Vilken begagnad bärbar Mac rekommenderas?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-30 18:56

Hej!

Funderar på att skaffa mig en liten bärbar dator att användas framför allt till surf. Typ framför TV'n, i köket, ja, ni hajar!

Kör PC stationärt och har ingen erfarenhet av MAC, men är lite sugen!

Kanske kan det vara nå't att börja med, en liten begagnad bärbar MAC, till ovan nämnda uppgift! En switch-light, alltså!

Men vad skall man satsa på? Vilken modell ger bäst valuta för pengarna? Ser i mina drömmar en vit dator framför mig på soffbordet..! Gärna liten o nätt! 12" räcker nog!
Vad rekommenderas?

Öppen för alla inputs!

Mvh Magnus

Som du skriver så är iBook 12" ett riktigt bra alternativ, och borde inte kosta mer än 5-6 000kr beroende på skick och lull-lull. (om det handlar om en av de nyare modellerna)

5-6000 kr är nog dessutom att ta i. Säg hälften för de senaste modellerna. Åtminstone en G4 1.2 borde inte kosta mer än så, kanske man kan ta lite mer för 1.33 men det tvivlar jag på.

Du skulle ju kunna köpa min vita MacBook (13,3", 2.0 GHz CD, 2GB, 60GB, DVD-brännare + lite tillbehör) som jag just fått över när jag skaffat en ny MacBook Pro. Den funkar alldeles utmärkt och har dessutom ett ganska nytt batteri (utbytt på garanti i somras). Jag har inte hunnit sätta ut en annons eftersom jag inte överfört allt till min nya dator än.

Jag finns i Jönköping, så har du vägarna förbi får du gärna ta en titt på den.

/ Mattias Malm, 0707-620277

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-30 20:42

Min kompis PowerBook 12´är grymt fin och till salu.

Yes!!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-30 21:58

Jag rekommenderar en vit 12,1" iBook G4 1,2GHz. Med 1GB eller 1,25GB minne. Gärna piggt batteri. Såvida du inte störs av att använda strömadapter. Alldeles utmärkt för surf, e-post och användning av standardprogram som medföljer systemet. Begagnat pris, ca 3000-5000 kr. Där 5000 kr är i överkant!

Edit: Jag har haft både ovanstående och även en 12,1" PowerBook G4 1,5GHz. PowerBooken känns mer "proffsig" med alu-hölje istället för den vita plasten på iBooken. Denna PB är sista versionen som tillverkades. Och om du kan få tag på en sån för samma pengar, så välj hellre en sån här PB som jag nämner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 23:47

Håller med ovan talare. Jag skulle rekommendera en iBook G3/G4. G4orna är så billiga att G3orna kanske inte är aktuella?

kolla mactorget.nu och blocket för en del annonser!

För att orka med all Flash som finns på alla sidor numera och kanske köra lite iMovie och annat ut iLife är en G4 definitivt att föredra framför en G3. Trots att två ibookar med G3 och G4 på utsidan och på pappret ser att ha liknande CPU-hastigheter etc är skillnaden himmelsvid när lite mer kraft behövs. En G4 är nämligen bestyckad med vad man kallaer Alttivec vilket är oerhört effektivt för beräkningar (läs renderingar i iMovie, Photoshop-plugins etc etc). En G4 1,2 GHz som nämns ovan räcker mer än väl till för det du efterfrågar - jag har en själv...

Sök på "iBook + minne" alt "iBook + hårddisk" här på forumet om du vill/behöver uppgradera.

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-31 18:49

Oj, vad mycket bra info på kort tid!

Inga problem att sålla utbudet nu m.a.o! Jakten kan börja!

Tack alla!

/Magnus

1
Bevaka tråden