Fläkthastighet.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 10:26

Hej!

Jag har haft problem med min macbooks fläktar en längre tid. Så fort man har mer än bara webbläsaren igång (och ibland även ändå) så ligger dom på max.

Tänkte för en gångs skull få tummen ur och ta mig till ett serviceställe. Sitter här och noterar lite rpm-värden så att det blir enklare att förklara och argumentera för vad som är fel.

När datorn står helt oanvänd ett tag så att processorn är 99-100% idle konstant så ligger fläktarna på ungefär 2100 rpm... är det normalt eller kan jag påvisa felet redan med detta?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-31 08:50

Jag har samma varvtal och har alltid haft. När den börjar varva upp verkar den ta det i 1000-steg och max ligger strax över 6000 rpm och då låter det bra vill jag lova.

Datorn är en MBP 15" 2,33.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 13:41

Ok. Men när man har adium och camino igång (inga flash-sidor) så ska den inte ligga på 6000 varv. Det gjorde den inte när jag köpte den och det gör ingen av mina vänners macbooks.

Självklart är det inget att gnälla över om den varvar upp när den får jobba. Men som det är nu kan man knappt höra sig själv tänka när man sitter och skriver något..

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-31 13:44

Jag tycker det är coolt när fläktarna går på varv, för mig visar det att datorn har power:D

1
Bevaka tråden