Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om buggar i Leopard

Tråden skapades och har fått 399 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-09 11:41
Ursprungligen av Le:

Skapa den du. Då du har högre status på 99mac blir det mer schwung i responsen.

Ha, högre status, tycker att jag nästan alltid får svara på mina egna frågor här på 99...no love for lilla acke. En sådan tråd skulle funka i 4 inlägg sedan skulle gnällspikarna inte kunna låta den vara i fred.
En gåta att gnällspikarna alltid är bland de första att uppgradera. Nästan så man tror att de vill lida och kunna sitta på forum och gråta ut.
Alla vet väl vid det här laget att Apple omöjligt kan få bort alla buggar innan de släpper en ny Mac OS X-version.
Är man allergisk mot buggar eller sitter på en produktionsdator så är det väl inget snack om att man ska vänta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-16 00:37

Med all respekt, såsom du formulerar dig ibland är det inte konstigt att du får vara ensam i dina trådar. Då och då ger du intryck av att vara både arrogant, intolerant och en aning besserwisseraktig. Detta behöver givetvis inte stämma IRL. Jag utgår bara ifrån en del av dina formuleringar.

Dessutom undrar jag lite över detta:

Citat:

"...Apple omöjligt kan få bort alla buggar innan de släpper en ny Mac OS X-version"

??? Är det verkligen ett giltig argument mot det faktum att användare på olika nivåer (jo, tyvärr är det ju ett faktum att en del Apple-användare inte når upp till din nivå av expertis) råkar ut för problem som Apple med en bättre produktkontroll hade kunnat minimera? Hårdvaruproblem och kvalitetsproblem har ju blivit ett återkommande problem bl.a. på Apples bärbara datorer och nu tycks ju Apple ha haft lite bråttom att komma ut med Leopard efter diverse förseningar. Varför ska vi användare finna oss i detta? Resonemanget att "vänta tills produkten har stabiliserats" är ju helt beroende av de individuella behov som användarna har. Det är kanske så att man behöver produkten just när den har kommit ut på marknaden?

"Användarna är dumma i huvudet" har ju varit en slagdänga bland människor som har arbetat med t.ex. PC-support. Från ett expertperspektiv är det ju kanske så men samtidigt säger det ju någonting om produktens användarvänlighet. De olika problem som har varit upp Leoparduppdateringen tycker jag faktiskt är ett tecken på att Apple inte har haft en tillräcklig koll på betatestandet.

Casiobekymmer!

Krångel med anslutningen av min Casio digitalkamera. Första gången blev det badboll, sen fick jag starta om datorn innan anslutningen fungerade. Sen strulade det till sej när jag skulle reparera skivbehörigheter, det hängde sej och gick inte att tvångsavsluta. Likaså Dragthing blev också onåbart och gick inte att tvångsavsluta. När jag drog ur USB-kabeln till Casion funkade helt plötsligt programmen igen som om inget hade hänt. Så nåt mysko är det med anslutning av digitalkamera.

Ursprungligen av Le:

Var finns tråden för alla oss som inte har några problem alls med Leopard utan tycker det nya systemet fungerar bättre än alla tidigare versioner?

iMac 1,8 GHz PPC och nästsenaste MB'n

En sådan kort och obetydlig tråd tycker jag verkar onödigt att skapa.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-09 09:28
Ursprungligen av the örjan:

En sådan kort och obetydlig tråd tycker jag verkar onödigt att skapa.

"....kort..." ??!!

Ursprungligen av Le:

"....kort..." ??!!

Ja.
Förstod du inte skämtet?

Världens kortaste tråd: Vi som har ett felfritt Leopard.

Jag har två buggar till här nu:
1. När man drar en fil från en disk till en annan så att den gör en kopia försvinner det gröna plustecknet.
2. Min muspil har börjat ta stora skutt så jag kan knappt jobba med datorn alls....

Snart installerar jag Tiger igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-06 21:15

program börjar kraschar på min data nu speciellt webbläsare någon som vet vad det kan beror på?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-08 10:31

Ett problem jag har stött på är bakgrundsbilden på skrivbordet. Jag har ställt in att jag ska ha 4 bilder som ändrar sig varje kvart. Men varje gång jag startar datorn så är leopards orginalbild framme. Och den är alltså INTE med bland dem 4 bilderna.

För att den rätta bilden ska komma fram måste jag öppna Systeminställningar, sen räcker det att jag klickar "Skrivbord och skärmsläckare" då ändras bakgrundsbilden till den rätta. Alla inställningar är kvar och så.

Har sen inte haft riktigt koll på om den verkligen bytar bild varje kvart ,men tycker ibland att jag har haft samma bild väldigt länge.

Bugg eller handavande fel... ingen aning. Men jag tycker jag har gjort rätt.

  • Oregistrerad
  • 2007-12-16 16:12

Problem med uppdateringarna och Ilife 08

Sitter på en bärbar macbook 2 GHz Inter Core 2 Duo.
Har fått problem sedan jag updaterade till Leopard och instalerade
ilife 08.
Kan inte inte köra någon program uppdatering får detta meddelande:

"Ingen av de markerade uppdateringarna kunnde sparas.
Ett nätverksfel har inträffat: Kan inte öppna fil (-3001). Se till att du kan ansluta till Internet och försök igen."

Vad göra?
Har prövat att om instalera ilife08 men funkar inte.

Kan inte uppdatera.......

Hoppas kunna lösa detta på bästa möjliga sätt.

Mvh Pelle

error -3001 validInstancesExist

Har dock ingen aning om vad det betyder tyvärr.....

Bugg nr 10086473.

Mitt Photoshop v 7.0 startar inte längre.

Ursprungligen av the örjan:

Bugg nr 10086473.

Mitt Photoshop v 7.0 startar inte längre.

Adobe hänvisar till CS3 om man använder Leopard. Inte ens CS2 supportas för Leo.

/Malin

Ursprungligen av ensockertopp:

Adobe hänvisar till CS3 om man använder Leopard. Inte ens CS2 supportas för Leo.

/Malin

Tusen tack för det Sockertoppen.
Ja det är väl bara att inse att mitt Photoshop börjar bli lite gammalt...

Kör en MBP 2,2 GHz Core2duo med Leopard 10.5.1 och trådlöst nätverk. Den är lite hackig med muspekaren just när man startar upp efter vila men när den väl hittat nätverket så går det utmärkt.

Till TheÖrjan kan jag säga att CS fungerar utmärkt.

Många av buggarna verkar vara beroende på vad man kör i maskinen och än är vi inte i närheten av de problem som MS har med Vista O:-)

Jag tycker Leopard har många nyheter som jag inte fattar hur vi kunnat klara oss utan innan, men för mig dras intrycket ner av alla buggar. Jag tror jag nästan startat om datorn mer dessa veckorna med Leopard än vad jag gjorde under hela tidigare året med Tiger. Det mest irriterande är när tangentbordet slutar funka, har gjort det 4-5 ggr. Hoppas de fixar till detta snart!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-18 23:15
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jag tycker Leopard har många nyheter som jag inte fattar hur vi kunnat klara oss utan innan, men för mig dras intrycket ner av alla buggar. Jag tror jag nästan startat om datorn mer dessa veckorna med Leopard än vad jag gjorde under hela tidigare året med Tiger. Det mest irriterande är när tangentbordet slutar funka, har gjort det 4-5 ggr. Hoppas de fixar till detta snart!

Tangentbordet slutar fungera för mig minst 4-5 ggr varje dag. Är detta relaterat till Leopard? Aldrig använt Tiger på denna dator så har svårt att få klarhet i om det är relaterat till själva datorn eller om det har med Leopard att göra.

Ursprungligen av Niks:

Tangentbordet slutar fungera för mig minst 4-5 ggr varje dag. Är detta relaterat till Leopard? Aldrig använt Tiger på denna dator så har svårt att få klarhet i om det är relaterat till själva datorn eller om det har med Leopard att göra.

Det är Leopard. Apple har precis släppt en uppdatering som sägs fixa till problemen. Det återstår att se...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-18 23:05

Fortfarande skakig (för vissa ingen) support av SMB-nät. Att Apple fortfrande inte fixat detta - trots att dom garanterat sliter som djur med det - tyder på att Leopard har seriösa problem i koden. Mycket seriösa problem. Detta är enligt mig en av dom största skandalerna i Apple historia, men det ger bara ett litet eko för gemene man eftersom dom flesta Macare inte har något att göra med företagsnätverk. Troligtvis känner dom flesta macbrukarna inte ens till denna megaskandal. För dessa har nog Leopard varit ett "normalt" släpp med "normal" frekvens av småbuggar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 19:54
Ursprungligen av mjg:

Fortfarande skakig (för vissa ingen) support av SMB-nät. Att Apple fortfrande inte fixat detta - trots att dom garanterat sliter som djur med det - tyder på att Leopard har seriösa problem i koden. Mycket seriösa problem. Detta är enligt mig en av dom största skandalerna i Apple historia, men det ger bara ett litet eko för gemene man eftersom dom flesta Macare inte har något att göra med företagsnätverk. Troligtvis känner dom flesta macbrukarna inte ens till denna megaskandal. För dessa har nog Leopard varit ett "normalt" släpp med "normal" frekvens av småbuggar.

Ja, med tanke på den kommande monsteruppdateringen är det uppenbart att Jobs har haft en blåslampa på utvecklarna så att de ska komma ut med Leopard. Han är ju inte bara en härligt nördig ängel/räddare med karisma utan även en överjäklig typ som att ha som chef.

Jag tycker som du, det är en skandal att Leopard släpptes så tidigt. Det där med SMB-nät är ju inte bara ett litet problem - de flesta av oss kör nog Mac i en blandad miljö. Vi får hoppas att den utlovade monsteruppdateringen
åtgärdar de flesta problemen.

Knappast någon som orkar läsa allt i denna tråd - här kommer ett fel som jag noterat. Var på Aftonbladets sida och sparade dashbord av Tina Nordström när hon lagar en stek - Dashbord hängde sig och sedan då även Safari är avstängt ( alla program är också avstängda ) men likt förbaskat så fortsätter ljudet från Tinas matlagning... tack och lov så fortsatte inte nästa inslag från AB.

Leopard, AirPort och MacBook Pro verkar vara en dålig blandning. Har en färsk MBP 2.4GHz med 2GB RAM som praktiskt taget låser sig när den är ansluten till ett airport-nätverk: hackiga musrörelser, långsam grafik t.ex. i dashboard och Finder. Stänger jag av airport försvinner problemen. 98% lediga processorresurser, ingen speciell nätverksaktivitet, gott om ledigt RAM, noll hårdiskanvändning och så vidare enligt Aktivitetskontroll. Det hämmar ingen användning men är väldigt irriterande.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Leopard, AirPort och MacBook Pro verkar vara en dålig blandning. Har en färsk MBP 2.4GHz med 2GB RAM som praktiskt taget låser sig när den är ansluten till ett airport-nätverk: hackiga musrörelser, långsam grafik t.ex. i dashboard och Finder. Stänger jag av airport försvinner problemen. 98% lediga processorresurser, ingen speciell nätverksaktivitet, gott om ledigt RAM, noll hårdiskanvändning och så vidare enligt Aktivitetskontroll. Det hämmar ingen användning men är väldigt irriterande.

Det här verkar bara uppträda efter man väckt datorn ur vila.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-25 23:21

Förhandsvisning crashar om man väljer Verktyg - Justera färg och ändrar något (t.ex kontrast eller ljusstyrka) och sen försöker spara.

Jäkla skit, annars har Förhandsvisning verligen blivit ett klockrent redskap som gör att jag inte behöver någon annat bildredigeringsprogram. Tja, att ta bort röda ögon skulle ju vara en välkommen funktion, men annars!

Ursprungligen av Jony:

Förhandsvisning crashar om man väljer Verktyg - Justera färg och ändrar något (t.ex kontrast eller ljusstyrka) och sen försöker spara.

Jäkla skit, annars har Förhandsvisning verligen blivit ett klockrent redskap som gör att jag inte behöver någon annat bildredigeringsprogram. Tja, att ta bort röda ögon skulle ju vara en välkommen funktion, men annars!

Förhandsvisning funkar kanon. Du måste ha något lokalt problem i din burk för ingen av mina sex installationer av Leopard uppvisar något problem med Förhandsvisning...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-12-26 13:23

Har nästan läst igenom hela tråden och nu sitter jag här med Leopard och är tveksam till om jag ska uppdatera eller vänta tills det kommer minst en uppdatering.

Är det verkligen så buggigt eller kompenserar dom nya funktionerna?

Ursprungligen av drew:

Har nästan läst igenom hela tråden och nu sitter jag här med Leopard och är tveksam till om jag ska uppdatera eller vänta tills det kommer minst en uppdatering.

Är det verkligen så buggigt eller kompenserar dom nya funktionerna?

Alla nya system är lite knökiga i början så om du är osäker så kan du åtminstone vänta till 10.5.2. Å andra sidan så verkar problemen till mångt och mycket bero på vad du har innan och på vilket sätt du uppgraderar. Kör absolut INTE bara en uppgradering av befintlig Tiger utan kör helst en formatering och helt nytt system. Sen flyttar du tillbaka ditt gamla konto antingen manuellt eller via Apples Flyttverktyg (från en backup som jag förutsätter att du tar innan). Då funkar Leopard riktigt bra tycker jag. Det finns funktioner som jag saknar så fort jag sätter mej med en Tigermac...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 14:12

Det är ju krångligare att ställa in hur filerna i en mapp ska visas nu, listvy, symbolvy osv. Det finns även en bugg, om man använder back-pilen-knappen i finder så visas mappen man går tillbaka till i samma vy som mappen man var i, även om man har kryssat i att den alltid ska visas på samma sätt.

Extremt irriterande eftersom jag har en mapp med 59 mappar i som ska visas som listvy, och dessa mappar innehåller bilder som ska visas som symbolvy. Då måste jag öppna varje bildmapp för sig, välja symbolvy, cmd-j och kryssa i "visa alltid som symbolvy", 59 gånger, varje mapp för sig. IDIOTISKT!!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-12-26 15:36

Ja jag är ju mer lagd åt att göra en helt ren installation och tanka ner alla program jag behöver i efterhand.
Ja ja, vad gör man. Är det det som krävs så har man inget val.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-12-26 15:40

Vilka är dom funktioner du tycker har gjort ditt användande bättre och lättare?

Just nu är ju stabiliteten jag upplever hos Tiger fantastisk och jag vet inte om dom nya funktionerna är värda den kompromissen. Så att säga.

Nej, hellre Leopard än Vista.Biljoner gånger om. Däremot verkar mitt macbooksystem lagga rejält på sistone. Jag har visserligen bara intel gma-grafikkort av typ 950 (64 mb ram), men... jag vet inte... Jag upplever att Apple tillhandhåller helhetslösningar. Det de säljer sina system med börjar fungera åtminstone flytande. Visserligen köpte jag min dator innan Leopard kom (september 2007) och uppdaterade senare, men innan speed-bumpen på macbooken kom i höstas kunde man ju få leopard som en side-order att sedan installera sin macbook på) Sen att programmen man installerar kan hacka, är ju från program till program. Jag upplever att Leopard saknar snabbheten och responsen i hela sitt GUI, dock. Något som Tiger nästan aldrig hade problem med. Jag ska köpa en hårddisk och genomföra en backup; Dock inte med alla inställningar. Vill ju inte ha med eventuella sjukdomar från den tidigare konfigurationen. Den obekväma frågan och svaret kan vara att tiger ÄR snabbare på macbook (september 2007-versionen) än Leopard. Kanske p.g.a grafikkortet....

Bevaka tråden