Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook får Santa Rosa och MacBook Pro får 2,6 GHz

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MarcusOlsson:

Update: Går att beställa över telefon fr o m imorgon.

Vet du hur lång leveranstiden är för dom nya maskinerna ?

Jag beställde en macbook i måndags och den ska levereras idag. Vad är sannolikheten att jag får en santa rosa levererad?

Info från min beställning:
Förberedd för avsändning
Beräknad avsändning: 01 Nov, 2007
Beräknad leverans: 12 Nov, 2007 - 13 Nov, 2007

De nya macböckerna på US-store skickas inom 24 timmar, vilket borde innebära att om vi kan beställa fr.o.m imorgon borde de också skickas inom 24 tim (standardkonf...)
OBS! Detta är bara mina spekulationer. Inga fakta eller källor...

fredrik.sthlm Jag tror att sannolikheten är ganska liten, men man vet ju aldrig.

fredrik.sthlm; Det står ju att den ska leveras 12-13 november och det är ju inte idag? Så chansen är ju rätt god

Jo, jag vågar ju lova att man är lite pirrig. Det som gör mig undrande är bl.a. att det skulle ta Apple från 1 nov - 12-13 nov i frakttid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 17:46

Härligt, äntligen är väntan över. Blir till att köpa den billigaste modellen så fort de dyker upp i Apple Store Sverige. Ska bli kul att läsa lite tester av den nya grafikkretsen vs den gamla.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-01 18:09

Intressant. Kan man kanske spela lite kraftfullare spel. X3100 klarar väll DX 10 eller? Om, undrar hur bra prestanda den har i DX 10.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-01 19:00

Fy fan vad gött, äntligen har det kommit det jag väntat på !
Lite bättre grafikkort i macbooken.. Nu blir det köp direkt.
Synd bara att Swedenstore inte blivit uppdaterad =/
Dom brukar väl alltid uppdatera alla siter samtidigt typ?

Jag vill inte hålla på och ringa till Applestore, utan jag vill köpa på internet och det borde väl ligga i deras intresse att så många som möjligt beställer över internet så dom slipper ta beställningar över telefon, som kostar personal? Är väl bättre att skjuta ut det till kunderna?

Ursprungligen av Zappy:

Intressant. Kan man kanske spela lite kraftfullare spel. X3100 klarar väll DX 10 eller? Om, undrar hur bra prestanda den har i DX 10.

Enligt wikipedia har X3100 stöd för DX10 (vilket inte säger något om prestandan, men den tordes vara rätt kass i spel) och OpenGL 1.5 (inge 2.0 )
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_GMA#Table_of_GMA_graphics_cores_and_chipsets

Edit: Rickard A, eh?
På US store står det ju:

Citat:

Memory available to Mac OS X may vary depending on graphics needs. Minimum graphics memory usage is 144MB. An additional 16MB is required when using an external display.

Alltså att minimum, för en skärm, är 144 MB.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-01 18:37

Formodligen e DX10 prestandan om den klarar det samre an oanvandbart

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 19:02

Kul att rykten nu blivit verklighet. Ja, då återstår det att se om jag köper en svart modell vid årsskiftet eller inte. Jag har egentligen inte något behov, men då och då hade det varit bra med en laptop.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-01 19:08

Hoppas nu den inte lider av en massa barnsjukdomar, i och med en ny plattform .. men man har ju garanti iaf ..

Ursprungligen av widde:

Hoppas nu den inte lider av en massa barnsjukdomar, i och med en ny plattform .. men man har ju garanti iaf ..

Finns ingen större anledning att frukta det, MacBook Pro har ju haft Santa Rosa sedan i somras, så eventuella problem pga av den biten borde vara upptäckta vid det här laget.

fortfarande skräpGPU i macbooken men det får man nog kallt räkna med... sitter på en CD1.83/GMAxxx 1st gen macbook och den känns ganska trött när man drar igång Aperture och CS2...

Som jag förstått det så kräver Aperture en del av GPUn eller? Någon skillnad mellan GMA950(?) och X1300?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-04 08:59

Lite störigt att någon just nu verkar ha hackat mecenat och Apple on Campus.. DNS:erna pekar iallafall mot alienwebshop nånting.. Så det går inte alls beställa med studentrabatt för tillfället :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 21:05
Ursprungligen av northernlight:

fortfarande skräpGPU i macbooken men det får man nog kallt räkna med... sitter på en CD1.83/GMAxxx 1st gen macbook och den känns ganska trött när man drar igång Aperture och CS2...

Som jag förstått det så kräver Aperture en del av GPUn eller? Någon skillnad mellan GMA950(?) och X1300?

X3100 verkar vara dubbelt så bra.. men fortfarande inte i närheten av ett vanligt grafikkort.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-04 23:00

2,4 till 2,6 Ghz = skillnad

Jag undrar över om ngn kan uttala sig om hur stor skillnaden är mellan 2,4 o 2,6 Mhz processor i realiteten. Är det så att man faktiskt märker av en skillnad i praktiken, eller är det mer en teoretisk skillnad. Ser man rent matematiskt på det hela så är skillnaden inte mer än 8%....

Funderar på att köpa en ny MBP och då är ju frågan... är det i praktiken en så pass stor skillnad att det är lönt att lägga på 10% på priset för de 0,2 extra Mhz?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 23:19
Ursprungligen av swedlad:

Jag undrar över om ngn kan uttala sig om hur stor skillnaden är mellan 2,4 o 2,6 Mhz processor i realiteten. Är det så att man faktiskt märker av en skillnad i praktiken, eller är det mer en teoretisk skillnad. Ser man rent matematiskt på det hela så är skillnaden inte mer än 8%....

Funderar på att köpa en ny MBP och då är ju frågan... är det i praktiken en så pass stor skillnad att det är lönt att lägga på 10% på priset för de 0,2 extra Mhz?

Nej det är ingen märkbar skillnad mellan dem, det handlar ju faktiskt bara om 0.2 Ghz trots allt. Lägg pengarna på mer ramminne istället och som du troligtvis redan vet köp inte ramminne från Apple utan från t ex. Komplett.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-05 09:14

Mbp?

Tror ni att de nya valen till MBP var uppdateringen för den här gången? Ja menar, enligt MacRumors så säger det att MBP närmar sig slutet av sin produktcykel. Tror ni att det inom en snar framtid kommer en uppdatering av MBP?

Ursprungligen av rurp:

Tror ni att de nya valen till MBP var uppdateringen för den här gången? Ja menar, enligt MacRumors så säger det att MBP närmar sig slutet av sin produktcykel. Tror ni att det inom en snar framtid kommer en uppdatering av MBP?

Näe, jag tror inte det räknas som en uppdatering. Men jag tror en riktig uppdatering händer först i januari tidigast.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-05 09:42

Nu är en standardmacbook beställd till mig
Mellanmodellen. Leverans till mig 7 november enligt beställningen.. går ju fort ju..

Tror inte att den borde lida utav barnsjukdomar, men man vet ju aldrig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 19:41

Tror jag också ska köpa en sån ja.. men man ska nog inte ha nån förhoppning på grafiken. Hoppas den klarar photoshop och painter bra osv.

*Vid vilken typ av användning tror ni de nya komponenterna gör störst skillnad?
*Tror ni att det här blir macbookens sista uppdatering för i år?

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2007-11-01 19:55

Ajdå, beställde min MB i förra veckan - är väl sannolikt den gamla hårdvaran alltså? Kan man returnera den då och omdelbart beställa en ny?

/Uffe

Ursprungligen av uffez:

Ajdå, beställde min MB i förra veckan - är väl sannolikt den gamla hårdvaran alltså? Kan man returnera den då och omdelbart beställa en ny?

Jag beställde en MacBook igår, den skeppades imorse och idag ringde jag till Apple och sa att jag inte ville ha den. Inga problem sa dom, det blev ett helt vanligt returärende.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 20:09

Någon som vet var man kan köpa prisvärda minnen till den nya MacBooken? De på komplett är inte lämpade för Santa Rosa platformen då de har lägre klockfrekvens.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-01 20:13
Ursprungligen av XyliX:

Någon som vet var man kan köpa prisvärda minnen till den nya MacBooken? De på komplett är inte lämpade för Santa Rosa platformen då de har lägre klockfrekvens.

Aa, vad ska de ha för klockfrekvens? Hoppas inte de minnena är mycket dyrare .. Jag har riktat in mig på ungefär 1000:- för två stycken 1GB:are.. (2 GB totalt alltså)

Ursprungligen av widde:

Aa, vad ska de ha för klockfrekvens? Hoppas inte de minnena är mycket dyrare .. Jag har riktat in mig på ungefär 1000:- för två stycken 1GB:are.. (2 GB totalt alltså)

Det ska vara 667Mhz precis som tidigare. Det är möjligt det går att peta i 800Mhz men Apple stödjer det inte officiellt.

Alltså: Köpa samma sorts minne som till förra modellen.

"SO-DIMM DDR2 PC2-5300 667MHZ"

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-01 20:28
Ursprungligen av Rickard A:

Det ska vara 667Mhz precis som tidigare. Det är möjligt det går att peta i 800Mhz men Apple stödjer det inte officiellt.

Alltså: Köpa samma sorts minne som till förra modellen.

"SO-DIMM DDR2 PC2-5300 667MHZ"

Trevligt, då blir det inte särskilt dyrt

Bevaka tråden