Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PS CS3: Hur göra "strålar"?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker göra en illustration där strålarna påminner om bl.a. den gamla japanska flaggan: http://www.swimport.com/flags/japanrisingsun.gif

Det är lite pyssel att göra strålarna manuellt eftersom jag måste göra flera olika varianter (antal strålar, olika bredder, etc).

Vet någon hur jag skulle kunna göra detta med befintliga pluggar, eller om det finns nån jag kan ladda ner/köpa, eller på nåt annat sätt göra detta smidigare?

Red: Det viktiga är ju att strålarna ska hamna rätt geometriskt. med samma mellanrum, samma bredder beroende på antal och bredder osv. Det är det som är ganska pyssligt...

  • Medlem
  • Sverige
  • 2007-11-02 13:20

Pluggar vet jag inte om det behövs egentligen... rita en triangel (solstråle) som du vill ha den på ett eget lager. Välj Transform på objektet (command +t), flytta rotations punkten till tex i den smala ändan av själva solstrålen. Välj en rotationsgrad från menyn tex. 10 grader. Aktivera ditt val med enter eller dubbelklicka på objektet. Nu väljer du bara command + alt + shift + t så många gånger tills du har alla solstrålar där du vill ha de.

Du behöver alltså bara rita en triangel vilket nu inte är så mycket pill. Fråga gärna mer om jag varit otydlig. Om jag har tid kanske jag kan ta några screenshots för att förtydliga mitt babblande.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-11-02 15:34

man kan också rita massa vertikala streck med de tjocklekar och mellanrum du vill ha, som en streckkod ungefär och sedan gå till filter --> distort --> polar cordinates och välja Rectangular to Polar

Det blir bäst resultat om du gör bilden/lagret kvadratisk

Tack för förslag, Peppe o p2d.

Men som jag fattar så måste jag ändå pula med avstånd och placering av strålarna. Och det är det som tar sån enorm tid att få bra.

Ska se om jag kan hitta nån plug nånstans....

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-11-02 21:59

Haha, vad ni snackar och krånglar till det!

Ladda ner en "pensel" (brush) till CS3 som gör det du önskar med ett musklick.
Här har du till exempel en pensel som är helt gratis och gör precis det du vill: http://vander90.deviantart.com/art/deviant1-66147413

Ladda ner den och lägg in den i CS3. Välj sedan penselverktyget, välj storlek och klicka en gång med penseln i dokumentet så har du det klart

Fler gratis penslar finns på http://www.photoshoproadmap.com/Photoshop-blog/2007/10/25/100-awesome-high-resolution-photoshop-brushes/ (tips ursprungligen från Feber.se)

mycket bra tips

Behövs väl inga penslar för nåt sånt...
I Illustrator, skapa ett objekt, lägg på en effekt i form av "Omforma" - ställ in så att omforma roterar på rätt sätt, välj i vilken vinkel och hur många kopior. Klart.
Kopiera objektet, klistra in i Photoshop som Smart Objekt.
Gör det som ska göras i PS.
Redigera strålarna? Dubbelklicka på det smarta objektet.
Redigera effekten i AI genom att dubbelklicka på den i Utseende panelen. Stäng dokumentet och spara.
Gå tillbaka till PS - uppdaterat!

Eller: Se här

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-11-02 23:31
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Behövs väl inga penslar för nåt sånt...
I Illustrator, skapa ett objekt, lägg på en effekt i form av "Omforma" - ställ in så att omforma roterar på rätt sätt, välj i vilken vinkel och hur många kopior. Klart.
Kopiera objektet, klistra in i Photoshop som Smart Objekt.
Gör det som ska göras i PS.
Redigera strålarna? Dubbelklicka på det smarta objektet.
Redigera effekten i AI genom att dubbelklicka på den i Utseende panelen. Stäng dokumentet och spara.
Gå tillbaka till PS - uppdaterat!

Eller: Se här

Killen frågar efter lösning i Photoshop. Han behöver klicka med penseln EN gång i dokumentet, så har han precis det han vill ha! Smidigt? Japp, som tusan!

Eller så gör han 5 manövers i Illustrator, exporterar mellan programmen, redigerar i det ena och jobbar i det andra. Supersmidigt O:-)

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-11-02 23:43
Ursprungligen av Rasmus:

Killen frågar efter lösning i Photoshop. Han behöver klicka med penseln EN gång i dokumentet, så har han precis det han vill ha! Smidigt? Japp, som tusan!

Eller så gör han 5 manövers i Illustrator, exporterar mellan programmen, redigerar i det ena och jobbar i det andra. Supersmidigt O:-)

Fast med pensel kan han ju inte själv välja antalet streck ooch mellanrummet mellan dessa..

Ursprungligen av Rasmus:

Killen frågar efter lösning i Photoshop. Han behöver klicka med penseln EN gång i dokumentet, så har han precis det han vill ha! Smidigt? Japp, som tusan!

Ja, iofs så skulle det hela avslutas i PS. Men, som kommenterats så gick det inte med en pensel enkelt bestämma antal strålar, vinklar osv... Det var det jag ville visa :).
Alla sätt är bra, ju fler man har att välja på desto bättre:p

fast det är lite krångligare i Illustrator....tar lite mera tid.

creddigt att slänga upp en instructionsvideo tycker jag!
props!

Grafikprogram

woops. skulle ju göra ny tråd...

Senast redigerat 2007-11-17 01:23

Grafikprogram

...wtf

1
Bevaka tråden