Leopard - Har tokkraschat!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 22:52

Hej och hallå,

Veckans ångest.

Har stoppat in Leopard (ren installation då jag var en av de lyckliga med bluescreen), installerat lite program, hämtat hem backuper, kittat upp strukturer som jag vill ha det etc. etc.

Körde just in uppdateringarna som låg i Programuppdateraren och min kära Mac önskade en omboot. Sagt och gjort så fick det bli så. Efter att burken bara stått och tuggat ett bra tag (30 min) så körde jag en hardomboot (hålla nere on/off knappen). När jag väl startar igång igen så kommer Inställningsassistenten upp! (det som visas efter en ny installation av operativet - där man skriver sitt namn etc.)

Har provat att slita ut batteriet, swappa ram, skrika, dricka kaffe, surfa på lösningar och kommer inte någon jävla vart... Och här sitter jag och var halvägs klar med en offert samt en presentation inför morgondagens förmiddag.

Har tom. provat att gå igenom Inställningsassistenten och hoppas på att min användare ska komma fram i slutat, men ikke. Det hela börjar bara om, och om, och om, och...

Om någon har en snabb lösning är jag idel öra. Snart kommer det flyga plastbitar över hela golvet här.

Kontenta: Helvete!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-28 23:19

När jag installerade mitt Leopard hittar inte mitt program för Programuppdateringar några uppdateringar, detta förvånar mig en aning eftersom du hittade uppdateringar efter din installation:O

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 23:24
Ursprungligen av Trino:

När jag installerade mitt Leopard hittar inte mitt program för Programuppdateringar några uppdateringar, detta förvånar mig en aning eftersom du hittade uppdateringar efter din installation:O

Det förvånar mig att du "vill" hitta uppdateringar just nu...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-28 23:30

Samma hände mig. Bara att instalera om. Fy fan vad kall man blir. Som vanligt tänker jag "skit i backup, det funkar nog ändå". När du instalerat och startat om, låt indexeringen bli klar och reparera inte skivbehörigheter. Det funkade för mig i alla fall.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-28 23:30

jag menar eftersom han hittade borde väl jag med hitta?:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 23:33

Du körde om installationen av Leopard och valde att behålla användare alltså?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-28 23:35

Nej körde om installationen helt och hållet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-28 23:35

Om det är mig du frågar så JA

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 23:37

onnyt > Japp, det var dig. (citera vill inte fungera, har det med Safaribetan att göra månne?)

Då får det bli så.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-28 23:51

I slutet av instalationen visar instaleraren att det är ca en minut kvar. Det tog minst 10 minuter på min Macbook innan instaleraren var klar så ha is i magen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 00:39
Ursprungligen av onnyt:

I slutet av instalationen visar instaleraren att det är ca en minut kvar. Det tog minst 10 minuter på min Macbook innan instaleraren var klar så ha is i magen.

Kris. Testat en ominstallation och skiten är precis som tidigare. Inställningsassistenten går om och om och om igen...

Är det verkligen menat att det ska vara såhär (och är vi bara två som upplevt det?).

Jag har nu installerat 3st (En Mac Mini PPC, en iMac samt Macbook) och alla har jag kört uppgradering på. Och har inte fått nått sådant fel på någon av dom.

Mitt tips är om du inte hittar nått här, kolla på macrumors om dom har någon lösning.
Det låter minst sagt lite knepigt.

www.macfixit.com brukar också ha alla möjliga och omöjliga fel uppe till diskussion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 08:28
Ursprungligen av johan_tanying:

www.macfixit.com brukar också ha alla möjliga och omöjliga fel uppe till diskussion.

Provat macfixit och massa andra forum jag kan komma på. Inte hittat något. Kanske är jag först i världen men att uppleva denna sjukdom, denna kommande epidemi som kommer slå ut alla Macs?

Efter att ha vaknat surmulen över läget håller jag nu på att blåsa HDDn helt och hållet. Har inte tid med krångel, måste kunna börja jobba.

Min nya åsikt. Leopard suger.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-29 09:19

Det finns en fil som OS X letar efter när det startar för att se om Inställningsassistenten behöver köras eller ej. Om man tex vill sälja sin dator kan man ta bort den här filen så får nästa person som startar datorn igen upp assistenten och kan ställa in allt som de vill ha det. Problemet är ju att minnet sviker en så jag kan inte komma på vad filen heter, men jag är beredd att sätta någon krona på att den är korrupt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 09:27
Ursprungligen av shandar:

Det finns en fil som OS X letar efter när det startar för att se om Inställningsassistenten behöver köras eller ej. Om man tex vill sälja sin dator kan man ta bort den här filen så får nästa person som startar datorn igen upp assistenten och kan ställa in allt som de vill ha det. Problemet är ju att minnet sviker en så jag kan inte komma på vad filen heter, men jag är beredd att sätta någon krona på att den är korrupt.

Intressant! Det där var något nytt, det ska letas efter. Om du råkar komma på vad det heter/länk eller annat gott så tveka inte att delge världen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-29 11:08

Trist problem ni har råkat ut för.
Har själv inte lagt in Leopard än p.g.a. att jag väntar på att få den skickad till mig.

Här finns det en del matnyttig information från macfixit.com som kan komma väl till hands att testa:

Hundreds of users are reporting an inability to properly startup after installing Mac OS X 10.5 (Leopard). This issue is typified by a successful installation, but a persistent blue screen on the subsequent restart, requiring a forced shut down. Unsurprisingly, virtually every user reporting this problem used a straight upgrade ("Upgrade Install") rather than performing an Archive and Install or Erase and Install as we previously recommended. You could argue that (in theory) most users select "Upgrade Install," hence users reporting problems will cite it. However, the facts that literally every report we've received of this problem so far implicates "Upgrade Install," and many users report that going back and performing an Archive and Install or Erase and Install instead solves the issue are telling.

Also, while (as we've noted for every incremental Tiger update) the first restart can be longer than usual -- up to 10 minutes or more in some cases -- many users have waited patiently for more than 60 minutes: a strong indicator that something has gone horribly wrong.

Some sample reports from a rapidly growing Apple Discussions thread:

"I'm upgrading my 20" iMac (Core Duo) at the moment and the installation 'completed', then the computer rebooted and it has been sitting on a plain blue screen for the past 30 minutes. Did a (straight) upgrade."
"15" MBP. Selected Upgrade. Ran through the install. Rebooted. Blue screen, black cursor, no activity I waited about 30 minutes before forcing the reboot. After bootup, same screen. I have Apple Care on the MBP so I called in."
"I received my copy of Leopard today and it is the same thing here with my PowerBook G4. It keeps getting stuck with the empty blue screen while booting. I tried rebooting a few times but it does not help at all. The vents are blowing full throttle so something is calculating, I guess. The mouse is moving but that is it. I am waiting for an hour now. [...] Maybe I should add that I did a straight update of my 10.4.10 and did not install the custom language support and some printers. Everything else remained standard."
MacFixIt reader K Stern adds:

"Installing on a PB 1.67. 2megs of RAM. Running 10.4.10. Ran Disk Warrior before install. After doing a Upgrade Install it reboots. Gray screen for a few seconds then... Blue screen for 1 sec then... Blue Screen again then nothing. Waited over 1/2 hour. Noticed my fans running hard and lots of heat. What I've done so far: Shut down; Started up from Install disk; Run Disk Utility (no problems found); Tried to do it again with same negative results."

The obvious solution, which has already proven successful for most users experiencing this problem, is to simply boot again from your Leopard DVD by holding down the "C" key at startup and choose one of the Archive and Install or Erase and Install options. See this article for a description of the different install types.

Remove APE haxies (ShapeShifer, etc.)

Another potential cause for this issue that shouldn't be shocking if you've routinely paid attention to MacFixIt: the presence of APE modules. Before installing Leopard, remove APE modules via this uninstall process.

Again, some pertinent posts from Apple's Discussion boads:

"I managed to fix this issue with my machine. I was getting the BSoD (for shame, Apple, doing the same thing we used to be able to prod Windows users about) and suspected it to be APE. Rather than go through the insanity of uninstall/restore/archive and reinstall, etc, I decided to try to manually uninstall APE and continue booting. It worked"
"This solved it for me. I didn't have the (APE) prefpane loaded, but the others were there and removing them fixed it perfectly."
If you've already installed Leopard, can't boot, and need to remove the haxies, restart into single user mode by holding down the Command and S keys simultaneously during startup. Next, enter the following commands, pressing return after each (as compiled by Apple Discussions poster Chris Mcculoh).

rm -rf /Library/Preference Panes/Application Enhancer.prefpane
rm -rf /Library/Frameworks/Application Enhancer.framework
rm -rf /System/Library/SystemConfiguration/Application Enhancer.bundle
rm -rf /Library/Preferences/com.unsanity.ape.plist
Reboot normally and check for proper startup.

Interestingly enough, since these haxies are stored at a system level, they would have been eliminated (and, in turn, the startup problem eliminated) by using an "Archive and Install" or "Erase and Install" rather than "Upgrade Install."

Other fixes

There are also a few other fixes that might not necessitate the aforementioned, most culled from our tutorial "Startup fails (particularly after a system or security update); solving". However, we have to stress this point: if something has gone wrong during the installation of Mac OS X 10.5 that's causing the startup issue, these fixes may be only temporary and you might encounter other problems later. The only surefire way eliminate such problems is to perform a re-install and select something other than "Upgrade Install.":

Disconnect external devices Try removing any FireWire, USB or other external peripherals then re-attempting startup.

Take this Apple Discussions poster:

"I had heaps of stuff connected to my laptop, I disconnected this before I restarted and this seemed to help."

Or this one (with a slightly different issue, in that Leopard wouldn't complete its installation):

"I had the 10.5 install hang midway thru the 'Installing' screen on my trust old mac mini. It didn't move for about an hour so I hit the power off and disconnected all additional devices (2 x LaCie HDDS, EyeTV box, Apple TV) and changed from wireless mouse to wired. So far so good - the install has now proceeded way beyond where it was and tells me I have 15 mins left (the estimates that the install for time to complete are way out btw)."

Boot in Safe mode Try starting in Safe mode (hold the "Shift" key while you startup), then delete some cache and .plist files to make sure their corruption isn't at fault. Since many tools for doing this haven't been updated for Leopard, there is a manual process which involves dragging the following files to the trash:

com.apple.kernelcaches (a folder in /System/Library/Caches)
Extensions.kextcache (a file in /System/Library)
Extensions.mkext (a file in /System/Library/)
com.apple.ATS (a folder in /Library/Caches/)
com.apple.loginwindow.plist (a file in /Library/Preferences/)
Files that start with com.apple.LaunchServices (in /Library/Caches)
You will be prompted to enter your administrator password when dragging these files to the trash. You may need to restart after moving them to the trash.

Next, go to the Accounts pane of System Preferences and click the "Login Items" tab. Select all the login items and click Remove, then restart. Also, check the /Library/StartupItems and /System/Library/StartupItems folders and remove any third-party items.

Finally, look in the folder /System/Library/Extensions for any third-party kernel extensions (files that end in .kext). Remove the kernel extensions and check for persistence of the issue.

Hoppas dessa råd kan hjälpa er att få igång Leoparden...

Senast redigerat 2007-10-29 15:40
1
Bevaka tråden