Hjälp! Maila apple?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag vet att man kan ringa till apple, men jag vill maila, hur skall jag göra? Anledningen är väl helt enkelt att jag är en pushover i telefon och jag kommer glömma en massa argument.

Anledningen till mitt mail står nedan.

Har min MacBook inne på service (igen) och igår ringde en snäll människa från landata i malmö (dom hade tydligen skickat min mac dit) och sa att logikkortet beghövde bytas men att garantin tog slut den 13 oktober och jag hade lämnat in den den 17 oktober... så nu skulle jag få betala 6900+moms om jag ville ha en fungerande dator. kul

Till saken hör att jag hade min dator inlämnad hos canon center i halmstad (som även då hade skickat datorn till landata) för att hårddisken hade dött, jag sa det rtedan när jag länade in den den 4 september och den 5 oktober när jag fick tillbaka den hade dom mycket riktigt bytt hårddisk.

Jag tog hem den, muttrade lite över att den var ganska repad på locket men var ändå glad att ha en fungerande dator igen, ställde den på sin plats kopplade in magsafe adaptern och började installera allting som man gör på en ny hårddisk. Den stod snällt på sin plats i 4 dagar men sen sulle jag flytta den och använda den i soffan lite så jag kopplade ur laddaren och maskinen tvärdog! Skumt tänkte jag, kopplade in laddaren igen och visst den startade och uppe i menyraden så stod det att det var nätdrift, jaha tänkte jag och valde att den skulle visa % också, 0% sa den då. Jäkligt märkligt tänkte jag har laddaren gått sönder??? Bara så där? Jag tänkte att det känns ju pinsamt att springa in med datorn igen men så har jag en kompis med en mac som skulle komma ner från stockholm så jag såg till att han hade sin laddare med sig så jag kunde kostatera att det var laddarens fel.
Nä det funkade inte det heller, så jag lämnade in datorn dett är alltså den 17oktober 12 dagar efter jag fått tillbaka datorn från service då den skulle vara som ny.

Att jag var så dum så jag väntade i 12 dagar för att själv utesluta felet och därmed hjälpa till så det skulle gå snabbare, jag menar det tog ju bara en månad när jag sa till dom att det var fel på hårddisken, gör alltså att jag enligt landata inte har några rättigheter alls kvar och att jag skall betala 6900+moms (det är ju i princip vad en ny macbook kostar). Jag tycker att det här är väldigt märkligt. Den har jhu inte fungerat sen jag fick tillbaka den från dom, man har väl garanti på servicen om nu den riktiga garantin har tagit slut 4 dagar innan jag lämnar in datorn.

/ Mvh Mikael

Du har rätt. Ett logikkort är inget man pajar bara sådär, så det är med 99% sannolikhet ett ursprungsfel. Alltså gäller konsumentköpslagen.

Det går ju att maila, men om jag får ge råd skulle jag säga att ringa är bättre. Det är mer direkt och de kan inte "glömma bort det". Skriv ner dina argument på ett papper så du har dem framför dig och sätt dig sedan och ring. Om den du först får prata med inte vill ge dig rätt så var bara lugn och snäll och be att få tala med henne chef. Det finns ingen anledning att brusa upp, gör du det får du bara snäsiga svar tillbaka.

Jag vet inte, men jag har förstått det som att Apple inte är särskilt omöjliga att ha att göra med när det gäller sånt här. Var konsekvent och stå på dig bara så kommer det nog gå bra.

Ring Apple Support på 0771-19 95 19 och förklara ärendet. Det bör inte vara några problem att få en månads förlängd garanti så att du kan få datorn lagad utan kostnad. Om du har problem att få fram vad du vill över telefon, be att få maila istället, det kanske är ok för Apple. När det är så tätt inpå utgången av garantin på datorn, så lär inte Apple vara omöjliga. Ta det bara lungt och var glad och trevlig, så ska du se att det löser sig.

Jaha, där var man sen igen. Vi sa ungefär samma sak.

får hoppas att ni har rätt båda två då och att dom inte är omöjliga

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-31 13:42

Ett annat tips vara att kolla när du köpte den. Apple utgår från garantitid som är kopplat till det serienummer som datorn har. Det måste inte vara samma datum som ditt kvitto säger att du köpt dator. Har du kvitto som visar att du köpte den efter 17onde så är det som gäller.

Men som sagt, enligt vad jag hört är inte apple omöjliga heller så det är inte säkert du behöver krångla så. Vi har en apple affär här i norrköping som är väldigt trevliga och hjälper en så jag har inte behövt vara i kontakt med applesupport direkt själv nångång.

Det verkar som om allting skall lösa sig.

Ringde apple och fick prata med en trevlig kille som nog kände lite sympati med mig och som skrev upp allt jag sa om hur datorn hade vairit iväg innan och när jag fick tillbaka den så laddade den inte, han kopplade mig vidare (efter att ha lyssnat på klassisk musik ett par gånger för han hade inte befogenhet att göra undantag. Helt ok det är ju intre hans fel och när jag sedan fick prata med en ny kille så hade supportnisse nr 1 faktiskt beskrivit mitt problem så jag slapp dra det igen (vilket jag befarade), med lite tilläggsinformation och några korrigeringar så hade han också läget klart för sig.

Han kom då med budet att dom skulle stå för logikkortet och jag skulle betala för arbetet för det var ju ändå utanför garantitiden sa han.

Nja tänkte jag hur dyrt kan inte arbetet på en serviceverkstad vara? Dom lär ju debitera några timmar för att byta logikkort och få allt att funka igen så det kan ju bli en rätt stor kostnad.

Efter lite mer förhandlande så skulle han ringa verkstaden och kolla om felet var något som hade kommit till efter jag fick tillbaka den eller om det kunde ha uppstått under tiden datorn var iväg, vilket är min uppfattning. Så han skulle ringa tillbaka.

Efter en kvart ringer han upp igen och säger att dom står för både delar och arbete, snacka om lättnad! Från att ha stått med en kostanad på 8625+arbete vilket hade varit mer än en splitterny dator och ärligt talat pengar jag inte har att lägga på samma dator en gång till, till att vara riktigt glad.

Se det som en tidig julklapp sa killen och ja ibland kommer julen tidigt.

Det här gjorde ju att jag kan fortsätta vara ern mac-användare

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-01 23:34

Ännu ett exempel på att apple har bra service, toppen för dig

1
Bevaka tråden