Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt rekordkvartal för Apple

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 23:10

Det går bättre än någonsin för Apple. Under det gågna kvartalet såldes hela 2,1 miljoner Macar (34 % ökning), 10,2 miljoner iPodar (17 % ökning) och 1,4 miljoner iPhones världen över. Tack vare dessa ordrar kunde Apple ikväll redovisa en vinst på USD 904 miljoner - 67 procent upp från motsvarande kvartal förra året! Glädjebeskedet fick AAPL-aktien att gå upp till rekordnoteringar kring USD 185 / aktie under eftermarknadshandeln.

Jobs är glad att kunna presentera de svarta siffrorna, samtidigt som han ser fram emot en bra julförsäljning:
-We are very pleased to have generated over $24 billion in revenue and $3.5 billion in net income in fiscal 2007, skriver Jobs i ett nyhetsmeddelande på Apples webbplats.
-We’re looking forward to a strong December quarter as we enter the holiday season with Apple’s best products ever, fortsätter han.

Mer info här.

Senast redigerat 2007-10-23 00:18
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-22 23:26

Över alla förväntningar.. som vanligt då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 23:49

Nytt rekordkvartal för Apple

-...vi kanske inte är en minoritet så länge till!!

Tror d blir pensionspar i Apple för min del nu...

http://www.apple.com/pr/library/2007/10/22results.html?sr=hotnews.rss

Sjuka siffror. Har slagit ihop trådarna och kapat ditt inlägg Acke (för att få en längre ingress på förstasidan).

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 00:24

Rolig att se sådana här siffror när man var med Apple genom de svåra åren. Apple låg mer illa till än vad många kanske förstår. Tänk vad mycket som var fel med Apple då och hur lite som de gör fel nu för tiden. Folk kan klaga på iPhone-låsning, Logic 8 som aldrig kom osv men det är småpotatis mot vad som kunde få pågå förr om åren.

Jag kommer osökt att tänka på David Platt som i juni sade:

Sell your Apple stock now, while the hype's still hot. You heard it here first.

Mm, tack Platt för ditt fina råd och insikt i hur saker och ting fungerar...

Inte för inte så blev han också utnämnd till iPhone Doubter of the Year

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-23 01:20

Nästa sommar kommer man tydligen att bygga en Apple Store i Beijing, first in China.

Ursprungligen av boris91:

Nästa sommar kommer man tydligen att bygga en Apple Store i Beijing, first in China.

På tiden - man kan ju i nuläget inte köpa BTO (Built To Order) i Kina. Lätt ironiskt då det trots allt är i Kina man bygger maskinerna...

(Sitter själv i Beijing med en G5 2x1,8 med det uschla Nvidia 5200-kortet istf ett ATI 9600 då man fick/får ta det som finns i grundutförande. Har inte lyckats övertala IT-nissarna att köpa ett bättre kort att skruva i min maskin nu i efterhand.)

34% tillväxt.

400 000 fler macar jämfört med alla andra tidigare kvartal, trots att Leopard är precis runt hörnet.

*gnuggar ögonen*

Ursprungligen av Redglittercoffin:

400 000 fler macar jämfört med alla andra tidigare kvartal, trots att Leopard är precis runt hörnet.

Jag tror de som väntar på Leoard har en ytterst marginell påverkan. Jag skulle tro att den allra största andelen bara är vagt (om ens det) medvetna om att Leopard kommer och att man kan kanske borde vänta så man får det på köpet. Lägg därtill den kategori som laddar ner det istället. Så de som verkligen aktivt skjuter upp sitt inköp för att slippa köpa Leopard separat är nog en mycket liten grupp.

Ursprungligen av Jogin:

Helt otroligt, alltså, många sitter ju och väntar med att köpa efter Leopard-releasen nu, och då gör Apple ändå ett rekordkvartal!? Shit, då undrar man ju vad som händer nästa kvartal!

Som sagt, jag tror inte det är speciellt många, totalt sett. Ta bara alla som köper för att ha en dator för skolan under hösten, dom kan inte vänta till oktober för Leopard.

Däremot kan du nog räkna med nästa kvartal blir grymt ändå eftersom det är "holiday season". Speciell iPod/iPhone kommer att sälja extremt bra fram till jul.

Ursprungligen av Adrian B:

Så de som verkligen aktivt skjuter upp sitt inköp för att slippa köpa Leopard separat är nog en mycket liten grupp.

Det är riktigt och det är en poäng som framkommer alltför sällan i sammanhang som 99.se och andra forum. Ibland behöver vi nog en påminnelse om att vi inte är vanliga konsumenter

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det är riktigt och det är en poäng som framkommer alltför sällan i sammanhang som 99.se och andra forum. Ibland behöver vi nog en påminnelse om att vi inte är vanliga konsumenter

Precis! Ta bara den smått fantastiska siffran att över 50 procent av macarna som sålts i Apples affärer har köpts av folk som aldrig haft mac förut. Något säger mig att det är rätt få av dom som är insatta i lanseringen av Leopard

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-23 10:01

Helt otroligt, alltså, många sitter ju och väntar med att köpa efter Leopard-releasen nu, och då gör Apple ändå ett rekordkvartal!? Shit, då undrar man ju vad som händer nästa kvartal!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-23 10:11

Köpa Apple aktier nu då inför Q4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 11:07

Skulle vara intressant och veta hur många av de nya macarna som folk använder annat än osx på? Vet att det inns liknande trådar som denna men detta är ju ett upp för tex microsoft också, kanske inte så mycket för windows men office garanterat.

Rätta mig om jag har fel nu, men Microsoft har väl rätt stora andelar Apple aktier dessutom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 11:20
Ursprungligen av svindyr:

Rätta mig om jag har fel nu, men Microsoft har väl rätt stora andelar Apple aktier dessutom?

Jag rättar dig. Inte längre, de har sålt av dem för länge sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 11:25
Ursprungligen av acke:

Jag rättar dig. Inte längre, de har sålt av dem för länge sedan.

Rättad och klar, tack!

Var på en ett Microsoft event nyligen där jag fick siffran att det dagligen används 800 Miljoner Office licenser (då pratar vi inte om alla hemma nissar som använder någon snusk & fusk version hemma för att kika på excell blad.

My god...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-23 11:25
Ursprungligen av svindyr:

Skulle vara intressant och veta hur många av de nya macarna som folk använder annat än osx på?

En promille kanske? Ännu mindre?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-23 18:33

Fett kul att det går bra för Apple! Hoppas på en fortsatt växning!

Lite OT men ....
Är det någon här som äger AAPL-aktier?
Då måste man väl öppna ett aktiekonto i staterna, vilket kostar det också.
Hur som helst så skulle man väl ha köpt för nio år sedan om man hade velat tjäna ordentligt på det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-23 22:41

Man måste inte alls öpnna ett konto i staterna, det går alldeles utmärkt att handla via Nordnet eller din bank till exempel.

Kan rekommendera Avanza.se för handel med AAPL-aktier. Fungerar, riktigt, riktigt smidigt.

/M

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-23 22:48

Går det så här fort och om det inte blir några hinder på vägen stiger aktien lätt till $400+ om ett par tre år. Fast det kommer ju en rekyl runt $200-gränsen, men den lär man ju överleva.

Jag hade en klasskamrat under universitetstiden köpte Apple-aktier för typ 10.000 kr. Detta var 96-97 tror jag. Kan tänka mig att dom växt rätt bra i värde om han har kvar dom fortfarande...

Han var förövrigt en av klonanvändarna som blev blåsta av Apple (ni som är nya i leken: under en period på nittotalet tillät Apple andra företag att tillverka Macintosh-kloner).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-23 23:38

Kloner är skumma, vare sig det handlar om människor, andra djur eller datorer. Inte bra!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-10-24 22:46

Apple är en vinnare +3400% på 3-4 år ..
och som sagt deras slogan ; VI SKALL BLI VÄRLDENS BÄSTA PC..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-25 00:02
Ursprungligen av Trisen:

Apple är en vinnare +3400% på 3-4 år ..
och som sagt deras slogan ; VI SKALL BLI VÄRLDENS BÄSTA PC..

Hur menar du? Skulle Apples aktier ha stigit 3400% på 3-4 år och var kan man läsa om den sloganen, har jag aldrig hört förut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-31 18:30

Enligt DI har aktien AAPL ökat från ca: USD 8 till 189. Det blir ~2360% det är ju ganska bra det me..:D

www.di.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 20:43
Ursprungligen av ernsth:

Enligt DI har aktien AAPL ökat från ca: USD 8 till 189. Det blir ~2360% det är ju ganska bra det me..:D

www.di.se

Ja tydligen. INgen aning om att den var så långt nere så kort tid sedan.

1
Bevaka tråden