Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk till 250 GB i vit Macbook

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-14 21:16

Ämnet kan tänkas vara aktuellt nu, när många ändå ska beställa hem nya Leopardskivor snart

Jag har läst runt lite några trådar. Har nästan bestämt mig för en 5200-varvare, då jag inte vill få märkvärt försämrad batteritid (vilket verkar vara fallet när man går över till de snabbaste diskarna, eller?).

Egentligen är jag ute efter minst 200 GB, men 5200-diskarna är ändå billiga i 250 GB-utförandet så jag satsar nog på det.

Har läst att några har skaffat Wester Digital-disken, 250 GB. Skulle ni fortfarande rekommendera den?
Vad säger ni om Hitachi Travelstar 5K200?
Och varför rekommenderar ingen Toshibas något kryptiska MK2546GSX? Den är ju billigast (enligt Pricerunner), men är den dåligt för det?
Samsungs disk verkar bra och billig, men har inte tillgång till Windowsmaskin så det blir svårt att fixa firmwaren på den, så den faller bort.

Tacksam för lite tips!

Undrar samma sak. Kommer att följa denna tråd med spänning.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-15 12:17

Varför skulle du behöva ändra i Formware?
Vilken som helst SATA-disk borde väl fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 13:01

Tjenis!!

Slängde i Samsungs 250G/5200rpm i min MacBook Pro för en månad sen.
http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=943717&product_id=1185802
Hade 120giggaren innan. Firmware-uppdatering behövdes dock.

Jag fick ca 30min LÄNGRE batteritid och så blev datorn både rappare å tystare.

Behöver jag säga åt mer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-15 13:04

Samsungdisken funkar bra, och firmwareuppdateringen görs från en bootbar CD-skiva som man laddar ner från Samsungs hemsida (funkar såklart bara på intelmacarna, håll in C vid uppstart).

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-15 13:27

Har satt i den här disken i min Macbook och jag kan inte påstå att batteritiden har kortats. Däremot hörs den lite mer än innan men inte så att det stör.

Ursprungligen av onnyt:

Har satt i den här disken i min Macbook och jag kan inte påstå att batteritiden har kortats. Däremot hörs den lite mer än innan men inte så att det stör.

Har samma disk men 160 GB versionen och exakt samma erfarenhet.
Inte märkt skillnad på batteriet men den låter lite mer men jag tänker inte längre på det.

Det som gjorde att jag valde en 7200 varvare var för att den var snabbare och den är faktiskt märkbart snabbare.

Väldigt nöjd!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-15 14:57

Hmm, två intressanta alternativ. Tack för era svar!

Visste faktiskt inte att Samsungs boot-cd funkar på Intelmacar också (hängde nämligen upp mig på att de inte har BIOS utan EFI ju, men tydligen funkar det ändå). Kul det där med batteritiden! Men undrar hur ljudnivån är på Samsungen, jämfört med orginaldisken i Macbooken (vet tyvärr inte hur MBP:s orginaldisk låter...)?

Angående Seagate's så ser jag att den har "G-Force Protection". Hur samspelar denna med den inbyggda Sudden Motion Sensorn? Annars verkar den trevlig med, förutom det där med ljudnivån. Gillar orginaldisken på den punkten!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-15 16:17
Ursprungligen av qnx:

Visste faktiskt inte att Samsungs boot-cd funkar på Intelmacar också (hängde nämligen upp mig på att de inte har BIOS utan EFI ju, men tydligen funkar det ändå).

Patchen görs till hårddiskens firmware, inte till din dators BIOS.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-15 16:59
Ursprungligen av mbp:

Patchen görs till hårddiskens firmware, inte till din dators BIOS.

Kan hända att jag uttryckte mig oklart, men jag syftade på själva grejen att en boot-CD med DOS bootar på ett system utan BIOS.

Jag lät installera en 250 GB 5400 RPM Western Digital WD2500BEVS i min Macbook Pro. Jag tycker också att den nya hårddisken låter lite mer utan att för den skull vara särskilt störande.

Nu återstår bara för Apple att släppa en bärbar Mac med utbytbart grafikkort så att jag slipper köpa en ny bara för att nya spel (läs: Unreal Tournament 3) inte går att spela med hyfsade grafikinställningar

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-15 17:37

Allright. Tja, det funkar, mer än så vet jag inte om den saken. Operativsystemet på CD:n är iaf FreeDOS.

samsung har i min erfarenhet kommit med tysta och energisnåla diskar.. så för min del skulle det bli samsung eller om priset var mycket bättre kasnke en seagate

resten kan spontandö

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-15 18:27

Då blev Samsung helt plötsligt ett intressant alternativ för mig. Inte minst då den går att få tag på för under 1300 kr inkl frakt just nu! Måste bara försäkra mig att det är en sån här alla pratar om?

Hur många faktiska gb ger en 250 disk. satte in en 160 och fick endast 127 gb...brukar man inte räkna med ca 10%?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-16 08:48
Ursprungligen av givmild:

Hur många faktiska gb ger en 250 disk. satte in en 160 och fick endast 127 gb...brukar man inte räkna med ca 10%?

En gibibyte (GiB) är lika med: (1024*1024*1024), eller 1024^3 = 1073741824 byte
vilket alltså motsvarar ca 1,07 Gb (100 GiB = 107 Gb)
Ju större hårddiskar man räknar på, desto större blir felmarginalen
Exempel: Om du köper en hårddisk på 160 Gb så motsvarar det 149 GiB.
En 250-disk blir 232,83 GiB

Ursprungligen av givmild:

Hur många faktiska gb ger en 250 disk. satte in en 160 och fick endast 127 gb...brukar man inte räkna med ca 10%?

Vet att jag är sen men...

250 * 1000^3 / 1024^3 = 232,83 GiB

Från GB till GiB är det 6,87% som "försvinner".

En 160 GB hårddisk har alltså ca 149 GiB.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-13 21:53
Ursprungligen av givmild:

Hur många faktiska gb ger en 250 disk. satte in en 160 och fick endast 127 gb...brukar man inte räkna med ca 10%?

Stackare. Ser att ingen hjälpt dig på tre månader. Kanske för att ditt problem är lite OT i denna tråd. Sök på "127" så får du nog svar. Du har nog en mycket gammal maskin (G4) med en IDE-disk där systemet inte kan adressera mer än 127GB maximalt. Sist jag stötte på problemet var i min G4 Cube...

Lösning: Köp stor disk. Sätt in den i en modern dator eller extern låda. Partitionera disken i flera delar á 127GB (största disk idag på 2,5" är 320GB!). Skruva tillbaka den i din maskin. Voila!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 22:02
Ursprungligen av William N:

Stackare. Ser att ingen hjälpt dig på tre månader. Kanske för att ditt problem är lite OT i denna tråd. Sök på "127" så får du nog svar. Du har nog en mycket gammal maskin (G4) med en IDE-disk där systemet inte kan adressera mer än 127GB maximalt. Sist jag stötte på problemet var i min G4 Cube...

Lösning: Köp stor disk. Sätt in den i en modern dator eller extern låda. Partitionera disken i flera delar á 127GB (största disk idag på 2,5" är 320GB!). Skruva tillbaka den i din maskin. Voila!

Du har nog missuppfattat frågan. Det handlar om hur många faktiska GB man får ut av en 250GB disk. Givmild har dessutom fått svar på frågan flera gånger tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-13 22:36
Ursprungligen av odelsteken:

Du har nog missuppfattat frågan. Det handlar om hur många faktiska GB man får ut av en 250GB disk. Givmild har dessutom fått svar på frågan flera gånger tidigare i tråden.

Får man ut 127 GB av en 160GB-disk. Då har han en gammal G4:a med en IDE-disk tror jag. Sätter han in 200, 250 eller 320GB, så får han fortfarande ut 127GB. 127GB är...vad skall jag säga...ett symptom på att man har en maskin som inte kan adressera diskar större än...just det...127GB. Såvida jag inte kommer ihåg fel och det var 137GB? Det finns iallafall en sådan gräns... 127GB låter på tok för lite att få ut från en 160GB för att det bara skall vara matematikens binära multiplikationer som skall spöka (att 2 upphöjt till blir 1024, som är mer än 1000 etc)

Här finns ett exempel:

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/81303-250-gb-hd-blir-128-gb-efter-formatering.html?highlight=137

Senast redigerat 2008-01-13 22:47

Min 250GB Samsung blev 232,9 användbara GB efter formatering.

Men säg mig, vad är detta prat om att uppdatera hårddiskens firmware när vi diskuterar Samsung? Mig veterligen har jag aldrig uppdaterat den och den fungerar så bra som en hårddisk ska göra. Inköpt och installerad i Juni, detta år.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-15 20:56

Är det den som jag länkade till i mitt förra inlägg som du har? (Samsung SpinPoint M5S HM250JI 8MB 250GB - du kan alltid kolla Systeminformation->Serial-ATA för modellnamnet.)

Jupp, precis den. Samsung HM250JI, kopierat rätt ur systeminformation.

Hmm, varför kan inte applestore sälja 250 giggarna direkt? dum som man är så kollade jag inte upp nogrannare när jag köpte min macbook och trodde att det inte fanns större diskar.

Är 250 giggarna känsligare eller så?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-15 23:53
Ursprungligen av Slim Vic:

Hmm, varför kan inte applestore sälja 250 giggarna direkt? dum som man är så kollade jag inte upp nogrannare när jag köpte min macbook och trodde att det inte fanns större diskar.

Är 250 giggarna känsligare eller så?

Det tror jag väl inte... Visst att mer data packas på samma yta så det är tekniskt sett högre risk för felläsning, korrupt data, etc. Men det är knappast anledning, diskarna som säljs är väl ändå stabila (förutom nån promille som har fabrikatfel).
Däremot så tror jag att om hade du velat ha en disk som kostar ca 1500 exkl moms som Apple får betala till försäljaren och sen få Apple att montera den åt dig, och lägga på sitt påslag hade det kanske hamnat på närmare 3000? Och en Macbook för 15-16 tusen hamnar då i samma prisklass som en MBP. Dom har ju rätt goda valutamarginaler här i Europa... (Allt det där är rena spekulationer från min sida, och jag har noll fakta som stödjer det! )

Ursprungligen av qnx:

Det tror jag väl inte... Visst att mer data packas på samma yta så det är tekniskt sett högre risk för felläsning, korrupt data, etc. Men det är knappast anledning, diskarna som säljs är väl ändå stabila (förutom nån promille som har fabrikatfel).
Däremot så tror jag att om hade du velat ha en disk som kostar ca 1500 exkl moms som Apple får betala till försäljaren och sen få Apple att montera den åt dig, och lägga på sitt påslag hade det kanske hamnat på närmare 3000? Och en Macbook för 15-16 tusen hamnar då i samma prisklass som en MBP. Dom har ju rätt goda valutamarginaler här i Europa... (Allt det där är rena spekulationer från min sida, och jag har noll fakta som stödjer det! )

Ja det låter troligt, får helt enkelt skylla mig själv som inte kollat upp bättre innan, men jag kan ju alltid byta disk så här i efterhand

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-15 23:47

OK, tack!

Det ser ju ut som att Samsung verkar bra då.. Har själv aldrig kört det, men så länge ni har god erfarenhet finns det ingen anledning för mig att inte testa! Väntar några dagar till innan jag beställer... kom gärna med fler förslag!

Så. Det är alltså ofarligt att skaffa Samsung-disken? Då blir det nog en sådan för mig, nu när datum för Leopard är ute.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-16 22:43

Det lutar åt den för min del iaf. Glöm inte att ha firmwareupdateskivan redo dock, den kan behövas.

Hur är det nu med garantin om man väljer att byta själv...den blir förbrukad gissar jag?

Bevaka tråden