iMac Alu vs MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-23 01:23

Hallå!

Sitter här med lite köpfeber men kan inte bestämma mig för om jag ska ta en iMac eller lägga till några tusen för att få en MacBook Pro + skärm.

MBP blir ju ett dyrare alternativ men är det värt det? Hur förhåller sig en MBP mot en iMac i ren prestanda? Jag har ganska dålig koll på grafikkort men vad man har hört så har iMacarna inte så mycket under huven på den fronten. Hur är korten i MBP?

Hur skulle en MBP 2.4 Ghz, 2GB RAM mäta sig mot en iMac 2.4 Ghz, 2GB RAM rent prestandamässigt? Finns det något som gör en bärbar långsammare som inte syns på specen?

En annan omtalad nackdel med iMac är ju skärmarna. Hur är det egentligen med 24"-modellen? Jag har hört att den är bättre än 20" men hur mycket bättre är ju frågan. Hur är betraktningsvinkeln t.ex.?

Tack på förhand!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-23 08:48

2.4GHz vs 2.4GHz. De är nästan samma maskiner. iMacen är en stationär bärbar nämligen.

Den stora skillnaden är grafikkortet. I en del tester vinner MBP, i andra iMacen.
Det går jämnt ut alltså. Men en 24" iMac är klart billigare än en MBP.

24" iMacen har en riktigt trevlig skärm, och 20"aren använder en helt annan skärmteknik, så dessa skärmar tävlar inte i samma klass.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-23 17:46
Ursprungligen av Sidde:

24" iMacen har en riktigt trevlig skärm, och 20"aren använder en helt annan skärmteknik, så dessa skärmar tävlar inte i samma klass.

Har du uppgifter vilken panelteknik resp. iMac använder möjligen?

Skillnaden ligger mest i att en Macbook Pro är bärbar. Prestandamässigt tror jag att de är ganska lika och grafikkortet är snäppet bättre på MB Pro men är det flera tusen kronor bättre? Nej.

Jag är inte så imponerad av skärmen på Macbook Pro... Det är väl jättebra... för en bärbar och bättre betraktningsvinklar än iMacens; att man kan välja matt är ju bra. Men om du ska köpa separat skärm så spelar det mindre roll.

Fortfarande är det så att iMacen har snabbare HDD och det ger lite utdelning men man kan välja snabb HDD till MB Pro om man betalar extra.

Frågan är mer... bärbar eller stationär?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-23 09:23

Har man stålarna så är det väl MacBook Pro + skärm som gäller...så klart.
Har man stålarna, men ändå tvekar och tittar även på en IMac - då är det iMacen som gäller - ty då behöver man inte bärbart - och behöver man inte kånka omkring på en dator så finns det ingen anledning att köpa bärbart.

Sitter själv med en MBP med 4BG ram, och jag måste säga att den uppfyller definitivt mina krav:D

Men som sagt, valet ligger i bärbart eller stationärt. Valet för mg var att kunna ta med mig maskinen samt platsbrist. Fast det kändes ändå inte som jag gjorde avkall på prestandabiten.

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-23 17:27

Grejen är den att jag har en macbook nu och är helt beroende av att ha en bärbar. Så valet står kanske mer mellan att behöva ha två datorer med allt vad det innebär eller sälja macbooken och få en enda dator som man kan använda som både stationär och bärbar. Men nu när jag fick veta att 24" har en bättre skärm så blev det lite annorlunda eftersom det var det som fick mig att börja titta på MBP från första början... Får ta och räkna lite mer på detta...

Tack för all info!

1
Bevaka tråden