Svenskt keyboard om man ej bor i Sverige?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska snart köpa ny dator men bor i Danmark.
Vill gärna ha svenskt tangentbord men handlar man på Applestore så är det ju danskt eller engelskt som alternativ. Men klickar man på "Learn more" i konfigureringen så står det:
...............................................................
Your MacBook typically ships with an operating system and keyboard that match the official language of the country in which you purchased it. However, you can also choose an operating system and keyboard that displays information in a different language, if available in your country.

If you select another language, you will also receive supporting software manuals and other print materials appropriate for that language.

Note: Your computer always comes equipped with cables, manuals and other items appropriate for the country in which you purchased it.

....................................................................
Exemplet ovan är då för en Macbook. Men hur är det med en Mac Pro?
Och var kan man ändra till svenskt tangentbord om man nu vill ha det?

Varför inte ringa till Applestore och fråga?
Sen när du gjort det, så kan du återkomma med svaret!
Då finns det iaf någon mening med din post!

Märkligt svar!
Vad är det för fel att fråga här? Är det en konstig fråga tycker du?
Då kan man väl lika bra ta bort hela den här Applestore sektionen på forumet eller?
Onödigt svar. Om nån vet så får ni gärna berätta.

"... you can also choose an operating system and keyboard that displays information in a different language, if available in your country" betyder helt enkelt att, som du rendan sett, förutom det danska kan välja ett engeslkt tangentbord. Inget mer.

Har du ingen bekant/släkt etc med svensk postadress så att du kan köpa från svenska Apple Store (=språkproblemet löst)? Eller helt enkelt ta en utflykt över bron och köpa ett extra tgb-bord/hela klabbet i butik i Sverige? Kullander och Kullander i Malmö har fått goda vitsord här på forumet. Kanske att de kan hjälpa till även om du inte kan komma över gränsen själv?

Sen är det ju inte fel att fråga men ett telefonsamtal klargör ju allt på ett ögonblick...

Operativet är under alla omständigheter inget problem, då alla språk alltid kan ställas in oberoende var det köps.

Däremot verkar en del saker vara hårdare knutet till ursprungsmarknaden/ursprungsinstallationen. Min PM G5 här i Beijing har kinesiska på inloggningsförnstret då den ursprungligen installerades med kinesiska som huvudspråk. Trots att jag sen Panther kört svenska som huvudspråk. En blåsning av hårddisken och en ren installation löser förmodligen detta (har bara uppgraderat systemet).

Så om du köper datorn i Danmark och systemet redan är installerat får du alltså räkna med att vissa saker hänger kvar på danska innan du loggar in.

Tack för svar Johan.
Tänkte att det kanske var fler än mig som hamnat i samma situation.
Grejen är att jag helst vill köpa i DK iom det är genom en firma här osv...
Fast snackade med Humac här i Köpenhamn och det skulle inte vara nåt problem att beställa genom dom så man får svenskt tangentbord. Annars finns ju som du skriver Kullander & Kullander i Malmö. Dom har jag bra erfarenhet med

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-11-02 14:45

Om du väljer en dator i standard version kan du ringa in och få den utbytt till en svensk standard version. Fungerar dock inte om nu gör några ändringar i konfigruationen.

Jag befinner mig i holland och vill kopa en med svenskt tangentbord..men jag far nog halla mig till i jul och kopa den i sverige. dumt.

jag bor i stobrittannien och det var inga problem att få svensk tangentbord hit. jag ringde applestore och dom skickade en helsvensk dator. sköt bara beställningen över telefon istället för via internet så går det kalas.

1
Bevaka tråden