Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Netscape för Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja - trot eller inte. Nu släpper Netscape en ny version (9.0) till Mac.
Läst i MacWorld.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.125764

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 09:41

Varför? Finns det inte redan Mozilla, Firefox, Camino, SeaMonkey, alla med samma kärna mer eller mindre.
Detta känns som ett av det största problemen för open source världen. Femtielva projekt av samma kod, knappt ingen som styr och ställer. Därför Firefox är det enda lyckade open source projektet.

Varför inte bara smälta ihop alla mozilla-projekt till ett och sluta ego-nerda alla på sin kant?

Är väl alltid bra med flera alternativ. Men själv håller jag mej till Safari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 14:01
Ursprungligen av elinpelin:

Är väl alltid bra med flera alternativ.

Jaså, varför tycker du det?
Håller inte med. Inte när man skulle kunna lägga kraften på ett projekt istället för på 4. Istället för att Camino-folket håller på på sitt håll skulle de kunna hjälpa till att bygga om Firefox i Cocoa och försöka få in bra macfunktioner i Firefox för båda plattformarna. För att bara ta ett exempel.

Det är bra med mångfald bland webbläsare därför att det finns en enorm mångfald användare. Folk har olika krav, behov och preferenser. Därför är det bra med alternativ.

Betänk de mörka tider när det bara fanns IE och Netscape att tillgå.

Jag håller med Acke. Det vore väl bättre att satsa krutet på färre, bättre optimerade läsare än en massa halvtaskiga...

Jag tycker som Mattias H skriver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 23:29

Fast hur många sätt kan man surfa på? Hur som helst, krav, behov och preferenser, är det inte det plugins är till för? Där kunde de tex lägga krut på att arbeta fram en standard som alla förutom Microsoft (så klart) kunde följa. Tycker jag är viktigare än femtielva olika sätt att surfa på.

Ta iCab som exempel, en skitläsare som enbart lever vidare för att boosta utvecklarens ego. Kanske har någon bra och originell funktion men det spelar ingen roll när resten av läsaren är värdelös.

Tror många gånger att folk som använder obskyra webbläsare gör detta för att vara lite märkvärdiga. "Jaså, du använder Safari. Nä vettu inget för mig alltså, håller inte mina surfmått. Jag klarar min inte utan funktion x och x."

1
Bevaka tråden