Köpråd iMac G5 eller PowerMac G5

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, funderar på att köpa en äldre Mac, iMac G5 20" eller en PowerMac G5 med några år på nacken, det är vad plånboken tillåter. Min gamla PowerMac G4 börjar bli för trött. Någon som har några råd vad det gäller dessa modellerna? Har ingen aning om vilka vanliga fel dessa är beskaffade med. Vilket är bästa köpet?

Tacksam för råd

Senast redigerat 2007-10-14 20:09
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-14 20:13

en iMac G5 ger ofta inte mycket mer prestanda än en senare Powermac G4, ibland även sämre prestanda. Om vi kollar på de sista generationerna av G4orna.

En Powermac Dual G5 är klart mer prestanda för pengarna. Framförallt också när du kan ha mer disk osv. än iMacen.

Men allt beror på pris. Den billigaste nya iMacen går ju på nästan samma pris som en Powermac G5.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-14 20:27

Jag skulle nog också satsa på ngn dual G5. Har en 1.8GHz på jobbet och kom nyligen över en begagnad 2.1GHz (tror jag) som bägge fungerar perfekt och är okej i hastighet. Den begagnade kom jag över för ca 6000kr, kändes och känns fortfarande som mycket dator för pengarna.

/thomas

Absolut PowerMac G5! Bättre begagnat går knappast att hitta! Möjligheterna till utbyggnad är oändliga (nästan).

Power Mac G5, utan tvekan! (Om sata-hårddisk-platserna är upptagna kan man koppla in en gammal hederlig pata-disk som slav till dvd-brännaren!)

Tack för alla råd, det blir nog en PowerMac G5 som ni alla var överens om!
/tompakinen

1
Bevaka tråden