Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! VOB->DV OK, iMovie vill inte importera

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-25 12:15

Hej!
Nu är jag snurrig i skallen av detta, kolla lite i en annan tråd om ni vill:
VHS till DVD

Nu har jag lyckats skapa en DV film från VOB och den (DVn) går utmärkt att spela upp i VLC. Filen blev ca 23 GB stor och jag har försökt att importera den i iMovie5.0.2 (111). Den kraschade ett par gånger och sist låste den sig. Efter ett tag så tvångsavslutade jag och trodde att det blev fel igen.

Tydligen så har jag bara avbrutit mitt i importen eftersom ca 1 timme har kommit in - och hamnat i Paperskorgen?! JAg har inte bestämt det utan drog bara filmen till en av rutorna där klippen ska vara först. I vilkett fall så gick det tydligen men jag skulle ha väntat.

Jag vill fråga här om ni ev. tycker att man kan exportera VOB till Mpeg4 istället, blir filen mindre då och hur är det med kvalitetsförlust? Jag har köpt Apples Quicktime MPEG2 player som jag använde med MPEG Streamclip (tack för tipset i en av de andra trådarna) så jag kan välja om jag vill köra VOB till DV eller annat format.

Jag vill använda iMovie till att skapa kapitel i den långa filmen och skicka den sedan till iDVD & bränna.

Tack!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-25 22:09

Problemen jag skrev om hade jag när jag försökte göra konverteringen och importeringen i iMovie på min Powerbook. iMovie var alltså version 5.0.2 och av någon anledning så gick det inte. Powerbooken är en Alu 15", 1.5 Ghz, 1,5 GB RAM

Väl hemma vid iMacen G5 med 512 MB RAM men med iMovie6 så gick allt som på räls. Den stora filmen gled in i iMovie och jag är klar med all redigering. Nu bränns skivan och jag är nyfiken på hur det kommer att funka sen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-26 13:45

Detta fungerade i en vanlig DVD-spelare, i mina Macar, på en PC som har Power DVD som default mediaspelare, men inte i Windows Media Player. På min PC på jobbet klagade den at man inte har alla codecs medan på min kollegas kom startbilden upp men låste sig efteråt.

Fins det någon inställning i iDVD som skickar något med under bränningen och som gör att man kan spela upp DVDn i alla datorer? En Microsoftapplikation - PowerPoint har denna inställning när man skickar till CD o jag uppfattade det rätt. Då borde Macar också ha det. Tycker jag

Anybody?

1
Bevaka tråden