Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgraderad Mac Mini!

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Uppgraderade precis min mini:

1.66 GHz Core Duo -> 2.16 GHz Core 2 Duo
1Gb RAM -> 2Gb RAM
80Gb 5400rpm HDD -> 120Gb 7200rpm HDD

Minne och HDD var en barnlek att byta, CPU va dock värre, hade sönder en av plastpinnarna som håller fast kylflänsen så jag fick nöja mig med att ha två som håller fast den (OBS! använd inte tre om ni har sönder en, då blir det obalans!).

Jag fick en chock när jag startade upp datorn igen, det gick nog dubbelt så fort att starta den.
Dessutom flyter 1080p x264 utmärkt nu, det gick knappt och spela tidigare, nu kan man hoppa hur man vill i filerna.

Kort sagt, jag är supernöjd!

vad kostade processorn?

Billigaste priset jag hittade är 3550 på Datorbutiken.com

Men jag köpte från dustinhome för dom hade den på lager och va billigare på några av dom andra grejerna, så jag fick snabb leverans (ca 28h) och ett rimligt pris.
Där kostade den 4245kr.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097690

Det är lätt hänt att bryta sönder platssnäppet, vilket min kollega fick erfara. Dock verkar det fungera okej att bara köra på två. Mina lyckades förbli hela.

Det som irriterade mig mest vara att jag hade inte sönder den när jag tog bort kylarn utan när jag skulle sätta tillbaka den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 13:03

Vad kostade allt? Låter som du är uppe och nosar på priset för en ny Mac mini...

Hela kalaset gick loss på 5800kr
Jag funderade faktiskt på en helt ny mini men med de här packete så fick jag ju snabbare CPU än snabbaste minin och dessutom 7200rpm hdd vilket gör stor skillnad.

Det blev ju trots allt billigare än 8655 för en ny mini med 2Gb minne.

Dessutom har jag ju lite delar jag kan använda till andra projekt nu.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-04 10:38

Hm. Det är faktiskt första gången jag läser om ngn som byter ut själva processorn på en mini! Tanken har inte slagit mig. Jag har precis köpt en ny mini (med 250GB/3GB) eftersom jag ville ha Core2Duo. Jag har kvar min gamla 1,66 MHz och skulle ju kunna göra ngt roligt med den. Vad är det värsta jag kan stoppa i, sade du?

De värsta i Processorväg är tyvärr en T7600 Core 2 Duo 2.33GHz, än så länge.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-04 18:08
Ursprungligen av kneckenbauer:

De värsta i Processorväg är tyvärr en T7600 Core 2 Duo 2.33GHz, än så länge.

För dryga 5.000.... Nä då får det vara...

Det var väl mer RAM som gjorde mycket av jobbet när det gäller filmuppspelningen eller?
Det du hade innan var väl ok förutom ngt lite minne för 1080P rullar?

Jag har samma konf. du hade innan fast jag har med 2GB RAM och jag tycker allt jag provat har rullat fint. +0.5 GHz mer i det här fallet spelar nog ingen större roll.

Men visst är det bättre, men 1,66GHz + 2GB RAM klarar 1080P filmer..

  • Oregistrerad
  • 2007-11-04 20:40
Ursprungligen av Emanuel L:

Det var väl mer RAM som gjorde mycket av jobbet när det gäller filmuppspelningen eller?
Det du hade innan var väl ok förutom ngt lite minne för 1080P rullar?

Jag har samma konf. du hade innan fast jag har med 2GB RAM och jag tycker allt jag provat har rullat fint. +0.5 GHz mer i det här fallet spelar nog ingen större roll.

Men visst är det bättre, men 1,66GHz + 2GB RAM klarar 1080P filmer..

Ram har väl för bövelen inget med filmuppspelning o göra? 1.66 är det Core2Duo eller Coreduo? Ganska stor skillnad där.

Sen har ju hårddisken lite påverkan på så stora filer som 1080p; men det är ju mer rå kraft som behövs. Ja ja

Ursprungligen av studiox:

Ram har väl för bövelen inget med filmuppspelning o göra? 1.66 är det Core2Duo eller Coreduo? Ganska stor skillnad där.

Sen har ju hårddisken lite påverkan på så stora filer som 1080p; men det är ju mer rå kraft som behövs. Ja ja

Får hålla med studiox här. Jag blir lite trött när folk titt som tätt tipsas om att köpa hiskliga mängder ram-minne för att spela HD material. Gör man självstudier så ser man att VLC/QuickTime inte använder så mycket minne under uppspelning.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-04 20:14

Alltså - bara för tydlighets skull: 3GB internminne är verkligen inte ngt problem för minin. Minnen är - till skillnad från snabba processorer - verkligen billigt. Ni som inte har det och överväger uppgradering: köp 3GB! (1*1GB + 1*2GB)

studiox, klart mängden RAM spelar roll. prova med mindre så märker du vad som sker...
Sen kan du se här att även mängden RAM stiger ju högre upp du vill spela.
http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/recommendations.html

Ber om ursäkt om beräkningen innan. jag tog fel på Core 2 Duo och Core Duo.
Men skitsamma en Core Duo 1,66GHz med 2GB RAM klara 1080P utan problem/lagg.

/manne

Du har helt rätt 720p fungarade kanon innan men 1080p va bara å glömma, gick inte att hoppa i filerna och man skulle ha tur om den klara en helt fil utan att hacka.

Keckenbauer: Vore intressant att veta hur varm din mini blir nu efter uppgraderingen.. kan du inte om du inte redan har "Istat Nanon" tanka ner det och kolla lite?
Både IDLE temp och Stress temp.. du kan ju koda lite MP3 eller tanka ner CPUTest.
Vore även kul och veta vad du ha för varvtal på fläktarna under respektive belastning.

CPUTest - http://www.coolbook.se/CPUTest.html
Istat Nano - http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/istatnano.html

Tack

//Peter

Evoleus: vad är skillnaden mellan iStat Nano och Pro?

Jag har faktiskt inte provat Pro versionen men jag tror att du ha mer statestik och infp i pro versionen.

Jag använder mig av iStat menus så jag ser de hela tiden.

INNAN:
Idle: ~60°C
Stress: 85°C

EFTER:
Idle: 50-55°C
Stess: 80°C

Ja, den är faktiskt kallare nu, detta beror nog framförallt på att jag använt Arctic Silver 5 kylpasta som fungerar bättre än det som satt i tidigare, dessutom drar C2D inte mycke mer ström än CD varianten, 34W istället för 31W har jag för mig.

ChuckNorris:

Visst är processorn viktig men det finns faktiskt en minimummängd krav på RAM.
Det ena utesluter inte det andra..

Men jag menade att det han hade innan uppgraderingen var kanske aningen lite RAM. För jag har dom specen fast med 2GB RAM. Och det klarar 1080P utan problem. Provat samma fast med 1GB/512MB RAM och då hackade det rejält.

Men men..

Kneckenbauer:

Ja det var ju inte så farligt, jag har gjort en liknande uppgradering som du.

1.66 GHz Core Duo -> 2.0 GHz Core 2 Duo
1Gb RAM -> 2Gb RAM
60Gb 5400rpm HDD -> 120Gb 7200rpm HDD

Dock blir min lite varmare:
Idle: 58-65°C
Stess: 85-90°C

Igår fick min kompis hem en helt ny Mac Mini, som är en C2D 2Ghz + 2Gb RAM orginal så då tänkte jag att jag skulle jämföra lite.
Hans Idle temp var ganska lik min men den gick aldrig lika högt upp som min gör under stress, jag upptäkte dock en märklig sak, jag provade att spela upp ett 1080p klipp från quicktime hemsidan. "Sigur Rós: Heima" klippet närmare bestämt och på hans flöt det på utan problem men på min upplever jag ett visst lagg, det är inte stora hack men det känns att det inte flyter 100%.

En märklig sak till är att när jag kollar på processer i aktivitetskontroll på min dator så kan tex. Iphoto när jag importerar mina bilder så ligger Iphoto processen på 100-150% (vilket jag tycker är konstigt, 100% är väl max??) medans min kompis inte alls behöver anstränga sig så. Tycker i allmänhet att på min Mini att processerna ligger i topp hela tiden!

Någon som har nån ide? Kan det vara så att Apple har ändrat på nåt mer än bara stoppat i en annan processor i de nya C2D Minisarna?
Kollade på min kompis Mini och det är en annan Firmware på den än den jag har på min vilket är den som finns ute och ladda ner!

//Peter

Senast redigerat 2007-11-06 16:42

Evoleus:

Vad har din kompis för firmware och vad har du för firmware?
Och vart kollar man det?

Firmwaren kollar du i ->Om Den Här Datorn->Mer Info..->Maskinvara

Där har du:
Modellidentifierare: Min = Macmini1,1 Kompis = Macmini2.1
Boot ROM-version: Min = MM11.0055.B08 Kompis = Kommer snart
SMC-version: Min = 1.3f4 Kompis = Kommer snart

Min är en Mac Mini (Early 2006)

Min Mac mini (Early 2006) har följande:

Model Identifier: Macmini1,1
Boot ROM Version: MM11.0055.B08
SMC Version:1.3f4

Alltså samma som din, Evoleus.

Japp och det är den senaste som man kan ladda ner från Apples hemsida!

Hur ser det ut för er med processerna då.. gör det över 100%??

iSquint håller på att konvertera 13 filmer just nu, ffmpeg-processen ligger på 130-135.

iStat nano visar under tiden att temperaturen ligger på 61° och 83°. Temperaturen visas två gånger, var inte medveten om att det satt två termistorer på kylflänsen? Missade kanske det. Idle har jag inte möjlighet att testa just nu. Min är dock en 1,83 GHz C2D.

Firmwaren kollar du i ->Om Den Här Datorn->Mer Info..->Maskinvara

Där har du:
Modellidentifierare: Min = Macmini1,1 Kompis = Macmini2.1
Boot ROM-version: Min = MM11.0055.B08 Kompis = MM21.009A.B00
SMC-version: Min = 1.3f4 Kompis = 1.19f2

Min är en Mac Mini (Early 2006)

Anledningen till att du ser tempen två gånger på CPU har jag fattat som att den ena oftast den kallaste är Kylflänsen och den andra är CPU kärnan!

Det stämmer nog bra att det ena är kylflänsen och det andra kärnan.

Jag har också:

Modellidentifierare: Macmini1,1
Boot ROM-version: MM11.0055.B08
SMC-version: 1.3f4

hade varit fett om man kunde uppgradera.

EDIT:

I iStat menus heter den ena CPU tempen "CPU A" och den andra (lägre) "CPU A Heatsink"

Bevaka tråden