Blir galen av ryktena - Köpa MB?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har alltid kört PC och har på sista tiden använt mig av Acers Ferrari-serie men nu strejkar min ögonsten och jag har börjat titta på Mac. Eller börjat titta är fel ord..jag har bestämt mig! I'm a Mac.

Jag har ekonomi och behov av en MB high-end, den vita.. Man blir ju inte mindre sugen när man läser om nya OS! Men...jag läser samtidigt om rykten för en evt uppdatering av MB. Vad ska jag ta mig till? Jag är inte i kris-behov av en ny laptop men samtidigt är man ju så himla sugen.

Hur länge ska jag vänta innan jag köper, tycker ni?

När jag väl köper - ska man köpa genom AppleStore med CSN-rabatten, är det billigast och bäst? Eller? Är det något spec tillbehör ni tycker man skall köpa med en gång? Funderar på BT-musen?

Vänliga hälsningar,

Oliver Wide-Swensson

Jo, jag vet..men det kan ju betyda att det händer ngt efter jul, right?

I början av januari så flyttar jag till London för att studera där i ett halvår och då är jag i stort behov av en laptop som fungerar utan en massa tjafs och bekymmer. Så då måste väl Mac vara sisådär 10^393948 ggr bättre än PC, right?

Ursprungligen av oliverwide:

I början av januari så flyttar jag till London för att studera där i ett halvår och då är jag i stort behov av en laptop som fungerar utan en massa tjafs och bekymmer. Så då måste väl Mac vara sisådär 10^393948 ggr bättre än PC, right?

Köper du en helt ny version av MB efter jul så kan du ju råka ut för så kallade barnsjukdomar på den, alltså grejer som Apple har missat att fixa i den första upplagan, sådant som brukar fixas i version 2.

Köper du versionen som finns nu har du kanske större chans att slippa sådana problem.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-25 17:18

När du än köper så kommer en speedbump sex månader senare. Just nu tror jag inte något annat än just speedbumps är aktuella. Köp du bara, du kommer bli sjukt nöjd, oavsett vad som händer hos AppleStore därefter.

Som nämnts tidigare, köp nu så du hinner göra dig hemmastadd och bekväm med din nya "älskling" innan du ska över till england. Det som jag rekomenderar som en given upgradering är mer ram-minne, satsa på 2 x 1 GB så visar maskinen sin fulla potential, annars går den bara på "halvfart". Men köp ram-minne av en lokal handlare det blir mycket billigare än hos Apple. Minnet ska vara SO-Dim DDRII pc667. Monteringen är löjligt enkel och beskrivning finns både i medföljande manualen till datorn och under batteriet. Det är alltså samma sorts minne som i nya PC-laptopar. Lycka till;)

Det är aldrig rätt tillfälle att köpa nåt.

Köp och var glad, sen får man gråta den dag de kommer nåt nytt..

Mac är alltid bättre än PC. Dessutom vet vi (jag) inte mer än du - vad gäller ryktena.. Köp å var glad!

Jag tror det kommer en ny i november, andra håller inte med.

Här är aktuell ryktesdiskussion: "Speedbumpad" MacBook i november?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-25 21:01

Jag har ekonomi och behov av en MB high-end, den vita..

Den vita MacBooken är snygg. Dock kan den vita plasten "gulna" eller lättare blir smutsig. Givetvis är detta inte vanligt. Har ingen personlig erfarenhet. Kolla gärna även på den svarta varianten.

Man blir ju inte mindre sugen när man läser om nya OS! Men...jag läser samtidigt om rykten för en evt uppdatering av MB. Vad ska jag ta mig till? Jag är inte i kris-behov av en ny laptop men samtidigt är man ju så himla sugen.

Hur länge ska jag vänta innan jag köper, tycker ni?

De så kallade "speedbumps" eller uppgraderingarna kommer 1-2 gånger per år. Så om du vill ha en MacBook, köp den senaste och var som ett barn på julafton. Ska du vänta och se om det kommer något väldigt extra och unikt, så kan du vänta på obestämd tid.

När jag väl köper - ska man köpa genom AppleStore med CSN-rabatten, är det billigast och bäst? Eller?

Ja, har du CSN-rabatt så är det ju väldigt bra. 10% är ju trots allt tio procent. Det är ju det näst bästa efter ett företagsinköp, där man kan dra av momsen.

Är det något spec tillbehör ni tycker man skall köpa med en gång? Funderar på BT-musen?

Något som är väldigt bra är att köpa ett externt tangentbord, mus och ett datorställ. När du är hemma, så kan den fungera som en stationär dator. Och när du är på resande fot eller i skolan, så gör den även då sitt jobb. Andra fördelar med att ha denna uppsättning hemma, är att du sliter mindre på laptopens tangentbord och musplatta.

Oavsett när, var och hur du köper din Mac, lär du bli väldigt nöjd.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-25 21:04

Analyser kan suga min XXX, jag säger köp när du är sugen! Det är det enda rätta. Det finns inget "köp och var evigt ekonomiskt nöjd med ditt val" i datavärlden. Om den nya modellen kommer om en månad eller om tre... det är samma skit. Om datorn räcker till det du vill ha, köp den. Och köp den nu.

Morgondagen är en illusion - varje morgon jag vaknar upp, är det "idag".

Tack för alla svar.. Det är nästan så jag måste beställa inatt. När tror ni Leopard installerade MacBooks dyker upp i Apple Store, imorgon (26:e)?

Beställ nu, bara du är medveten om att risken är överhängande för en ny MacBook i november. Jag skulle hellre vänta när en ny modell kan vara så nära, men det är ju jag det, jag ser att andra här inte håller med

Ryktena har ju inte heller direkt sagt någonting utöver att det ska röra sig om en speedbump, så då finns det inte så stor anledning att vänta med ett köp. Om det hade varit stora grejer på gång hade det kanske stått mer om Penryn, LED-backlight, Santa Rosa osv.

Köp och var glad. Du får ju Leopard med för tusan.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Köp och var glad. Du får ju Leopard med för tusan.

He he, det är som dom där två figurerna som viskar en öronen på folk i tecknade serie, en ängel och en djävul som ger olika råd... (Osagt vem som är vem )

Hur lång leveranstid är det fr AppleStore (med CSN-rabatt om det har ngn betydelse)?

Jag är grymt sugen på att köpa en MB, men jag väntar och ser vad som händer i november. Skulle ju kännas lite surt om det kommer en ny direkt efter. Men hur är det med CSN-rabatten, gäller den bara fram till 30 oktober precis som ipodrabatten man får vid macköp eller gäller den längre?

CSN-rabatten gäller även efter 30 oktober, antar jag. MB+iPod (Back to school)-rabbaten tar väl slut för att det var en kampanj för studenter i början av skolåret. Annars är det ju 10% rabatt på Apple Store via CSN.

Aha okej perfekt då kan jag ju köpa mig en ipod i usa när jag är där över jul annars gäller det imorgon alltså, enda chansen att knipa både nya macbooken och få rabatten på en ipod.

Nu har jag lagt en beställning på den stora, vita MB + Office! Nöjd..

1
Bevaka tråden