Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om buggar i Leopard

Tråden skapades och har fått 399 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-14 23:25
Ursprungligen av Jogin:

Min Leopard måste vara välsignad eller nåt, för jag har inga som helst problem med den.

Hmmm, din Leopard kanske skärper till sig extra för att få komma med på din jul-avatar

Ursprungligen av Jogin:

Min Leopard måste vara välsignad eller nåt, för jag har inga som helst problem med den.

Det beror ju också på vad man vill att den skall göra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-15 10:09
Ursprungligen av the örjan:

Det beror ju också på vad man vill att den skall göra.

Ja, eller så beror problemen på SBT.

Ursprungligen av Jogin:

Ja, eller så beror problemen på SBT.

Hmm... Få se nu.. Skit Bakom... Spakarna brukade jag säga förut.
T.. Tangenterna?

Ursprungligen av the örjan:

Hmm... Få se nu.. Skit Bakom... Spakarna brukade jag säga förut.
T.. Tangenterna?

En modern variant kan vara Skit Bakom Skärmen, då slipper man tumma på förkortningen SBS

Fast iofs sitter man framför skärmen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 22:19
Ursprungligen av Jogin:

Min Leopard måste vara välsignad eller nåt, för jag har inga som helst problem med den.

Samma här, men det beror nog mer på att jag backup-formatera-installera än välsignelse.
Tänk vad intressant det skulle vara om man kunde ta en användare med massor med problem. En som klagar på att Mac OS X 10.5 är buggigt och halvfärdigt. Ta en kopia av hans dator som det ser ut idag.
Vänta tills Mac OS X 10.5.10 kommit ut. Installera det på samma dator och se om felen finns kvar. Men även installera ett fräsht system och se hur många av buggarna som finns där.

Citat:

Jag har precis bytt till Mac och har nu ett problem som jag inte hade för ett par dagar sedan. Runt allt jag klickar på ex länkar markeras med en svart ram denna ram flyttas om jag tabbar. Om jag klickar på en länk så markeras denna.

Ex: om jag ex klickar på mac på denna sida så markeras den länken och sedan följer rutan med när jag skrollar ner på sidan... Vet inte hur jag blir av med denna irriterande ruta...

Citat:

Kolla inställningarna för Safari, för det är väl Safari du använder? Under Avancerat kan man bocka för att "Tryck tabb när du vill markera olika objekt....". Avbockar du den så slipper du markeringsrutorna!

Ja rutan är tyvärr med överallt...Safari har inte aktiverat "tryck tab när du vill markera oika objekt.

Ha ha!:D

Hela Skivverktyg är en bugg i 10.5.1

Reparera Skivbehörighet som nu visar 9 Varningsmeddelande mot tidigare 1.

Ursprungligen av Pocahontas:

Reparera Skivbehörighet som nu visar 9 Varningsmeddelande mot tidigare 1.

Hos mig funkar programmet bättre än tidigare. Kan du beskriva dina problem lite mer detaljerat?

Så här ser det ut, visat i annan tråd

http://www.99.se/attachment.php?attachmentid=14213&d=1195206332

Ursprungligen av Pocahontas:

Så här ser det ut, visat i annan tråd

http://www.99.se/attachment.php?attachmentid=14213&d=1195206332

Är nästan helt säker på att det inte är ett problem med Skivverktyg per se utan har att mer göra med Programuppdatering. Installera den fristående uppdateringen så bör de försvinna.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-16 13:18
Ursprungligen av thevil:

Är nästan helt säker på att det inte är ett problem med Skivverktyg per se utan har att mer göra med Programuppdatering. Installera den fristående uppdateringen så bör de försvinna.

Åtta minuter.
En rad med felmeddelande.

Yes!!

Ursprungligen av thevil:

Är nästan helt säker på att det inte är ett problem med Skivverktyg per se utan har att mer göra med Programuppdatering. Installera den fristående uppdateringen så bör de försvinna.

Visst var det så!
Har du problemet med remote desktop filen?
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306925

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-16 15:04
Ursprungligen av EricBradley:

Visst var det så!
Har du problemet med remote desktop filen?
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306925

En enda varningens rad Futtigt! Vad tror ni om det här från senaste rättighetsreparationen?:

Reparerar behörigheter för ”SystemHD”
Varning: SUID-fil ”usr/libexec/load_hdi” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DiskManagement.framework/Versions/A/Resources/DiskManagementTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DesktopServicesPriv.framework/Versions/A/Resources/Locum” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Install.framework/Versions/A/Resources/runner” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/readconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/writeconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”usr/libexec/authopen” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/OwnerGroupTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Behörighetsreparation slutförd

Hallelujah!

Jag hade av misstag aktiverat voice controll... hittade det i en annan tråd. Men tack ska ni ha..

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-16 13:38
Ursprungligen av Schnaas:

Jag hade av misstag aktiverat voice controll... hittade det i en annan tråd. Men tack ska ni ha..

HAr jag förstått det rätt att Voice kontroll aktiverad ger rutor i Safari?? Och att du na avaktiverat den och problemet är löst??

Ical problem

Jag har problem med Ical i leopard. Jag har fört över min kalender från min ericsson telefon via bluetooth (sync funkar inte med den modellen). När jag lägger in den kalendern i Ical så syns alla poster helt normalt. Men så fort jag stänger ner Ical så har de försvuinnit vid nästa uppstart.

Jag har även försökt att göra en säkerhetskopia av Ical och starta från den men de kommer inte med då helelr. Inte heller när jag försöker synka kalendern till Iphone kommer de med.

Nås som varit med om detta eller har en lösning på mitt problem? /mvh John

Ursprungligen av John White:

Jag har problem med Ical i leopard. Jag har fört över min kalender från min ericsson telefon via bluetooth (sync funkar inte med den modellen). När jag lägger in den kalendern i Ical så syns alla poster helt normalt. Men så fort jag stänger ner Ical så har de försvuinnit vid nästa uppstart.

Jag har även försökt att göra en säkerhetskopia av Ical och starta från den men de kommer inte med då helelr. Inte heller när jag försöker synka kalendern till Iphone kommer de med.

Nås som varit med om detta eller har en lösning på mitt problem? /mvh John

Har precis samma problem, vilket inte hjälper dig, men du är i alla fall inte ensam

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-16 15:17

Är det bara jag som efter uppdateringen till 10.5.1. märker att alla administratörskonton har nollställts till "Standard"? Fan, jag måste säga att det suger rejält!!!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-17 13:02
Ursprungligen av hkim:

Är det bara jag som efter uppdateringen till 10.5.1. märker att alla administratörskonton har nollställts till "Standard"? Fan, jag måste säga att det suger rejält!!!

Hur gör jag för att fixa detta? Jag har inget administratörskonto!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 13:42
Ursprungligen av William N:

Hur gör jag för att fixa detta? Jag har inget administratörskonto!!!!

Jag sökte lite och fann denna lösning:

1. Starta om datorn genom att trycka ner CMD + S
2. Skriv /sbin/mount -uw / (var noga med mellanrummen); tryck return
3. Skriv passwd; tryck return (var noga med att skriva in ordentligt eftersom texten inte syns på skärmen)
4. Skriv reboot för att starta om datorn

Du kan därefter logga in som "root" och det lösenord du har angett. Du har då ett adminkonto och kan därefter uppgradera ditt gamla adminkonto.

Ursprungligen av hkim:

Jag sökte lite och fann denna lösning:

Sånt gillar vi skarpt!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-17 15:28
Ursprungligen av hkim:

Jag sökte lite och fann denna lösning:

1. Starta om datorn genom att trycka ner CMD + S
2. Skriv /sbin/mount -uw / (var noga med mellanrummen); tryck return
3. Skriv passwd; tryck return (var noga med att skriva in ordentligt eftersom texten inte syns på skärmen)
4. Skriv reboot för att starta om datorn

Du kan därefter logga in som "root" och det lösenord du har angett. Du har då ett adminkonto och kan därefter uppgradera ditt gamla adminkonto.

Toppen! Hittade även denna lösning för dem som inte gillar terminalen...

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306876

Ursprungligen av William N:

Toppen! Hittade även denna lösning för dem som inte gillar terminalen...

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306876

Perfekt. Finns till och med på svenska:

Mac OS X 10.5: Administratörsanvändare ändras till standard

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-17 18:45
Ursprungligen av hkim:

Är det bara jag som efter uppdateringen till 10.5.1. märker att alla administratörskonton har nollställts till "Standard"? Fan, jag måste säga att det suger rejält!!!

Ser ut att vara slumpmässig (eller så), för min MacBook Pro hade ett oförändrat admin-konto efter uppgraderingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 11:03

Problem med drivern till Sonnet Tempo eSATA Express 34

... och egentligen alla kort som innehåller Silicon Images chipset 3132. Någon ljusning verkar inte finnas. Lite beroende på konfiguration tycks felrapporterna omfatta alltfrån filförlust till systemkraschar. I min konfiguration med en LaCie Two Big Disk på 1TB så fungerar eSata ok men det lustiga är att filerna på LaCie disken inte längre tar omvägen via Papperskorgen när jag väljer att radera. Findern rapporterar prompt att filerna måste tas bort permanent. Liknande problem har jag alltså inte med den interna hårddisken.

För er som förlitar sig på eSATA anslutningar så kan det vara läge för ett varningens finger. Den senaste uppdateringen medför inga förbättringar. Jag har mailat till LaCie och Sonnet och ingen av dem var villiga att ge något svar (ännu)...

Kurragömma med filtillägg

  1. Högerklickar en fil med dolt filtillägg (filändelse) och väljer "Visa info"

  2. Avmarkerar "Göm tillägg" så att filtillägget syns

  3. Markerar filen, trycker Enter, raderar filtillägget.

  4. Högerklickar och väljer "Visa info", filtillägget är kvar och åter dolt.

Om jag däremot tar bort filtillägget genom redigera det under "Namn och filtillägg" i "Visa info"-fönstret får jag en bekräftelseruta och filtillägget försvinner.

Senast redigerat 2007-11-19 20:08

Kan inte bränna dvd eller cd!

När jag var hemma i Sverige igår så köpte jag leoparden. Trodde verkligen det skulle vara något men jag tycker den suger så här långt. Jag hade en jätte viktigt leverans idag och skulle bränna två DVD skivor, Fedex stod vid dörren och väntade, men drog. Har aldrig haft problem med det förut, men nu så ville den inte. Det står bara att den inte kan kalibrera lasern och sen ett tekniskt fel meddelande. Har suttit hela dagen och surfat runt och det verkar vara fler som har samma problem men ingen bra lösning. (iaf ingen som funkat för mig). Är det någon som har ett tips eller lösning? Jag har en pro book 15" precis ett år gammal...

Tusen tack på förhand!!!!

Bevaka tråden