Är det inte god ton att tala om hur det gick? :)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Som ni kanske vet lägger jag lite tid att i detta forum skriva svar på frågor om FileMaker. Det roliga med det är förstås att man kan hjälpa någon och jag tycker förstås att den personen som fått hjälp och förslag på lösningar skall rapportera tillbaka hur det gick, så att övriga läsare på forumet vet vad som fungerar och inte fungerar. Att säga tack för hjälpen tycker jag också hör till god ton och det gör de flesta men inte alla, vilket jag tycker är konstigt.

Här är ett antal trådar där inget har hörts på en tid och återrapporteringen inte har gjorts av frågeställaren.

Jag tycker frågeställarna borde svara på vad som fungerat men jag vill samtidigt inte bumpa en massa trådar.

Vad tycker ni som läser detta skall göras åt saken?

Spara emails till FileMaker Pro ifrån mail (30 dagar sedan senaste inlägg frågeställare)
http://www.99.se/filemaker/225146-spara-emails-till-filemakerpro-ifran-mail.html

Atomatisk gruppering och förkortning (2 dagar)
http://www.99.se/filemaker/227338-automatisk-gruppering-foerkortning.html

Portal i portal (15 dagar)
http://www.99.se/filemaker/226344-portal-i-portal.html

Råd inför Filemakerprojekt (14 dagar)
http://www.99.se/filemaker/226553-rad-infoer-filemakerprojekt.html

Söka i relaterat register (25 dagar)
http://www.99.se/filemaker/225485-soeka-i-relaterat-register.html

Datumfältet visar fel datum (>30 dagar)
http://www.99.se/filemaker/224697-datumfaeltet-visar-fel-datum.html

Problem med ett länkat bildregister i blandad miljö (>30 dagar)
http://www.99.se/filemaker/224475-problem-med-ett-laenkat-bildregister-i-blandad-miljoe.html

Filemaker 7 fryser vid fjärröppna (> 60 dagar)
http://www.99.se/filemaker/222412-filemaker-7-fryser-vid-fjaerroeppna.html

Skicka SMS från FileMaker (> 60 dagar)
http://www.99.se/filemaker/222125-skicka-sms-fran-filemaker.html

Slumpa (> 60 dagar)
http://www.99.se/filemaker/222052-slumpa.html

Ursprungligen av Taz_1999:

Normalt brukar jag radera mina egna trådar när de inte leder någon vart, men så blev det visst inte i det här fallet. Vad kan man säga? Det var lågprioriterat, jag klarade inte av det själv, ingen kunde/ville hjälpa till hela vägen och det var inte aktuellt att betala konsultarvode...

TZW - att förvänta sig att andra skall lösa hela problemet från ax till limpa är väl inte rimligt? Men tack för att du hörde av dig om dena tråd och klarade ut hur det låg till.

Om frågan du hade dyker upp igen lite högre prioriterad så skriv en rad i tråden så kan jag förklara hur det där med köra Applescript inifrån FM fungerar i all korthet.

Senast redigerat 2007-10-26 16:57

Detta gäller generellt - inte enbart för FM

Förutom att det tillhör god ton och säkert leder till en trevligare atmosfär att tacka så hjälper en återkoppling när man som jag använder tidigare diskussioner som en kunskapsbank vid problemlösning. Jag är inte så avancerad användare så de flesta av mina problem har folk redan stött på och fått hjälp med.

Hur man ska lösa det (läs: uppfostra medlemmar) vet jag inte men det kanske finns andra som har idéer!

Man har fullt upp med mycket annat så i mitt fall har jag inte kommit på en fungerande lösning men inte heller lagt ned någon större tid heller. Och det är väl kanske just det som är lite specifikt med FM, man har vision om hur något skall se ut eller fungera men har inte kompetensen att fixa det och låter det vila. Därav kanske det inte blir något svar på hur det gick. Jag kan förstå att det kan kännas surt för dig då ett svar när det gäller FM kräver ett stort engagemang från din sida. Har själv funderat på att anlita någon som fixar till den funktionallitet jag skulle önska, men risken är att om man byggt fel från grunden så blir det en för dyr lösning.
Dina svar uppskattas nog av alla även om du inte alltid får det tack du förtjänar!

Snoopy: Visst är det så att andra saker kommer ivägen och man tar sig inte tid att svara, men å andra sidan, vilket väl är min poäng, om man tagit sig tid att skriva en fråga, någon har tagit sig tid att svara, så borde man tycker jag visa respekt för andras nedlagda tid och helt enkelt ta sig tid. Har man inte tid att både fråga, läsa svar och rapportera tillbaka, så kanske man inte skall fråga alls?

Men det är klart att du har rätt i att det ligger ett värde i att frågorna och svaren finns ändå och det är också roligt att du tycker att jag förtjänar tack.

Men jag kollar ju förstås när jag svarar på en ny fråga hur tidigare frågor svar från samma person har hanterats. Så om personen tex inte återrapporterade, sade tack osv eller i övrigt fånade sig (vilket har hänt förstås), så har jag andra saker att göra och andra personer att hjälpa. Jag gör ju det här för mitt nöjes skull så...

Taz_1999 du får ursäkta att jag blandar in mitt eget intresse (att kunna leta i gamla svar) men jag tror att de kan kombineras eftersom jag också anser att ett tack påverkar stämningen på hela forumet.

Skulle en markering/knapp "det löste mitt problem" kunna hjälp till. Själv gillar jag de fora som har det - kanske för att det underlättar letandet. Om man "måste" markera så kanske man samtidigt "kommer på " att man bör skriva ett tack.

En idé som jag inte vet om den är genomförbar

På senare tid, när jag har fått hjälp med ett problem, så har jag "tackat" genom att ge medlemmen en "99supporter"-uppgradering för 30 kronor.
Det tycker jag är ett bra sätt som dels ger 99.se pengar och medlemmen reklamfritt i 3 månader.
I nuläget så finns det ingen sådan automatisk funktion (betala en 99supporter åt någon annan än till sig själv) så jag har löst det genom att kontakta en admin.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 14:37
Ursprungligen av Martin Pettersson:

På senare tid, när jag har fått hjälp med ett problem, så har jag "tackat" genom att ge medlemmen en "99supporter"-uppgradering för 30 kronor.
Det tycker jag är ett bra sätt som dels ger 99.se pengar och medlemmen reklamfritt i 3 månader.
I nuläget så finns det ingen sådan automatisk funktion (betala en 99supporter åt någon annan än till sig själv) så jag har löst det genom att kontakta en admin.

Wow!!
Ställ en fråga som jag kan hjälpa dig med

Yes!!

Taz:
Du har rätt, vill bara tillägga att en av orsaken kan vara kulturen på nätet. Många anser att allt på nätet är gratis och man tar för givet att om man frågar så får man svar (vilket man också oftast får) och där tar det slut. Vaddå tacka?!

Jo, det hör väl till god ton och det är ju roligare att höra hur det gick än att det bara blir tyst. Roligast är förstås att få helt nya trådar skapade där trådskaparen berättar om vad hjälpen betydde för henne.

Men jag tror inte att det går att påverka så mycket. En del svarar och en del löser sitt problem och glömmer sedan bort att tråden ens finns där.

Nu är det väl iof lite skillnad på trådar om FM och generella Mac-problem som jag oftare svarar på frågor i och i en tråd som handlar om ett lite större eller längre projekt så borde det ju vara enklare att svara än i en tråd där trådfrågaren har panik över att exempelvis en utskrift inte funkar i just den här sekunden.

I de trådar där jag har lagt ner mycket tid, kraft för att undersöka problemet eller själv av någon anledning är intresserad av ifall lösningen fungerar eller inte så brukar jag skriva det i svaret.

Men, oftast så får man nog nöja sig med att själv inse att man har gett ett bra svar med en möjlig lösning och hoppas att trådfrågaren också förstod det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 21:44

Jag kan utan vidare erkänna att jag ofta glömmer att avsluta tråden med hur det gått och tacka för hjälpen.
Pinsamt, men så är det ibland.
Inge illa ment....

Yes!!

1
Bevaka tråden