Backup/kopiera vissa filer?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Vill kopiera alla mina mail och adresser, + favoriter från safari innan jag gör en ominstallation av os x. Vart hittar jag filerna etc eller på vilket sätt är det bästa sättet så att jag inte forlorar några mail etc etc.

Tack!

Att först klona hela dsken är ju ett alternativ. Då behålls _allt_ och du kan även boota från den (om du inte kör med INtel-processor måste det då vara FireWire-anslutning), Kloning görs med SuperDuper eller CarbonCopyCloner (sök på www.versiontracker.com eller www.macuipdate.com). Använder själv SuperDuper, och om du betalar en slant kan programmet även användas för framtida backuper då man endast byter ut de filer som ändrat sig istället för att kopiera över hela disken en gång till).

Annars är det ju bara att kopiera över din hemmapp på lämplig hårddisk eller dvd. Bokmärkena hör ju till användaren, så även dessa följer med vid en kopiering av hemmappen (fast jag vet inte precis var )

Jag vill nte kopiera hela disken, utan bara de specifika filern/mapparna, tanken är att bli av med massa "junk" från gammla program etc och börja om från början.

Tack

Bokmärken till Safari: Macintosh HD->Användare->dinanvändare->Bibliotek->Safari.

Mail: Macintosh HD->Användare->dinanvändare->Bibliotek->Mail.

Adresser: Macintosh HD->Användare->dinanvändare->Bibliotek->Application Support->AddressBook.

Alla dina inställningar för program, mm, ligger under Macintosh HD->Användare->dinanvändare. Sen är det lite olika, en del ligger i Bibliotek->Preferences, andra (som Mail, tex) ligger direkt under Bibliotek.

Tack för hjälpen

Ursprungligen av Mattias A:

Bokmärken till Safari: Macintosh HD->Användare->dinanvändare->Bibliotek->Safari.

Mail: Macintosh HD->Användare->dinanvändare->Bibliotek->Mail.

Adresser: Macintosh HD->Användare->dinanvändare->Bibliotek->Application Support->AddressBook.

Alla dina inställningar för program, mm, ligger under Macintosh HD->Användare->dinanvändare. Sen är det lite olika, en del ligger i Bibliotek->Preferences, andra (som Mail, tex) ligger direkt under Bibliotek.

1
Bevaka tråden