Batteritid 5 mån MBP 100% batteri= 1.51 h

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har installerat 4 GB minne i min MBP och jag har börjat tro att det är något fel här. Kollar även i AKTIVITETSKONTROLLEN samt i Isat Pro ch ser att:

91%-98% på ett prosessnamn som är : MDIMPORT

vad är detta och hur "€%##" stänger jag av detta

När jag kollar lite djupare så ser jag att överordnad prosess är launchd (1) som innehåller 2713594 fel. Klickar jag på den så kommer det upp kernel_task (0) med 5570 fel. Klickar jag på den så kommer det upp 23149 fel !!

Efter att ha använt datorn mindre än det tog att skriva detta är nu batteritiden nere på håll i er:

1H och 11 min

Vad göra ?!

Trött,trött

Har funnit detta men vad kan jag göra för att få detta att sluta

mdimport -- import file hierarchies into the metadata datastore.

http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Reference/Manpages/man1/mdimport.1.html

When running top or another system activity monitor on your Mac with OS X, you may notice a process called mdimport which is taking up a lot of resources. What does it do?

mdimport is a crucial process for Spotlight, the OS X file indexing engine. It is short for "metadata datastore import", and whenever you create or copy new files to your Mac, this process kicks off. It imports file data into a database so that Spotlight can find the correct file when you perform a search.

From a Terminal command line, run "man mdimport" and all of the ways you can run mdimport will be displayed.

When you see mdimport, you are also likely to see LAServer running as well.

I think it's related to Spotlight. The spike is probably while it's
>> indexing.
>>
>
> Yes, it's Meta Data Import and is Spotlight doing it's indexing. I
> haven't had any trouble with it but one of my colleagues has. Getting
> more RAM helped (as it always does) but I think it might have been
> because he had some constantly changing folders containing thousands
> of text files.
>
>
>>
>> Whether you use Spotlight or not, I know of no way to turn it off.
>>
>> Welcome to Tiger.
>>
>
> Here is a shareware utility to turn Spotlight off & on
> <http://www.fixamacsoftware.com/software/spot/...> but if you
> are comfortable using Terminal, you can do it yourself
> <http://rixstep.com/2/20050528,00.html> although this description
> doesn't tell you how to turn it back on again if you change your mind!

OOBBSS !!

Finner INTE detta program/file på dessa länkar men det börjar att klarna lite nu i alla fall

Är det någon som har ett bra FÖRSLAG !!

Det är, precis som du själv redan kommit på, Spotlights innehållsindexerare. Den läser in allt som behöver indexeras för att hålla Spotlight-indexet à jour, och stannar när den är klar. Vid nyinstallation eller inkoppling av en extern disk med en massa filer på (som inte indexerats) kan det behövas någon timmes indexering men sedan är ju indexet skapat och då drar mdimport väldigt lite resurser. Du behöver alltså förmodligen bara vänta en stund så löser problemet sig självt.

Om du har stora mängder filer vars innehåll ofta ändras (t.ex. loggar och liknande), och du inte vill kunna söka igenom dem med Spotlight, är det en bra idé att stänga av innehållsindexering för de mappar/enheter som berörs. Under "Spotlight" i Systeminställningar kan du gå in och ange enheter som inte ska indexeras.

HIttade detta:

http://www.macintouch.com/tigerreview/spotlight.html

provade detta :

Endless or Incomplete Indexing

The 'mdutil' command can be used to completely erase the existing Spotlight index. The system then fully reindexes all local writable volumes. This is usually far, far faster than waiting for the "endless indexing" problem to resolve itself or using mdimport to update an index, and it appears to be the most effective fix for Spotlight woes.

To do this, open Terminal and type this command:

sudo mdutil -E /

///////////////////

Den kör nu som bara den och INDEXERAR OM ALLT

Vi får se hur det går efter detta

DETTA GICK INGE VIDARE !!!

Importer using too much memory (145 MB), hit critical threshold.

Vad gör jag NU ?!

Vad jag kan se på nätet ÄR detta ett kännt fel i OS X !!

Tänkte bara ge lite feedback:p

Det fungerade, batteriet ger nu över 3h 47 min:D

To do this, open Terminal and type this command:

sudo mdutil -E /

Lär datorn vara på under natten och nu är CPU belastningen 1/10-1/20 av vad den var förut och CPU tempen är 30 !! grader lägre !!

1
Bevaka tråden