vill ansluta till min andra dator. Screen Sharing är ju egentligen bara en mjukvara som ligger i /System/Library/CoreServices, så jag lade till programmet till dockan så det är lätt och snabbt att starta det. Nackdelen är ju dock att Screen Sharing inte tycks komma ihåg host-adressen till min dator, utan man måste fylla i t ex IP-numret varje gång man startar programmet. Därför är det precis lika omständigt att komma åt det från dockan som det är från Findern.

Frågan är om det finns något sätt för Screen Sharing att komma ihåg hosten, eller någon annan smidig lösning för att effektivisera användandet lite. Kanske det går att göra via Automator? Jag är tyvärr inte så haj på det...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-04 15:57

iChat?

Yes!!

Nja... datorn jag vill komma åt är min mini som jag använder som HTPC. Känns lite väl mycket att behöva skapa konton i iChat för både min bärbara och minin bara för att enklare köra Screen Sharing. Tror inte det skulle bli enklare alls.

i Chicken of the VNC, som jag körde förut, kunde man spara hosten så den låg där varje gång man drog igång programmet. Nu hade dock CotVNC en massa andra brister och därför vill jag hellre köra Screen Sharing.

Tack för förslaget ändå.

Du borde se datorn under "Delat" i findern, då är det bara att trycka på knappen där.

Ursprungligen av kamikaze:

Du borde se datorn under "Delat" i findern, då är det bara att trycka på knappen där.

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det var precis det jag ville slippa.

  • Medlem
  • 2007-11-04 17:01

skriv vnc://123.456.789.012/ i safaris urlbar och dra länken till skrivbordet sen är det bara att klicka igång screensharing med länken.

Ursprungligen av lari:

skriv vnc://123.456.789.012/ i safaris urlbar och dra länken till skrivbordet sen är det bara att klicka igång screensharing med länken.

Suveränt, tackar! Precis vad jag letade efter.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-23 10:58
Ursprungligen av lari:

skriv vnc://123.456.789.012/ i safaris urlbar och dra länken till skrivbordet sen är det bara att klicka igång screensharing med länken.

Får det inte att fungera, vill kunna ansluta från min MacBook till 2 iMacar.
Tips?

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-23 11:04

Knappar jag in IP-numret kommer jag lite längre.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-23 11:05

Men lösenordet tar den inte. Det borde ju vara samma som jag låser upp t.ex. för att göra programinstallationer och liknande?

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-23 11:25

Hmm, lustigt. Det funkar via Finder.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Hmm, lustigt. Det funkar via Finder.

Yes!!

Verkar märkligt. Kolla så att datorn du försöker fjärrstyra har rätt inställning i Systeminställningar/Delning/Fjärrhanterare/Alternativ. Om du kör t ex OSXVNC på en andra datorn fungerar det inte eftersom både användarnamn och lösenord krävs.

När jag kör Screen Sharing från en leopard mbp till en tiger powermac g4, så blir keyboardlayouten satt till US av nån konstig anledning.

Yes: Kanske detta som orsakar loginproblem för dej? Det gör det lite tricky för mej iaf.

Finns det nåt sätt att ställa in detta? Jag har iaf inte hittat något ännu..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-23 13:12

air; jag har kvar svenska "pro"- flaggan i menyraden. Den indikerar att det är rätt i Indatamenyn.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-23 14:11

Hjälpte inte. Får dialogrutan "Autentisiering misslyckades" se inlägg #9.

Yes!!

Japp, det här kör jag numera för Screen Sharing. Fungerar kanon.

1
Bevaka tråden