Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högre moral på 99.se än i real life

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dom flesta av mina macpolare, typ 99% faktiskt, har piratade OS liggandes nånstans. Försök inte inbilla mig att det ser annorlunda ut bland medlemmarna här i stort. Har flera gånger råkat utför att en "moralens väktare" ringer och säger "äsch, kan du bränna en Tiger och komma över", eller nåt liknande. Varför fejka en moral här och sen ha en annan när det kniper?

Därför att du tar personligt ansvar i verkliga livet. På 99.se så är det ägaren av domänen som tar ansvaret för vad som skrivs på sidan. Om piratkopiering öppet fick diskuteras på forumet så skulle eventuella sponsorer (Microsofts banner-tävling t.ex) inte var lika lockade att placera annonser här.

tja jag har iaf inte bränt varken tiger eller leopard, inte mycket pengar för det man får men jag kan ju bara tala för mig

Vi är tacksamma för alla synpunkter på forumet och dess nuvarande regler. Inför framtida ändringar i regelverket kommer samtliga synpunkter och önskemål att övervägas. Tills vidare hänvisar vi till tidigare trådar där ämnet diskuterats

Tacksamma? Ursäkta men det är faktiskt skitsnack. I varje tråd som handlar om den här sortens frågor är det några av moralens väktare som himlar med ögonen och yttrar orden "ska det vara så svårt att fatta" eller någonting annat spydigt. Ofta tycks det vara moderatorer som står för detta.

Jag får åtminstone inte intrycket att yttrande av andra åsikter än ledningens är särskilt uppskattade, när det gäller just den här sortens frågor, så var åtminstone ärliga nog att säga att ni är jävligt trötta på gnällspikar som inte kan infoga sig i ledet och att reglerna aldrig någonsin kommer ändras på denna punkt.

Det är tråkigt om du har uppfattat det så, men faktum är att vi alltid försöker notera och överväga de synpunkter som vi får in. Däremot kan vi av naturliga skäl inte alltid ha samma åsikter.

Någon moralfråga är det alls inte. Vi har alla ett liv utanför det här forumet och har vare sig tid eller lust att ansvara för tiotusentals medlemmars privatmoral. Däremot försöker vi göra vårt bästa för att forumregler ska följas och att bibehålla ett väl fungerande forum med högt i tak OCH trevlig stämning.

Ursprungligen av tiger leap:

Dom flesta av mina macpolare, typ 99% faktiskt, har piratade OS liggandes nånstans. Försök inte inbilla mig att det ser annorlunda ut bland medlemmarna här i stort. Har flera gånger råkat utför att en "moralens väktare" ringer och säger "äsch, kan du bränna en Tiger och komma över", eller nåt liknande. Varför fejka en moral här och sen ha en annan när det kniper?

Jag har inte en enda bekant som har piratkopierat OS. Så vi tycks umgås i olika kretsar
Förutom regelverket så tycker jag personligen att det är skönt att slippa piratkopieringsdiskussionerna.

PS De där "moralens väktare" tycks ha pretentioner - både kräva bränning och leverans!

Nu kommer den här tråden säkert att snart bli tramsig och därefter låst (som det brukar), men oavsett moral så är det ju faktiskt så att de som driver siten inte vill att man ska prata om det som kallas piratkopiering. Och då får man finna sig i det.
Yttrandefrihet finns inte på internet, här är det ägarna som bestämmer.

Det finns ju så många andra forum att diskutera "pirtatkopiering" i. T.ex. Flashback.
TPB har säkert också något forum.

Jag har personligen svårt att se att forumet skulle föras frammåt om man tillät trådar om piratkopiering. Skulle bara bli en massa trådar om "var kan jag ladda hem X" eller "jag har laddat hem X från TPB och nu får jag det inte att fungera" osv. Och det är inte fler trådar av den typen som 99mac behöver.
Jag har svårt att se vad som skulle vara så bra med det.

När det gäller rena programvarufrågor så vet ju ingen om du har ett piratat ex. eller inte, så där märks det inte, så där skulle det inte göra någon skillnad.

Min kompis köpte Leopard och när jag blev avundsjuk tyckte han bara att jag skulle ladda ner det, men det ville jag inte.
Jag har inte, och kommer inte, laddar ner ett enda Mac OS... notera Mac

Sen ska man ju ladda ner Linux, men det var intedet jag pratade om

  • Medlem
  • 2007-11-04 04:31

Selektiv moral ftw

Det verkar som att moralen är på väg ner i allmänhet, folk beter sig illa och sparkar ihjäl varann till höger och vänster. "Förhoppningsvis" är det bara bland yngre, och om vi som har några år på nacken tar större ansvar för att sprida en god moral kanske vi kan stanna av och även vända den negativa utvecklingen.

Personligen "stjäl" jag inga programvaror och kan stå för det. Bland folk jag känner har jag flera som dock har bristande moral och gör både det ena och det andra, till dem är jag dock tydlig med vad jag tycker och varför.

Det börjar med en knappnål och slutar med bankrån (eller hur man nu sa det), gällde förr och gäller nu, imho.

Försök inte dra ner andra till er låga moralnivå genom att försöka få det till att vi bara har en fejkad nivå, det är helt enkelt så att ni (trådskaparen med "anhang") har valt att bli sämre människor. Stå för det och stå där själva, förhoppningsvis utvecklas ni till bättre människor så småningom.

Jag finner att alla synpunkter på den här frågan redan kommit fram, dvs:

Åsikt 1: 99.se borde tillåta piratkopieringstips etc.

Åsikt 2: 99.se bör inte tillåta piratkopieringstips etc.

Dessa åsikter har diskuterats många gånger tidigare och de som är intresserade av att ta del av diskussionerna kan göra en sökning.

Fler inlägg i denna tråd kommer dock inte att tillföra några nya synpunkter, utan riskerar bara att bli en diskussion om privatmoral, ett område som vi inte tar ställning till.

Med anledning av det stänger jag tråden här och hoppas ni har förståelse för det beslutet.

1
Bevaka tråden