Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver svensk XP Home SP2-skiva - hur göra?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hej

jag hadde samma problematik med min xp pro orginal och registerade

jag bestälde en sp2 skiva från microsoft till självkostnads pris ca 200 skr inklusive frakt och allt

sen använde jag nlite för att slå ihop xp-pro skivan med sp2 skivan
jag tror att du måste han en pc med windows för att skapa din nya win xp med sp2start skiva (instalasttion skiva)

mvh hanibal

  • Medlem
  • 2007-11-07 12:08

MS policy är inte särskilt lätt att förstå. Exempelvis kallar man det för licens, men om installation-cd:n till en OEM-licens har försvunnit går det inte på ett lagligt sätt att få en ny. MS har nämligen ingen som helst garanti för OEM, det är istället personen som installerade OEM som står för garanti och support (vilket de aldrig gör, de hänvisar till MS). Det enda alternativet som då finns kvar är att köpa en full licens, eller att som William försöka fiska efter en annan skiva.

OEM-licenser är något av lurendrejeri, särskilt i de fall när man inte ens får med en skiva.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-07 15:14

Nu har jag fått ett telefonsamtal från Microsoft med deras OEM-grupps instællning till saken och det ær mer førmånligt æn jag tidigare fått besked om, William N har i alla fal delvis rætt..

Man ser på Mac:arna som vilka andra datorer som helst och som systemleverantør kan du installera OEM versioner, med samma førbehåll som før vanliga PC (du skøter support mm). Dvs om jag som konsult sæljer ett paket med en Mac i så får jag installera en OEM version av Windows till kunden.
Om du dæremot ær slutanvændare som køpt datorn (Mac) utan windows på så ær det retailversionerna som gæller.

Då inser ju man snabbt att det finns gråzoner, t ex om du ær systemleverantør hur gør du med dina egna "in-house" maskiner ??

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-09-07 21:35

XP s'p2 borde inte vara omöjligt att få tag i, jag har flera stycken.
Det är licensnyckeln som är problemet, skivorna kan man göra hur många kopior som helst av, lagligt.

Bevaka tråden