Annans CSN-rabatt, leverans till jobbet?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-26 20:39

Hej! Planerar ett köp av en MacBook när en ny verision släpps. Jag själv är inte student, men min syster är. Kan jag använda hennes CSN/Mecenat/Studentkortet-inloggning (vet ej vilken/vilka hon har, skillnad?)? Jag skulle alltså vilja använda hennes studentrabatt, betala med mitt VISA-kort och få den levererad till mitt jobb. Är detta möjligt? Blir det strul när dom ser att det är olika personer i inloggningen på rabattoperatören och arbetsplatsen?
Trevlig helg!

Vid leveransen ska den kvitteras av beställaren
Hur noga de är vet jag inte - själv kvitterade jag min ute på gatan utan leg
(De kom med leveransen lite tidigare än bestämt och jag kom just hem är bilen svängde in)

• Medlem
  • 2007-10-26 23:17

För att klargöra är det högst troligt att jag är närvarande på jobbet när den levereras, frågan är snarare om de godtar en annan adress än min egna. Tyckte jag läste någonstans att adressen var tvungen att överensstämma med adressen som jag har mitt VISA-kort skrivet på. Angående Mecenatgrejjen: är det bara att logga in på ett sånt konto och så har man helt fria händer i Apple Store, att det inte är bundet till Mecenatkortets ägare (namn och leveransadress)?

Beställaren och rabattinnehavaren ska vara samma person
Sedan kan en en annan person vara betalare (är väl tänkt för föräldrar)

Beställaren/rabattinnehavarens hemadress kan var en annan än leveransadressen
Så var det i mitt fall när jag beställde programvara - fick den levererad till ett kontor jag tillfälligt satt på.

Dessutom kan kredit-/betalkortets adress vara ytterligare en annan (mitt stod på företaget som då hade adress i en annan stad)

Huruvida det är teoretiskt möjligt att logga in med ett namn och sedan beställa i ett helt annat vet jag inte. Det är kanske det din fråga egentligen handlar om

• Medlem
  • Solna
  • 2007-10-26 23:32

Säg att det är en present till henne så bör det kanske gå o lösa

• Medlem
  • 2007-10-28 12:03

Tack för svaren, jo egentligen är ju frågan om jag _kan_ skriva det i mitt namn utan att det blir problem. Förstår själv att tanken egentligen är att endast rabattinnehavaren har rätt till rabatten Jag skulle absolut kunna skriva den på syrrans namn och be dem leverera datorn till mitt jobb i stockholmstrakten (där jag också bor). Då får jag bara hoppas att de inte kräver att syrran ska ta emot datorn eftersom hon bor i göteborg! Är det den som har beställt som måste ta emot paketet eller är vem som helst på angiven adress ok?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 12:28

Är inte poängen med CSN-rabatten att det ska vara billigare för STUDENTER att köpa en mac? Om du inte är STUDENT så ska du således inte använda dig av rabatten. Det är sådant här som gör att Apple snålar allt mer på rabatterna nuförtiden. Det här är inte en praktisk fråga om leveransen utan borde vara en moralfråga.

• Medlem
  • 2007-10-28 22:32

Men orka... ja jag är omoralisk och låt mig vara det!

Ursprungligen av coste:

I sådana fall håll det för dig själv istället för att uttrycka det på ett forum där Mecenat brukar vara inne och hjälpa studenter med frågor!

Man börjar undra hur folk tänker! Inte där uppe iaf.

Det är som om att gå in i en butik och påstå att man borde få Leopard billigare för att det annars går att ladda hem det gratis?! Pinsamt!

Ursprungligen av coste:

Men lös dina problem själv!

Vanilj slår huvudet på spiken.

• Medlem
  • 2007-10-29 09:07

Vad spelar det för roll om mecenat brukar vara här och svara på frågor? Jag ska ändå börja plugga nästa höst... Så jag skulle ju kunna vänta till dess med att köpa dator, det var planen egentligen, men nu känns det som att jag hellre lånar syrrans rabatt och har med mig datorn på min resa till det stora landet i väst under vintern...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-29 11:04

Låna = lämna tillbaka senare. Den vanliga tolkningen. Men du menar låna = ta [för att behålla]. Efter Vaniljs inlägg har du lite uppförsback, så att säga...

Men snälla nån, vilken roll spelar det om det är coste eller hans syrra köper och brukar datorn? Som student har man möjlighet att köpa ut en rabatterad dator per läsår, vem som betalar och använder den har inte med saken att göra.

Ursprungligen av Hägge:

Men snälla nån, vilken roll spelar det om det är coste eller hans syrra köper och brukar datorn? Som student har man möjlighet att köpa ut en rabatterad dator per läsår, vem som betalar och använder den har inte med saken att göra.

Ehum, jo? Det är väl självklart att studentrabatten är till för studenter! Inte för studenters släktingar, vänner eller husdjur! Sen är det väl säkerligen många som utnyttjar detta men kanske inte lika öppenhjärtligt som trådskaparen...

• Medlem
  • 2007-10-29 22:12

frazze - ingen har sagt att jag inte kommer låna ut min rabatt till syrran när hon har slutat plugga och jag då besitter en rabatt? Jag förstår inte det här motståndet riktigt. Uppförsbacke? Snarare på ruta 1 i min frågeställning, men det är ju fortfarande ingen som hindrar mig på något sätt att beställa? Inget vunnet, men inget förlorat på att skapa tråden.
Jag har studieuppehåll för tillfället, och ska börja plugga snart igen. Ska köpa en dator i vilket fall, nu eller om ett år. Känner ingen moralisk ångest i och med att Apple tjänar på affären hur som helst, jag kommer ju behöva köpa ny dator om några år ändå, så jag kommer ju troligtvis köpa fler datorer totalt om jag köper en så tidigt som möjligt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 10:22
Ursprungligen av coste:

frazze - ingen har sagt att jag inte kommer låna ut min rabatt till syrran när hon har slutat plugga och jag då besitter en rabatt? Jag förstår inte det här motståndet riktigt. Uppförsbacke? Snarare på ruta 1 i min frågeställning, men det är ju fortfarande ingen som hindrar mig på något sätt att beställa? Inget vunnet, men inget förlorat på att skapa tråden.
Jag har studieuppehåll för tillfället, och ska börja plugga snart igen. Ska köpa en dator i vilket fall, nu eller om ett år. Känner ingen moralisk ångest i och med att Apple tjänar på affären hur som helst, jag kommer ju behöva köpa ny dator om några år ändå, så jag kommer ju troligtvis köpa fler datorer totalt om jag köper en så tidigt som möjligt?

Jo, vi har förstått nu att du inte har några moraliska problem med att missbruka rabatten. Men jag hoppas du förstår att du kanske bör vända dig någon annanstans för hjälp eftersom många här verkar ha en annan uppfattning än dig själv.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-30 13:07

Annars kan ju syrran beställa datorn och sälja den för inköpspris till dig, då slipper du omoraliska tankar i alla fall. Jag tror att beställaren (den som innehar studentkortet) kommer att behöva står för betalningen, men att du kan få den levererad var som helst och till annan person. (Hade liknande scenario, jag var student, men hade Studentkortet som då inte hade rabatt, tyckte att jag inte skulle utebli från rabatten bara för att skolan gav oss ett annat studentkort än Mecenat - en kompis beställde, jag förde över pengar till honom, leveransen skedde till mig).

• Medlem
  • 2007-10-30 18:22

Timer, det var det scenariot jag hade tänkt mig. Tack så mycket för infon, då vet jag att det fungerar!

• Medlem
  • 2007-10-30 22:04

Även om det inte är explicit definierat i forumreglerna är det inte tillåtet att be om hjälp med avtalsbrott, vilket man gott och väl kan säga att detta rör sig om.

Det är egentligen självklart att man ska begripa att det inte är tillåtet. Annars har man inte begripit vilken ambitionsnivå 99.se har avseende moderering och lämpliga trådar.

Coste har visserligen redan fått ett svar han/hon är nöjd med, men 99.se visar tänderna genom detta kraftfulla ingripande ( ) :

Stänger här.
Admin

1
Bevaka tråden