Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om buggar i Leopard

Tråden skapades och har fått 399 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Pinsam bug, inte tusan kan en DMG även vara en MPEG-fil - se bilden.

Ursprungligen av Olle@mac:

Pinsam bug, inte tusan kan en DMG även vara en MPEG-fil - se bilden.

Vill minnas, att så var det för mig ganska så ofta, i Tiger också.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-07 20:40

Har inte läst hela tråden, men någon som har "problem" med Spotlight? Nyss när jag skulle söka efter en sak så kom hela sökfältet ur skärmen så att säga, så jag inte kan se vad jag söker efter. Bara en del av spotlight-delen kommer med, men inte hela! Haha, vad konstigt. Kanske ingen bugg, men väldigt frustrerande i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-08 12:07
Ursprungligen av dayweed:

Har inte läst hela tråden, men någon som har "problem" med Spotlight? Nyss när jag skulle söka efter en sak så kom hela sökfältet ur skärmen så att säga, så jag inte kan se vad jag söker efter. Bara en del av spotlight-delen kommer med, men inte hela! Haha, vad konstigt. Kanske ingen bugg, men väldigt frustrerande i alla fall.

Råkade ut för det också en gång. En omstart senare funkar dock Spotlight igen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-08 12:20

Spaces gör i vissa lägen att musklick inte fungerar på kanske en minut efter att man väckt datorn ur vila. Man kan röra musen och skifta program men inga klick fungerar. När detta har hänt har jag haft ganska många program igång och jag hade nog GoLive igång i spaces 2 och Safari hade fönster öppna i flera spaces. Körde sen med GoLive och Safari i spaces 1 utan att det hängde sig. Det kan ju bero på andra program också. Mail, PS och First class var bl a igång också.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-07 21:02

Här kommer en fet bugg (PPC Quad 4x2,5 GHz, 4,5 GB RAM). Försöker man installera feta program - t.ex. Final Cut Studio 2 eller Adobe CS3 - så får man 100% Kernel Panic efter 30-80% av installationsförfarandet. Det har med "pkgExtractor" att göra - uppackaren. Jag kan inte skicka mina krachrapporter till Apple, ty nätverksfunktionen Leopard - bakom ett företags brandvägg och dess nätverk - är totalt kajko (en skandalbugg som jag tror att Apple just nu prioriterar).

Wed Nov 7 20:11:17 2007

Unresolved kernel trap(cpu 2): 0x300 - Data access DAR=0x0000000000004014 PC=0x0000000000083148
Latest crash info for cpu 2:
Exception state (sv=0x68fb0c80)
PC=0x00083148; MSR=0x00009030; DAR=0x00004014; DSISR=0x40000000; LR=0x0008313C; R1=0x68CD7D40; XCP=0x0000000C (0x300 - Data access)
Backtrace:
0x004F0000 0x000668A4 0x000AF244 0x000B22F8
backtrace terminated - frame not mapped or invalid: 0xBFFFFD40

Proceeding back via exception chain:
Exception state (sv=0x68fb0c80)
previously dumped as "Latest" state. skipping...
Exception state (sv=0x52f49500)
PC=0x00002D78; MSR=0x4200F030; DAR=0x00200000; DSISR=0x42000000; LR=0x00001724; R1=0xBFFFFD40; XCP=0x00000010 (0x400 - Inst access)

BSD process name corresponding to current thread: lssave

Mac OS version:
9A581

Kernel version:
Darwin Kernel Version 9.0.0: Tue Oct 9 21:37:58 PDT 2007; root:xnu-1228~1/RELEASE_PPC
panic(cpu 0 caller 0xFFFF0003): simple lock (0x004E9328) deadlock detection, pc=0x0008313C

Latest stack backtrace for cpu 0:
Backtrace:
0x0009AD18 0x0009B6BC 0x00029DC4 0x000AB1A8 0x0008313C 0x0007E074 0x0007ED28 0x00088ABC
0x000E7EA4 0x000E82A0 0x00250F44 0x00108774 0x00100FF4 0x002AFCB8 0x002AFFB4 0x0030924C
0x000B24C8 0x2F3E3C6B
Proceeding back via exception chain:
Exception state (sv=0x68fc4500)
PC=0x90F3213C; MSR=0x0200F030; DAR=0x001AE014; DSISR=0x42000000; LR=0x94A93520; R1=0xBFFFBA80; XCP=0x00000030 (0xC00 - System call)

BSD process name corresponding to current thread: pkgExtractor

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-07 21:30

Men åh, nu kan jag inte ens söka i Spotlight! Jag kan markera att jag ska söka, men jag kan inte söka efter något.. Vad fan är det här? Värdelöst..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 22:07
Ursprungligen av dayweed:

Men åh, nu kan jag inte ens söka i Spotlight! Jag kan markera att jag ska söka, men jag kan inte söka efter något.. Vad fan är det här? Värdelöst..

Det är detta jag har prob med. Man kan söka (cmd+f) en gång sedan så flippar Spotlight ur. Om man raderar .Spotlight katalogen i / katalogen och loggar ut och in igen så indexeras disken en gång till av spotlight. Man kan nu söka efter filer och allt är fin fint tills du söker för andra gången.

Senast redigerat 2007-11-08 03:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-09 04:25

Tills 10.5.1
Om man har problem med sökning i 10.5 (som jag) så går det att
använda: mdfind mellanslag filen/text du letar efter i terminal.

  • Medlem
  • 2007-11-07 22:45

Oj. är det bara jag som har haft en fröjdelsefull resa med nya katten?

Jag körde en backup på mina dokument, sen en helt ny install. Min Ibook G4 1,33 med 1gig minne känns som en helt ny dator - Leopard är snabbt, rappt & mina fläktar håller tyst (vilket de inte alltid gjorde under tiger). Spaces fungerar, QuickView & allt annat likaså.

TimeMachine har jag däremot inte testat.

Tilläggas bör att jag inte bryr mig ett dugg om att klaga på vare sig docka eller transparent meny - tvärtom tycker jag att den transparenta menyn faktiskt hjälper till att öka fokuset på det fönster/program man arbetar med, vilket säkert var tanken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 13:12
Ursprungligen av FrrH:

Oj. är det bara jag som har haft en fröjdelsefull resa med nya katten?
Jag körde en backup på mina dokument, sen en helt ny install. Min Ibook G4 1,33 med 1gig minne känns som en helt ny dator...

Nope jag med! Några småfel men inget man inte kan leva med tills Mac OS X 10.5.1 kommer. Gjorde precis som du en helt färsk installation. Absolut bästa sättet att slippa små ologiska problem.

Jag kan inte få webdelning att funka för det kontot jag är inloggad som (admin). webdelning för de två andra kontona (standard) aktiveras samt maskinens egna sida. Vissa mov-filmer i QT hamnar i osynk, bilden rusar iväg före ljudet..käns ej som ljudet sackar iaf..händer vid full screen. powerbook G4 1GHz.

Fann lite info om detta:
http://bizwidgets.biz/blog/posts/mac-os-x-leopard-web-sharing-troubles-forbidden/
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1187457&tstart=15

Senast redigerat 2007-11-08 20:33

Jag är skitnöjd förutom ical.

Jag har nu problem med iWeb.
Konstigt nog finns ingen tråd om iWeb på 99.web så jag känner att jag kanske borde posta det här i stället.
Jag hade nämligen inga problem innan jag uppgraderade till Leopard.
När jag nu försöker uppdatera min sida får jag "publiceringsfel".
Jag hoppas verkligen att det går över.

Jag har upptäckt ytterligare ett problem.
Om jag använder en extern hårddisk till Timemachine kommer jag inte åt de övriga filerna på den disken.
Jag kan inte mounta den.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-08 11:51
Ursprungligen av the örjan:

Jag har upptäckt ytterligare ett problem.
Om jag använder en extern hårddisk till Timemachine kommer jag inte åt de övriga filerna på den disken.
Jag kan inte mounta den.

Låter helskumt Den måste väl mountas för att TM ska kunna använda den?
Jag använder också en extern disk (FW400). Den enda skillnaden är att ikonen för FW-disk skiftar från orange till grön när TM har använt disken första gången.
Men TM mountar ju disken själv och sen kan jag använda den till annat:)
I bifogad bild ser du hur det ser ut i min maskin.

Ursprungligen av the örjan:

Jag har upptäckt ytterligare ett problem.
Om jag använder en extern hårddisk till Timemachine kommer jag inte åt de övriga filerna på den disken.
Jag kan inte mounta den.

OK, det här verkade vara något tillfälligt. Jag har inte längre det problemet.
Även iWebpubliceringen har löst sig. Det var nog ett .mac problem.

Men något som fortfarande inte fungerar är skärmdelning.
Hittills har det fungerat två gånger och strejkat ca 5 gånger.
Skärmen är svart.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-08 12:02

Min Tm sköter sig inte alls som jag har tänkt.
Jobbar som resande och har alltid med mig min Mb.
När jag kommer hem pluggar jag i min FW-kabel, har gjort det nu ca.6-7 gånger under loppet av en och en halv vecka. Men jag har bara två backuper. Vad har jag missat?

Yes!!

Man kan ju inte invertera färgerna längre! Det var ju en av mina favoritfunktioner!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-08 14:48
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Man kan ju inte invertera färgerna längre! Det var ju en av mina favoritfunktioner!

Jo det kan man. Ctrl+alt+cmd+8

Jag antar att detta är en Leopardbugg eftersom det dykt upp först efter (ren) installation av Leoparden.

Grejen är den att datorn nu två nätter irad plötsligt gått igång av sig själv, vid 4-5-tiden. Den har varit i vila, sen har skivutmatningsmekanismen gått igång och skärmen gått på, sen går datorn ner i viloläge men gör samma sak igen typ varje 30:e sekund, så jag har stängt av. Någon som vet vad felet kan va? Har en Macbook.

Ursprungligen av Herrman:

Jag antar att detta är en Leopardbugg eftersom det dykt upp först efter (ren) installation av Leoparden.

Grejen är den att datorn nu två nätter irad plötsligt gått igång av sig själv, vid 4-5-tiden. Den har varit i vila, sen har skivutmatningsmekanismen gått igång och skärmen gått på, sen går datorn ner i viloläge men gör samma sak igen typ varje 30:e sekund, så jag har stängt av. Någon som vet vad felet kan va? Har en Macbook.

Går den igång även om locket är stängt?

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Går den igång även om locket är stängt?

Japp.

Känner igen mig!

Ursprungligen av Herrman:

Jag antar att detta är en Leopardbugg eftersom det dykt upp först efter (ren) installation av Leoparden.

Grejen är den att datorn nu två nätter irad plötsligt gått igång av sig själv, vid 4-5-tiden. Den har varit i vila, sen har skivutmatningsmekanismen gått igång och skärmen gått på, sen går datorn ner i viloläge men gör samma sak igen typ varje 30:e sekund, så jag har stängt av. Någon som vet vad felet kan va? Har en Macbook.

Jag har samma problem. Det uppstod på min macbook efter uppdatering till leo. idag har jag inte lyckats stänga luckan en enda gång utan att det inte lyckats gå ner i vila.. vet någon lösning på problemet?

Ursprungligen av ludvigbergander:

Jag har samma problem. Det uppstod på min macbook efter uppdatering till leo. idag har jag inte lyckats stänga luckan en enda gång utan att det inte lyckats gå ner i vila.. vet någon lösning på problemet?

Det tar någon minut innan den somnar,den ska spara ner allt i internminnet på disken. Ju mer minne desto längre tid tar det.

Det här är jag inte så bra på men du borde kunna se någonstans vilken process som väcker den.

Ville bara säga att Maya 8,5 buggar loss så att det svänger om det i Leopard. Min "low poly"-figur kommer förbli fyrkantig. Skit.

Är det någon som fattar hur det är tänkt att man ska använda "Tillbaka till min Mac" funktionen? Det är ju samma sak som en afp-anslutning.
Dessutom måste jag göra en manuell afp-anslutning först med "Gå till server" för att datorn ska fatta att den finns och då finns det ju inte mycket mer att göra sen...!

När man sedan stänger av eller vilar datorn har den tappat uppkopplingen och glömt bort den delade datorn.

Usch! Hittills tycker jag inte att någonting är bättre med Leopard!!
Jo förresten. Brandväggen verkar funka lite bättre och är enklare.

Lull lull för 1195:- känns det som...
Det är väl andra program än operativet man ska använda.....

Varje gång man startar om så har den tappat Airport och man måste logga in igen...

Ursprungligen av Pocahontas:

Lull lull för 1195:- känns det som...
Det är väl andra program än operativet man ska använda.....

Varje gång man startar om så har den tappat Airport och man måste logga in igen...

Så blev det ifs för mig i Tigern också.

Bevaka tråden